Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kartonage produktion.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Vejle
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Måske er dette indlæg havnet det forkerte sted, men det var det nærmeste, som jeg kunne finde til mit spørgsmål.

Er der nogle af jer som har forstand på kartonage fremstilling.. Hvorfor sidder SCA og Smurnafit Kappa på næsten hele markedet for kartonage?? Vil det ikke være billigere at få produceret i øst-europa eller kina (med den tanke er det selvfølgelig kun store oplag pga. transportomk.)

Med venlig hilsen 

Kim 

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 09:24

Hej navnebror

SCA og Smurfit Kappa sidder ikke på hele markedet i DK, men de er de klart største producenter i DK og sidder dermed også på en betragtelig markedsandel af produktionen af kartonnage.

Det fremgår ikke rigtig af dit indlæg hvilken produkttype du har i tankerne og kartonnage er jo et meget bredt område. Tænker du alm. standard kasser i diverse størrelser - tænker du råmateriale til videreforarbejdning eller i helt andre baner.

Hvis der var økonomi i at producere kartonnage i østeuropa eller asien tror jeg roligt du kan regne med at det ville ske i stor stil ligesom Smurfit & Co ville have flyttet produktionen for længe siden.
Selv store mængder kan ikke svare sig at producere og transportere så langt da transportomkostningerne stadig er for store pga den volumen der er i kartonnage-enhederne.

Det er med kartonnage som med visse andre produkter at det mest økonomiske er at transportere råvarerne og lave den endelige bearbejdning/produktion relativt tæt på forbrugsstedet.

Håber jeg har fået det formuleret så det giver mening

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Aug 08
Skrevet kl. 09:30

Halløj Kim,

Mange tak for svaret, det giver absolut mening.

Jeg tænkte specielt på kartoner, ikke standard kartoner med special-lavet kartoner til div. firmaer som bruger store mængder.

Kunne det evt. ikke være en fordel for f.eks Grundfoss (bare for at nævne et navn), at købe deres kartoner i Bulgarien eller andet øst-land, da de i givet fald ville kunne tage det meste af en full-load ?  Så dyr er transporten fra f.eks bulgarien jo heller ikke. 

Det skal lige siges at jeg overhovedet ikke har en disse forstand på produktion af kartoner, som du nok kan hører.

Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 10:21

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men netop ved færdige kartoner er det dårlig økonomi at skulle transportere dem så langt.

Når jeg kigger på listen over de emballager vi bruger er langt størsteparten pakket med mindre end 700 stk pr. palle. Dvs. en fulload på 34 paller med i snit 500 stk pr. palle giver "kun" 17000 enheder til at dele fragten ud på. Når jeg køber kartoner i DK er det til priser på mellem 1,10 og 2,75 kr. pr. stk. så priserne "derude" skal være betragteligt lavere hvis det skal kunne betale sig, og det har jeg svært ved at tro på at de kan hvis kvaliteten af kartonerne også skal matche den kvalitet vi køber her i DK.

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Aug 08
Skrevet kl. 10:36

Hej Kim,

Mange tak for svaret..MEN jeg tænker på kartoner som enten er store "pallekasser" og med dobbelt lag eller kasser er specielle med hensyn til div. fold osv.   Kasser som disser er vandvittige dyre at købe her i DK. 

Det kan selvfølgelig godt være, at du har ret i at prisen lav nok til at kunne bære transporten og at kvaliteten heller ikke er i top.

Det var bare en tanke som jeg lige ville vende.

Ha` en fortsat god dag og mange tak for sparringen.

Hilsen Kim 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:46

Kim Jensen :

Kunne det evt. ikke være en fordel for f.eks Grundfoss (bare for at nævne et navn), at købe deres kartoner i Bulgarien eller andet øst-land, da de i givet fald ville kunne tage det meste af en full-load ?  Så dyr er transporten fra f.eks bulgarien jo heller ikke. 

Der er faktisk en del fabrikker, som får produceret dele af deres sortiment i Østlande, fx polen - smurfit har jo fx afdelinger i letland og tyskland og jeg ved, at mange af standardkasserne produceres der. Der kan være mange faktorer med til at bestemme, hvor den enkelte ordre er billigst at producere og fragt er absolut en af de ting som vægter højest.

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Aug 08
Skrevet kl. 08:02

Hej Jakodan,

Mange tak for svaret. Wink Det giver stof til eftertanke....

Med venlig hilsen 

Kim 

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 09:39

Hej Kim

Jeg vile blot lige sige, at netop hvis du taler store mængder, så er danske producenter rent faktisk yderst konkurrence dygtige, det er mere på de mindre oplag, hvor det koster kassen - dette er især pga. opstarts omkostninger iflg min erfaring.

Så hvis du skal have lavet store mængder, tror jeg ikke det kan betale sig og se uden for landets grænser, det er blot et spørgsmå om at finde den rette samarbejds partner her i landet.

Vi trykker emballager både i Tyrkiet og i DK, og her er prisforskellen faktisk ikke specielt stor, slet ikke når vi taler 10-20.000 æsker+ , og så er danskerne normalt nemmere og forhandle med :)

Håber det kan bruges.

Bendtsen

Fra Vejle
Tilmeldt 8. Aug 08
Skrevet kl. 10:00

Hej Bendtsen,

Mange tak for svaret..... Ideen bliver forkastet. øv øv.

Bliver der ikke lavet mange kasser af genbrugspap, idag ?? og hvor meget er de billigere sammenlignet end kasser lavet af ny pap ?

MvH

Kim 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 08:09

Kim Jensen :

Hej Bendtsen,

Mange tak for svaret..... Ideen bliver forkastet. øv øv.

Bliver der ikke lavet mange kasser af genbrugspap, idag ?? og hvor meget er de billigere sammenlignet end kasser lavet af ny pap ?

MvH

Kim 

Man har altid brugt meget genbrugspapir i kasserne, fordi det er billigst - kunderne er bare begyndt at have mere fokus på det, så nu skilter man lidt mere med det.
Hvis kasserne har for højt indhold af genbrugspap, bliver de mere bløde og det er jo ikke optimalt - så derfor bliver man stadig nød til at bruge jomfruelige træfibre også - hvor meget afhænger af kassens udformning.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)