Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed-selvstændig-freelance...?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 24. May 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har besluttet mig for at blive selvstændig make-up artist - altså blive cvr.registreret. Jeg er helt grøn på dette område, så bær over med mig hvis det skal skæres ud i pap.

I øjeblikket arbejder jeg for et make-up firma, men har bedt om at gå ned på 24 t. om ugen, både for at så småt komme igang med at være selvstændig men også fordi jeg har tilmeldt  mig en uddannelse på Niels Brock en aften om ugen (hvor jeg ikke får tildelt SU)

Da jeg bor alene, kan jeg godt se at det bliver lidt mere knebent med at gå ned i løn, da jeg både skal læse og få bygget mig op som selvstændig make-up artist - og her er det at jeg har hørt om et freelancebureau 'Teknik og Design' som udbetaler supplerende dagpenge til freelancere (som er medlem) de dage hvor de står uden løn.

- Er der nogle der kender mere til dette bureau?

- Og så er det at jeg tænker om det er smartere for mig hvis jeg kommer på en freelance kontrakt hos det firma jeg er ved nu istedet for at være en lønmodtager på 24 t. om ugen - for så at kunne modtage supp. dagpenge de resterende dage, hvis jeg ikke lige har et job? (Dette er selvfølgelig i forhold til at jeg så er medlem af bureauet) - At være selvstændig make-up artist kan jo være mange ting og jobs'ene varierer meget og et netværk skal bygges op, så det er bl.a. også en af årsagerne til at jeg ikke bare 'springer ud' som fuldtidsselvstændig - jeg skal jo gerne kunne forsørge mig selv.

- Hvad er reglerne for at være freelance? Kan jeg godt være selvstændig - altså med cvr.nr og momsregistreret og samtidig freelance?

Jeg håber ikke at mit indlæg lyder for rodet, jeg har bare så mange tanker om alt dette.

Hilsen

Camilla

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 14:24

Jeg kender desværre ikke til Teknik & Design; det må nogle andre svare på.

Men jeg ville umiddelbart være meget forsigtig med at spørge dit nuværende firma, om de kunne være interesseret i at bruge dig som freelancer. Her signalerer du jo et eller andet sted, at du så småt lægger op til at "flyve fra reden", og det kan for nogen virksomheder være nok til, at de allerede da begynder at se sig om efter en ny og mere "trofast" medarbejder, hvis du forstår?

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke nævne noget om dine planer, men i stedet forsøge at opbygge et netværk alligevel; gå til nogle samtaler med mulige forbindelser, hvadenten det er i eller udenfor din arbejdstid. Hvis det er i din arbejdstid, så prøv at lægge dine møder i frokostpauser eller find på en undskyldning. Man kan naturligvis godt føle sig lidt skyldig, men der er hård konkurrence på alle fronter i dag, så jeg synes, at alle kneb gælder i et tilfælde som dit.

"Hvad er reglerne for at være freelance? Kan jeg godt være selvstændig - altså med cvr.nr og momsregistreret og samtidig freelance?" Jeg er ikke helt med her? At være 100 % freelance er jo at være selvstændig med CVR nr.

Dog skal du huske på, at du må tjene op til 50.000 kr., før du skal betale moms.

Dbh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:27

Hej!

Lige for at skære det ud....Det er 50 tkr. i omsætning pr. løbende 12 måneder, og ikke indtjening.

Hvis du er free-lancer med CVR.nr. kan du køre det hele via dit CVR.nr.

MvH

Peter

Tilmeldt 24. May 10
Skrevet kl. 17:10

Ok - tak skal I have :)

Grunden til at jeg er så meget i tvivl om det med at være freelance, er fordi jeg måske troede der var andre regler når man er freelance. - Mest hvad angår skat.

- Men der er altså ikke forskel på at være selvstændig og freelance?

/Camilla

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 17:25

Korrekt, det er det samme.

Jeg har lige brugt lidt tid inde på teknikogdesign og som jeg kan læse så er det et administrationsbureau. Dvs, de laver regnskab for dig etc. Jeg tror det der sker er at de "ansætter" dig for den opgave du har og tager sig betalt for det. 16-20% af din faktura.

Men der er ingen forskel på om du klarer det selv eller de gør. De udbetaler dig ikke dagpenge som jeg kan se. Dagpenge og selvstændig er en sjov ting, du skal ringe til din a-kasse og få nogle blanketter, de fastsætter en arbejdsuge til 37 timer og du skal så melde ind på dagpengesedlene hvor mange timer du har brugt på firmaet, fx. 7 timer, dermed udbetaler din a-kasse dagpenge for 30 timer.

Kort sagt ser jeg teknik og design som en bogholder med et rimelig højt gebyr!

Du kan evt. skrive til mig på info@e-conomicz.dk hvis jeg skal forklare dig mere om tingene, jeg er i hovedstaden dagligt så vi kan også mødes hvis det er bedre?

Have en god dag

/René

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Tilmeldt 24. May 10
Skrevet kl. 17:47

- Men så er det at jeg tænker om jeg kun kan få de supplerende dagpenge hvis jeg er freelance på min kontrakt hos mit nuværende arbejde, hvor jeg har tænkt mig at gå ned på 24 t. om ugen....? For der er jo forskellige a-kasser alt efter om man er lønmodtager eller selvstændig og derfor også forskellige regler for hvornår man kan få dit supplerende dagpenge.

