Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bare de aldrig opdager det…

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 12 person

Jeg sad lige og surfede noget late-night Amino, og faldt over et indlæg hvor en web-biks tilbød websites til 2000 kr., debatten var heftig og rasede over 6 sider plus.

Så kom jeg til at tænke på vores egen biks, og hvordan vi har tjent penge igennem de efterhånden mange år vi har eksisteret.

Vi har selv forsøgt os, i billig-genren med designpakker. Men samtidigt laver vi også en del lidt større projekter. Det sjove er at vores største ordre, er minimum tre gange så stor som hvad vi samlet har tjent på billig-markedet. Men vi har brugt langt mere tid på de billig-løsningerne.

Så kan man spørge sig selv hvordan det kan være. Og svaret ligger i kundetyperne.

Man kan groft opdele kunder i to segmenter, dem der forsøger at spare sig rige og dem der forsøger at investere sig rige.
Dem der forsøger at spare sig rige, er ironisk nok typisk ikke særligt formuende, de har typisk ikke den store fokus på kvalitet, det handler om at få tingene så hurtigt og så billigt som muligt.

Dem der forsøger at investerer sig rige, er typisk relativt velhavende i forvejen og omfatter f.eks. top 500 af danske virksomheder. Deres fokus er typisk på at nå et mål der øger indtjeningen med meget mere end de investerer. Deres fokus er typisk på kvalitet og på at nå målet, derfor betaler de gladelig for at få de rigtige mennesker på opgaven.

Derfor er jeg rigtigt glad for at se at bredden af website udbydere på Amino går aggresivt efter de dårlige kunder. Så er der mere til os. Jeg håber aldrig de opdager det, for med alle de evner og den ihærdige der er tilstede, kunne det godt blive et problem for os, der lever af de lækre kunder.

Hos de lækre kunder er kravene selvfølgeligt højere, men det er gevinsten også :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:11

Kunne ik være mere enig... Det er jo lidt, som tilbudsjægeren vs den faste Bilka kunde...

Alle ved hvem det er, som gavner bundlinien i supermarkedet! ;D

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 01:15

Samme her.... :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 01:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu er verden vel aldrig så sort/hvid, at man kan skære alle over en kam

Folk kan have forskellige bevæggrunde til at tilbyde som de nu gør.

• Jagten på referencer
  • Fritidsinteresse
  • Succesfuld outsourcing
  • etc.

Især i et forum som dette, må man da om noget sted forvente at folk hungrer efter nogle kunder.

Det er for nemt at sige deres underminerende prispolitik er vanvittig,

Et eller andet sted har jeg sgu mere respekt for dem som byder lavt, end dem som bruger 155 af 160 timer om måneden på at jagte kunder til konsulenttimer til 1200,- i timen; og bruger de sidste 5 timer på at udføre arbejdet.

Jeg har gennem de år jeg har deltaget på Amino set adskillige indlæg med folk som tilbyder færdige hjemmesider, med hosting, design, cms, opsætning,  support et år osv. for absolut ingen penge. Som Dolly Parton sagde da en pat røg ud i kampens hede "man fylder jo heller ikke 10 kg kartofler i en 5 kg pose". Det er simpelthen umuligt. Enten bliver kunden snydt, eller får ringe rådgivning, eller også er en ny gut igang med at skabe sig nogle erfaringer inden for det at drive en virksomhed.

Jimmy

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 08:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Synes det er helt fint med denne opdeling, jeg tager selv 2000 kr for en hjemmeside med CMS og jeg ville ikke hoppe ud i et stort projekt pt.

Men det handler vel om at der findes nystartet og folk der har været i faget længere.

I den slags branche er ens priser meget påvirket af erfaring og ens højde af niveau.
Det ville jo ikke være fair at tage 50.000 kr, hvis man f.eks. ingen erfaring eller referencer har.

Jeg laver for tiden hjemmesider til non profit / gode formål, for at få erfaring.

Vi alle skal starte et sted og for dem som synes 2000 kr er for lavt, jamen de har en anden holding til værdien af erfaring.

Jeg startede selv for ikke mere end 6 måneder siden og jeg sidder og roder med CMS hverdag, selvfølgelig med tiden kan man hæve sine priser.
Men jeg vil hellere have 1 tilfreds kunde end at tage 10 projekter, jeg ikke vil kunne bære selv.
Det melder jeg også klart ud, hvis en kunde skulle have sådan et projekt søsat.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44

Lundsby:

Jeg sad lige og surfede noget late-night Amino, og faldt over et indlæg hvor en web-biks tilbød websites til 2000 kr., debatten var heftig og rasede over 6 sider plus.

