Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor sikker kan man være på en IP-adresse???

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg ved fra min fortid i IT-sikkerhedsbranchen at du ikke kan være sikker på en IP-adresse.

Som andre har været inde på, så kan den være spoofet - dvs. at den IP-adresse som afsenderen optræder med ikke er den rigtige.

Men du vil også kunne komme ud fra at f.eks. indgående emails ser ud til at komme fra samme IP-adresse - også selvom de bliver afsendt fra to vidt forskellige steder i landet. Det er typisk i den situation hvor at emailene kører via et relay - en server som videresender emailene. F.eks. er der en del private brugere som har bredbånd ved CyberCity / Telenor, som sender deres udgående emails til en relay-server hos udbyderen (så vidt jeg husker hedder den vip.cybercity.dk og denne server videresender emailen. En backtrace af sådan en email vil godt kunne vise at emailen oprinder fra den IP-adresse som relay-serveren har. Så hvis du modtager emails fra flere kunder som sender via dette relay, så vil de kunne optræde som værende fra den samme IP-adresse. Men det kommer så igen an på hvor langt du kan spore tilbage. De fleste rigtige relay-serveren videresender typisk historikken, således at du kan se hvilken IP-adresse emailen rigtigt oprinder fra - men ikke alle.

Hvis afsenderen kører med dynamisk IP, så kan det også blive lidt mere udfordrende, da afsenderens IP-adresse kan skifte for hvergang vedkommende kobler på. Så derved kan du ikke være sikker på at emailene altid kommer fra den anden IP-adresse. Og igen kan du så potentielt risikere at en anden afsender, som også bruger samme udbyder, ved et tilfælde får tildelt samme IP-adresse som den første afsender før har sendt emails til dig fra. Derved kan det så se ud som om det er samme IP-adresse emailen kommer fra - Hvilket det også er rent teknisk set, men det er bare ikke samme computere.

Jeg håber at ovenstående smøre kaster lidt lys over sagen for dig Geeked.

/Jesper

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Og jesper's svar var så den lange udgave. Rigtig flot beskrevet endda. Smile

Men kort sagt er svaret på din spørgsmål: Nej, du kan ikke med 100 % sikkerhed sige, at de mails der er sendt, er sendt fra en og samme person, og fra et og samme sted.

Held og lykke med "projektet" Big Smile

Kommer snart...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Jesper :-)

God forklaring....Er lidt klogere nu ;)
Må jeg smide dig en PM?

Franchisetager - dit svar NEJ er hermed godtaget!

Geeked

 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du sender bare en PM Smile.

/Jesper

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)