Hele udfordringen er jo at jeg langsomt vil være selvstændig - men jeg er jo bange for at min a-kasse tror at jeg er arbejdsløs og vil så blive tvunget til at søge hvad som helst. Som sagt så hænger jobs som make-up artist ikke på træerne, men jeg har alligevel så småt fået bygget et netværk op, så lidt jobs har jeg dog - men ikke nok til at indbringe en løn som en fuldtids make-up artist får. - Selvfølgelig er der nogle risici når man vælger at være selvstændig og det er da klart at man skal knokle for at få det op at køre - det ved jeg - men til at starte med vil jeg bare gerne være sikker på en eller form for indkomst og det er derfor at jeg vælger at gå ned på deltid hos det firma jeg arbejder for nu.

Så min situation er den at jeg både kommer til at læse, være selvstændig og så samtidig være deltid - men som sagt så ved jeg ikke om det er smartere for mig at være freelance på kontrakt mht. a-kasse eller om jeg 'bare' skal forblive deltid lønmodtager?

/Camilla

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 18:06

Jeg kender desværre ikke reglerne for supplerende dagpenge til bunds. Men tag kontakt til din a-kasse de kan ihvertfal give dig rådgivning.

Personligt ville jeg gå ned i tid til 25-30 timer om ugen og får kunder i butikken og til sidst tage springet og opsige mit job. Det er mit mål, pt kan jeg dog håndtere fuldtidsjob og mine kunder, men på sigt skal jeg give vikrsomheden fuld tid for at drive det fremad.

Men som sagt, tag kontakt til mig og jeg vil da hjælpe dig i gang og hjælpe med det grundlæggende om du har brug for det. En snak er altid gratis ;o)

www.myfinance.dk

Tilmeldt 24. May 10
Skrevet kl. 18:34

Men hvis jeg må spørge; hvilken branche er du i og er du fuldtidsselvstændig nu? I så fald hvordan gjorde du i opstartsperioden mht indkomst når du skulle forsørge dig selv, betale husleje m.m.?

Min bekymring ligger nemlig i det økonomiske. Jeg er ikke i tvivl om at jeg sagtens kan blive fuldsselvstændig,  men opstartsperioden synes jeg bare virker svær at få til at hænge sammen økonomisk... Det kræver at man har is i maven - men er der slet ingen hjælp til iværksættere længere? Den daværende iværksætterydelse er jo blevet skåret væk, men findes der SLET IKKE et alternativ?

- Tak til alle der har været så flinke at komme med svar :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01

C.M. Svenningsen:
Min bekymring ligger nemlig i det økonomiske.

Det tror jeg gerne det gør ved rigtig mange. Og desværre er der ikke en bestemt formel for hvordan det skal gøres.

Der det kommer an på, er hvad du selv vurdere dit kundegrundlag til at være. Da jeg startede mit lille firma op, da viste jeg at jeg havde brændt så mange broer, at det for mig ville være umuligt at starte op fuldtid. Problemet ved det ligger så i at netop denne beslutning også er en hæmmesko for nogle potentielle kunder. Da de gerne vil have et sted de kan rende hen og brokke sig, eller få face to face konsultation.

Idag har jeg efterhånden opnået nogle gode resultater, men mangler så stadig lige den sidste del. Og det er netop fordi at jeg også tænker økonomisk. For hvad og hvis. Og det er en kæmpe hæmmesko. Og lige efter at jeg startede op, røg vi så ind i finans krisen, som absolut ikke har været befordrene for min branche. Men alligevel så skabte jeg efter omstændighederne et godt resultat.

Men hvad jeg har gjort før, og oplevet min branche gør så også at jeg kan sætte mig ind i de markedskrafter som der er, og bevæger den. Ligeså, så er du den eneste som kan vurdere din branche. For vi kan sagtens sidde her og gætte på det ene eller andet. Og sige at du skal gøre det og det....og når du så gør og det ikke holder, så er der kun en til at betale.

Så derfor, vurdere dit marked.....vurdere hvad du vil få af indtægter, og ikke mindst, forventer kunderne at du er tilrådighed i din normale arbejdstid. Eller om det er noget man kan ligge udenfor...

/Kenneth

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 21:31

Hej Camilla, nej jeg er ikke fuldtidsselvstændig overhovedet, endnu. Jeg mente at jeg ved siden af mit arbejde kan klare ærterne for mine egne kunder.

Nogle af mine kunder er startet lissom dig. De har lavet en lille opsparing fra deres lønmodtager jobs, gået ned i tid og skabt sig en kundebase. Så en dag har de sagt nu går jeg på fuldtid. sagt deres job op og så har det taget om sig. Det er et spørgsmål om at få gearet sin privateøkonomi til at kunne klare sine faste udgifter med den kundebase man nu starter med, så vil alt ekstra kunne gå til "sjov og ballade".

Du kan jo også spørge dig selv om dagpenge dækker dine udgifter? Hvis ja, så er det bare igang, så er du jo garanteret en indtægt selv uden fast job, det kommer bare an på hvor mange timer du nu skriver på dine dagpengeseddler. Men du må acceptere de krav der er fra en a-kasse. Der er nogle regler om jobsøgning man skal følge.

Du skriver også om hvor iværksættertilskuddet er henne, det er væk. Vil man starte virksomhed skal man klare sig selv, sådan ser jeg det og det er fair nok. Man kan jo ikke få i pose og i sæk lissom med alt andet i vores samfund ;o)

www.myfinance.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)