Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent hvad koster det? nogen der har erfaring?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 09
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Er der nogen af jer der har ansøgt om patent og hvad har det kostet alt i alt?

Ha en god dag :)

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer snart...

Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aalborg
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En hurtig omkostningsoversigt for en simpel mekanisk patentansøgning og for et typisk patent forløb er:

Skrivning af ansøgningen - kr. 30.000,- (men du kan også skrive den selv)

Indlevering af ansøgning i DK officielt gebyr  kr. 3.000,- (men du kan lade være med at betale hvis du ikke vil have en søgning).

Indlevering af ansøgning i DK Agent gebyr: omrking kr. 7.500,- (hvis du indleverer selv, skal du ikke betale dette).

Efter ét år skal du lave en PCT ansøgning.

Indlevering af PCT ansøgning officielle gebyr (omkring): kr. 20.000,-

Indlevering af PCT ansøgning agent gebyr: 7.500,- (men du kan lave det selv hvis du vil)

Efter 2,5 år fra den første indlevering skal man indlevere nationale ansøgninger i de land man gerne vil have beskyttelse i. Her skal man regne med minimum omkring 20.000 kr / land. Jeg vil ikke anbefale at du laver dette selv, men du skal have en agent til at lave det. Du skal regne med samlede omkostninger per land af omkring 50.000... I mange gang er det billigere, men din business case skal kunne bære en omkostning af mindste 50.000 før du går videre med patentering.

Efter hver indlevering kommer der sagsomkostninger som er afhængig af hvad myndighederne mener om din ansgøgning.

Alle priser er eks moms. Du skal ikke betale moms på officielle gebyr, men du skal betale på agent gebyrer.

Hvis du vil gå i gang med patentering, er det meget godt at starte en virksomhed (bliv momsregistreret). Så kan du trække alle omkostninger fra i din privat økonomi samt trække moms fra. I starten kan det betale sige at have en personlig enkeltmands virksomhed da du så kan trække omkostninger fra direkt i din egen indtægt.

Dette var en meget hurtigt omsummering af omkostninger, så du må gerne skrive hvis du har flere spørgsmål.

Det vigtigste med patentprocessen er at man har en god business model før man går i gang med patentering. Patentering er en dyr process, men har stor værdi for små virksomheder hvis man gøre det rigtig. Desværre er der rigtig mange opstartsvirksomheder som går i gang med patentering uden at lave en ordentlig business case på deres idé.

Før du snakker med en patentagent er det en god idé at snakke med én af de offentlig service kontorer som hjælper iværksætter. For eksempel http://www.opfind.nu/ eller http://www.erhverv.net/. Mange tror at når man har taget patent, så bliver man rige. Men et patent er en form for forsikring og ikke en penge generator af sige selv.

/Marc

European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil også anbefale, at du får noget bistand med udfærdigelse af patent ansøgningen.

Jeg har 10 års erfaring med dette, og kan give dig en god pris, hvis du kan forklare opfindelsen

godt.

Vi tilbyder altid et uforpligtende (dvs. gratis ) møde først.

Med venlig hilsen

Mogens Ludvigsen

www.ludvigsenpatent.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)