Nu og da glipper en regning - af den eller anden grund - oftest jo nok fordi man selv har sløset eller bare lagt regningen i bunken af to-do-liste i morgen - hvor imorgen bare bliver udskudt på en ny to-do-liste fordi man har 117 andre ting der skal ordnes. Anyway... mit spørgsmål udløber af flg. scenarie: Jeg er kunde hos et af de store benzin-selskaber - og da jeg kører tusindevis af kilometer - bruger jeg friheden i et benzinkort - selskabet hiver over 40k hjem om året på mit kundenummer. I sommers ændrer min bank på mit budget, vi omfordeler midler m.m. - i slipstrømmen slettes min PBS aftale med pågældende benzinselskab ved en fejl eller misforståelse mellem banken og jeg. Så istedet for at tingene kører på autopilot, får jeg så et par girokort istedet - og de bliver selvfølgelig lagt i den bunke, som man "lige kigger på næste gang man logger på netbank". Inden første regning når at blive betalt får jeg endnu en - den forsøger jeg at betale - ikke muligt at de har lavet fejl på girokortet. En uge senere kommer et nyt girokort med et brev der forklarer de beklager fejlen. Regningen bliver betalt - og det samme gør den næste regning. I farten havde jeg så glemt den første regning - og lige pludselig kommer der så et brev fra selskabets advokat der jo lover bål og brand og bare vil se nogle mønter.... inklusiv en fed hyre for at sende brevet ud til mig. Jeg kommunikere tilbage, at jeg betaler mit udestående DIREKTE til benzinselskabet - og forklarer på en pæn måde at de kan stikke deres ønske derhen hvor solen aldrig skinner. Der går en bette uge - så skriver de igen - i mellemtiden har jeg så betalt mit udestående - denne gang invitere de til afgørelse ved retten (den oprindelig regning har jo sneget sig på på at være 3 måneder gammel, selvom der alt der imellem er afregnet). Lige i røven af "nvitationen", kommer så endnu et brev fra advokaten - de har konstateret at jeg ikke skylder benzinselskabet noget - men nu gør de opmærksom på, i samme let "truende" vendinger, at jeg nu skylder DEM totalt 1.900 i sagsomkostninger... Det til trods for jeg efter deres første skrivelse gør opmærksom på at jeg betaler mit udestående direkte til benzin-selskabet. Mit spørgsmål er nu - for jeg bilder mig ind der er nogle regler - har de ret til at opkræver de groteske åger-renter i form af påståede sagsomkostninger? Uanset deres timeløn kan det umuligt tage ret mange minutter at krydstjekke info og så printe et standardbrev ud. Jeg har naturligvis sløset ved ikke, at have fået den første regning betalt - men betalt 3 efterfølgende - og derfor ikke et udtryk for at jeg ikke har haft midlerne eller i sinde at undgå at betale. Hvordan er reglerne på det område? Lasse |
Inden indleveringen af betalingspåkravet skal du sende et rykkerbrev (en påkravsskrivelse) til skyldner. Rykkerbrevet skal opfylde betingelserne i inkassolovens 10, jf. dog 11. Det betyder at du skal have advaret skyldner om, at sagen vil blive sendt til inkasso og der vil komme yderligere omkostninger på, hvis ikke der bliver betalt inden 10 dage. Er det sket?