Så kom jeg til at tænke på vores egen biks, og hvordan vi har tjent penge igennem de efterhånden mange år vi har eksisteret.

Vi har selv forsøgt os, i billig-genren med designpakker. Men samtidigt laver vi også en del lidt større projekter. Det sjove er at vores største ordre, er minimum tre gange så stor som hvad vi samlet har tjent på billig-markedet. Men vi har brugt langt mere tid på de billig-løsningerne.

Så kan man spørge sig selv hvordan det kan være. Og svaret ligger i kundetyperne.

Man kan groft opdele kunder i to segmenter, dem der forsøger at spare sig rige og dem der forsøger at investere sig rige.
Dem der forsøger at spare sig rige, er ironisk nok typisk ikke særligt formuende, de har typisk ikke den store fokus på kvalitet, det handler om at få tingene så hurtigt og så billigt som muligt.

Dem der forsøger at investerer sig rige, er typisk relativt velhavende i forvejen og omfatter f.eks. top 500 af danske virksomheder. Deres fokus er typisk på at nå et mål der øger indtjeningen med meget mere end de investerer. Deres fokus er typisk på kvalitet og på at nå målet, derfor betaler de gladelig for at få de rigtige mennesker på opgaven.

Derfor er jeg rigtigt glad for at se at bredden af website udbydere på Amino går aggresivt efter de dårlige kunder. Så er der mere til os. Jeg håber aldrig de opdager det, for med alle de evner og den ihærdige der er tilstede, kunne det godt blive et problem for os, der lever af de lækre kunder.

Hos de lækre kunder er kravene selvfølgeligt højere, men det er gevinsten også :-)

Men nu er det jo ikke altid sådan at man vil spare sig rige, fordi man søger en billig løsning. I mit eget tilfælde fx søger jeg også en løsning til en side pt, men ved godt på forhånd, at jeg ikke har råd til at investere så meget. Jeg er studerende og har heller ikke meget kapital at gøre godt med, så jeg vælger at tage den billige løsning i brug og få opbygget noget kapital jeg kan investere senere. Så det kan godt være lidt et dilemma i starten.

Jeg ville hjertens gerne investere flere penge i mit projekt. Men hvor der ikke er noget at investere, der skal man være kreativ.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har aldrig helt forstået hvordan det kan løbe rundt at lave et individuelt website for f.eks. 2.000 kroner her i Danmark, det kan der ganske enkelt ikke være ret mange i penge, og jeg tror da også at mange af dem der udbyder websites til så lav en pris ikke findes i markedet om et år eller to.

Jeg har det fint med at betale prisen for en vare, og pris og kvalitet følges jo ofte pænt ad, også når det drejer sig om et website, jeg tvivler på at du får samme kvalitet og "gennemarbejdethed" i et website til 2.000 kroner, som et website til 25.000, medmindre førstnævnte da lægger en hulens masse gratis timer i det.

F.eks. fik vi lavet redesign af vores website på acenet.dk, der kunne vi sikkert have fået lavet noget for et par tusinde, i stedet valgte vi et reklamebureau vi havde fået anbefalet og kom da også af med en hel del penge men så længe vi fik mere værdi for pengene end vi betalte har det været en rigtig fin deal for os. Smile

Men her var der så også sat tid af til snak om logo, værdier, ønsket budskab, brevlinje og hele molevitten og det endte da også med at vi fik lavet mere end blot et website.

Reklamebureauet har en ganske fin prismodel, timepris x tidsforbrug og ikke noget med at det koster 100.000 kroner for et website, for det behøver det naturligvis ikke, medmindre der rent faktisk er brugt timer svarende til det. Og det var der ikke i vores tilfælde Wink

Efterfølgende har reklamebureauet fået en masse opgaver fra os af og vi anbefaler dem vidt og bredt for deres professionelle indstilling til tingene, og en fair pris.

Det er naturligvis det grafiske designbureau Form Agenda i Aalborg jeg taler om hvis I ikke allerede skulle have gættet det Wink

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 09:51

Hej Jimmy

Hvis du læser mit indlæg igen, er jeg sikker på at du finder frem til at jeg på ingen måde har kaldt andres prispolitik for vanvittig, og det er heller ikke fordi jeg brokker mig over tingenes tilstand tværtimod.

De bevægegrunde du nævner, synes jeg ikke rigtigt holder.

Vi man jæger referencer, så gælder det om at finde nogle gode kunder, med viden og penge til at lave en gode side. Referencer for kunder der har sat et par tusind af på budgettet. Er næppe særligt imponerende for nogen.
Men så kan man jo bruge dem til at lave flere billig løsninger.

