Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg til Europa uden moms

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg har handlet ved nogle Tyske virksomheder og har oplyst mit CVR nummer, så har jeg ikke skulle betale Tysk moms. Hvordan fungerer det den anden vej rundt? Nu har jeg en Tysk (moms registreret) køber som gerne vil have en faktura uden moms.

Hvordan laver jeg en faktura uden moms?

PFT!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej cjb...

Der er to forudsætninger, der skal være opfyldt for, at du må sælge momsfrit til en kunde i et andet EU-land.

1. Varerne skal forlade Danmark

Varerne skal sendes til et andet EU-land (eller ud af EU) og du skal kunne dokumentere, at varerne har forladt Danmark. Som regel giver dette ikke problemer, hvis du som sælger forestår forsendelsen, for så har du jo fragtpapirer og "alt det der" som beviser, at varerne har forladt Danmark.

2. Kunden skal være momsregistreret i et andet EU-land

Din kunde skal være momsregistreret i et andet EU-land - men ikke nødvendigvis i det land, hvortil varerne sendes. Du bør kontrollere at din kunde er momsregistreret ved at slå ham op her:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do. Denne facilitet er god, hvis du bare skal spørge på et enkelt nummer en gang i mellem.

Hvis du har (får) mange EU-kunder, kan du på sigt overveje et af de automatiske systemer - som jeg da ikke vil undlade at fortælle jeg bl.a. er udbyder af.

Vh
Lars

Tilmeldt 8. Feb 10
Skrevet kl. 08:13

Hej Lars,

Tak for dit svar! Jeg tænkte også på hvordan jeg skriver det på fakturaen - og opgiver det når jeg skal beale moms. (Er der et felt som hedder momsfrit salg?)

Beviset for at varerne har forladt Danmark er vel bare fakturaen + evt. forsendelses papirer. Hvad nu hvis kunden selv afhenter varerne i DK?

PFT!

Tilmeldt 8. Feb 10
Skrevet kl. 08:19

Fandt det på skat.dk

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130203&vId=202375&i=4#i130203

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:23

Hej cjb...

Ok så fangede jeg den. Du anfører ikke moms på fakturen - eller rettere sagt, du anfører moms med 0% (formelt set). Der er nok nogle af de bogholderikyndige herinde som kan hjælpe dig, hvis du fortæller hvilket system du bruger.

Det eneste du skal sikre dig er, at du får anført købers momsnummer og en tekst der angiver at varerne er momsfrie, f.eks. "zero rated, subject to reverse charge".

Mht. at køber selv henter varerne, så er det faktisk en af de allerstørste årsager til "sager" hvor sælger kommer til at efterbetale momsen. Uden at kende dit forhold til din kunde, så skal du være sikker på, at han er den han er og ikke snyder dig. Hvis han selv henter varerne og senere nægter at have modtaget dem, så kommer du til at efterbetale momsen. Også selvom han rent ud sagt snyder dig så det driver = har modtaget varerne.

Jeg har altid anbefalet ikke at acceptere, at kunden selv henter varerne medmindre der er tale om en kendt kunde, man har handlet med tidligere.

Vh
Lars

Tilmeldt 8. Feb 10
Skrevet kl. 08:42

Jeg kender kunde rigtig godt i forvejen, så jeg stoler også 100% på ham så han kan hente varerne selv på vores adresse.

Nu begynder jeg at forstå hvordan det hele virker. Det har virkeligt hjulpet mig! Tak for hjælpen! Smile

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12892
Skrevet kl. 14:37

cjbtoys:
på ham så han kan hente varerne selv på vores adresse.

Du vil så kunne risikere selv at skulle betale for momsen såfrem SKAT kommer på besøg.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:47

Ravn:
Du vil så kunne risikere selv at skulle betale for momsen såfrem SKAT kommer på besøg.

Neeeej - det er kun hvis det efterfølgende viser sig, at den oplyste køber (den hvis momsnummer står på fakturaen) viser sig ikke at være den "rigtige køber" og afviser at have modtaget varerne.

Så længe den pågældende kunde tager varerne ud af landet og afregner lokal erhvervelsesmoms, er der ingen køer på isen.

Men risikoen for en ko på isen er større, end hvis sælger selv sender varerne ud af landet. Ingen tvivl om det, det er også det jeg skriver om tidligere.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)