Hej Amino'er Jeg har brug for lidt rådgivning/hjælp vedr. forretningsidé. Det drejer sig om at jeg har en idé, jeg ønsker at 'sælge' ind til virksomheder vedr. deres produkter. Men jeg vil sikre mig, at de ikke 'stjæler' min idé - og selv går videre med den, udenom mig. Det er jo trods alt deres produkter der indgår i min idé. Et eksempel kan være: Jeg ønsker at sælge reklameplads på Netto's bæreposer og fremlægger idéen for dem. De takker nej til forslaget, men efterfølgende ser man reklamer på deres poser, fordi de egt. synes idéen var god. Mit spørgsmål herinde lyder: Hvordan sikrer jeg mig, at min idé ikke bliver 'stjålet' - hvis samarbejdet ikke bliver til noget? Hilsen Lars |
Rådgivnig vedr. forretningsidé
- 1
'Problemet' er jo bare, at det er deres produkt og derfor tror jeg ikke det er muligt at lave en hemmeligholdelsesaftale (igen, det er jo deres produkt). Hilsen Lars |
Hej Lars, Min erfaring er, at mange bruger for meget tid på at beskytte deres idé. Kom i stedet hen over isen og få talt med dem. Har du kun "et tip", så bliver du ikke millionær af det, men har du et koncept du kan føre ud i livet (for dem) er mulighederne større. |
Folkeafstemning om Patentdomstolen
Hej Jesper, Tak for svar. Jeg kan godt følge dig i at man kan beskytte sin idé så meget, at man aldrig kommer videre med den af ren frygt for at blive "overhalet". Men når det er sagt, vil det stadig være super rart at vide om der ér noget man kan gøre? Fx da Brabus, Kleemann eller AMG begyndte at tune biler for Mercedes, havde de sikkert også en form for sikkerhed i, at Mercedes ikke selv ville tune bilerne på præcis den måde som de ville gøre det? - Mit spørgsmål går så på, hvad er muligt at sikre sig for, når man bringer andres produkter ind i en forretningsidé? Hilsen Lars
|
Hej Lars Din information er meget generel, derfor bliver svaret det også. Jeg tror ikke, at du kan beskytte din idé, ud fra den information du har beskrevet. Du kan i teorien godt patentere en udvidelse til et eksisterende produkt, og herefter sælge patentet/licensen, til den pågældende virksomhed, men det er vist ikke den situatiuation, som du står i. Hvad med en taktisk tilgang til dit problem? Du kan beskrive din idé, og taktisk publicere den i diverse relevante medier + sende idéen bredt ud til relevante modtagere. Hvis din idé er god, så skaber du en offentlig bevidsthed om, at det er dig, som er ophavsmand til idéen. De fleste virksomheder vil søge din accept og honorere dig for din idé, men der er naturligvis ingen garanti. Dbh. Aleksander |
Hej Aleksander, Mange tak for dit svar. Hvis det ikke kan lade sig gøre at sikre sig over for den gældende virksomhed, har du helt sikkert hjulpet med at vise en anden måde at gribe sagen an på. Det er helt perfekt! Tak for hjælpen Hilsen Lars
|
Her er noget meget relevant link til Kulturministeriet, der nok kan besvare dit spørgsmål. God læsning og held og lykke med ideen. |
Kommer snart...
Hej De kunne tilbyde en speciel niche, som ikke Mercedes var interesseret i dengang. Er det, det du er bedst til, vil mange firmaer vælge din løsning. Hvorfor laver Arla ikke selv mælkekartonerne? Fordi deres hovedniche er mejeriprodukter og har erkendt (og ønsker ikke at bruge energi på det) at andre er bedre til at lave emballage. Sådan fungere det i erhvervslivet - Hver sin niche! |
Brabus og de andre tuningsfirmaer havde en viden og et set-up Mercedes ikke havde... Det var/er deres sikkerhed. Dvs. den bedste måde at sikre sin idé på er ved at få en skidegod idé, som ikke alle og enhver har mulighed for at kopiere. Med andre ord: jo større del du er af din idé/koncept, jo mindre er sandsynligheden for den bliver stjålet - bare se på den gode hr. Thorborg, tror du det er tilfældigt, at han (eller en "ghostwriter") dukker op herinde i ny og næ....og tror du måske det er en af grundende til at Amino ikke er jordens nemmeste koncept, at kopiere? ;) |
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Vil du være med?