Hvis ens fritid skal bruges til webprogrammering, så kunne jeg finde langt sjovere ting at lave. F.eks. som samarbejdspartner med andre der brænder for en ide (ligesom det lader til Iryna gør), så ville jeg droppe de basøre og lave noget der var fedt.

Hvis man kan outsource succesfuld, så er det da bare med at komme op i markedet. Og få flere penge for det man laver! Medmindre man ikke har plads til dem på sin bankbog.

Det spændende ved det eksempel du nævner, er at det er helt forkert (i hvertfald i forhold til mine erfaringer), det tager ikke nævneværdigt mere tid at sælge et konsulent projekt til 50.000 - 100.000 end det gør at sælge en billige hjemmeside.

Det man måske kan sige er synd, det er at dem der kun laver billige løsninger, aldrig oplever at f.eks. arbejde sammen med en fantatisk marketingsafdeling. Eller en forretning der har fuldstændigt styr på deres område.

Den største hemmelighed ved at være en dygtig og højt betalt konsulent, er at man skal lærer mindst ligeså meget af kunderne som man lærer dem. Selvfølgeligt samtidigt med at man for penge for det!

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 10:22

Hej Peter, jeg tror mere dine holdninger er et udtryk for det forretningsmæssige ståsted du er på i øjeblikket.

Alle skal jo starte et sted, og umiddelbare nemmeste måde at angribe kunderne på, er ved at tilbyde dem noget billigt. Det kan godt være disse kunder ikke er de bedste referencer, men det er dog referencer. Med tiden kan disse måske endda erhverve sig så smuk en referencesskare som du selv har opbygget.

Lundsby:
Hvis ens fritid skal bruges til webprogrammering, så kunne jeg finde langt sjovere ting at lave.

Det siger din alder og erfaring dig måske, men hvor mange programmører starter ikke med at pusle med lidt kode i deres fritid? Og disse billige tilbud er deres første forsøg på at kapitalisere deres kundskaber.

Lundsby:
Det spændende ved det eksempel du nævner, er at det er helt forkert (i hvertfald i forhold til mine erfaringer), det tager ikke nævneværdigt mere tid at sælge et konsulent projekt til 50.000 - 100.000 end det gør at sælge en billige hjemmeside.

Du prøver ikke at bilde mig ind det er lige så nemt at gafle 100.000 kr. projekter som det er at lave småhjemmesider til 2000 ?

Lundsby:
Det man måske kan sige er synd, det er at dem der kun laver billige løsninger, aldrig oplever at f.eks. arbejde sammen med en fantatisk marketingsafdeling. Eller en forretning der har fuldstændigt styr på deres område.

Hvem siger de ikke gør det? Men deres første kunder behøver vel ikke være af sådan karakter.

Lundsby:
Den største hemmelighed ved at være en dygtig og højt betalt konsulent, er at man skal lærer mindst ligeså meget af kunderne som man lærer dem. Selvfølgeligt samtidigt med at man for penge for det!

Hvis mine kunder kunne lære mig lige så meget som jeg lærer dem, så tvivler jeg sgu på de kontakter mig, og er villige til at give 2500 i timen.

Jimmy

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 11:08

Lundsby:
Hvis ens fritid skal bruges til webprogrammering, så kunne jeg finde langt sjovere ting at lave. F.eks. som samarbejdspartner med andre der brænder for en ide (ligesom det lader til Iryna gør), så ville jeg droppe de basøre og lave noget der var fedt.

Hmmm.. hvem er det der har "weekend arbejdsrapporter" her på Amino?

Lundsby:
Hvis man kan outsource succesfuld, så er det da bare med at komme op i markedet. Og få flere penge for det man laver! Medmindre man ikke har plads til dem på sin bankbog.

Depends... Personligt er min strategi ikke at tjene millioner, men at tjene nok penge passivt til at jeg kan leve den livstil jeg ønsker. Get A Shop giver fx lidt relativ passiv indkomst, da jeg kun bruger et par timer om ugen på det. Kunne jeg tjene mere? Sikkert... men så skulle jeg også arbejde mere.

Målet er ikke penge... Målet er livsstil! Fx har jeg lidt købt vores andet hjem i Thailand (små 200m2 med privat pool) hvor jeg forventer at vi vil tilbringe en 3-4 måneder om året, men hvis du så budgettet ville du blive overrasket, men bare moderat udlejning resten af året vil vi gå i 0 grundet den lave rente. Som foreskrevet i "The 4 Hour Workweek":

"You don't have to be a millionaire to live like one.."

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)