Når jeg har handlet ved nogle Tyske virksomheder og har oplyst mit CVR nummer, så har jeg ikke skulle betale Tysk moms. Hvordan fungerer det den anden vej rundt? Nu har jeg en Tysk (moms registreret) køber som gerne vil have en faktura uden moms.
Hvordan laver jeg en faktura uden moms?
PFT! |
Hej cjb...
Der er to forudsætninger, der skal være opfyldt for, at du må sælge momsfrit til en kunde i et andet EU-land.
1. Varerne skal forlade Danmark
Varerne skal sendes til et andet EU-land (eller ud af EU) og du skal kunne dokumentere, at varerne har forladt Danmark. Som regel giver dette ikke problemer, hvis du som sælger forestår forsendelsen, for så har du jo fragtpapirer og "alt det der" som beviser, at varerne har forladt Danmark.
2. Kunden skal være momsregistreret i et andet EU-land
Din kunde skal være momsregistreret i et andet EU-land - men ikke nødvendigvis i det land, hvortil varerne sendes. Du bør kontrollere at din kunde er momsregistreret ved at slå ham op her:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do. Denne facilitet er god, hvis du bare skal spørge på et enkelt nummer en gang i mellem.
Hvis du har (får) mange EU-kunder, kan du på sigt overveje et af de automatiske systemer - som jeg da ikke vil undlade at fortælle jeg bl.a. er udbyder af.
Vh
Lars