Jeg har besluttet mig for at blive selvstændig make-up artist - altså blive cvr.registreret. Jeg er helt grøn på dette område, så bær over med mig hvis det skal skæres ud i pap. I øjeblikket arbejder jeg for et make-up firma, men har bedt om at gå ned på 24 t. om ugen, både for at så småt komme igang med at være selvstændig men også fordi jeg har tilmeldt mig en uddannelse på Niels Brock en aften om ugen (hvor jeg ikke får tildelt SU) Da jeg bor alene, kan jeg godt se at det bliver lidt mere knebent med at gå ned i løn, da jeg både skal læse og få bygget mig op som selvstændig make-up artist - og her er det at jeg har hørt om et freelancebureau 'Teknik og Design' som udbetaler supplerende dagpenge til freelancere (som er medlem) de dage hvor de står uden løn. - Er der nogle der kender mere til dette bureau? - Og så er det at jeg tænker om det er smartere for mig hvis jeg kommer på en freelance kontrakt hos det firma jeg er ved nu istedet for at være en lønmodtager på 24 t. om ugen - for så at kunne modtage supp. dagpenge de resterende dage, hvis jeg ikke lige har et job? (Dette er selvfølgelig i forhold til at jeg så er medlem af bureauet) - At være selvstændig make-up artist kan jo være mange ting og jobs'ene varierer meget og et netværk skal bygges op, så det er bl.a. også en af årsagerne til at jeg ikke bare 'springer ud' som fuldtidsselvstændig - jeg skal jo gerne kunne forsørge mig selv. - Hvad er reglerne for at være freelance? Kan jeg godt være selvstændig - altså med cvr.nr og momsregistreret og samtidig freelance? Jeg håber ikke at mit indlæg lyder for rodet, jeg har bare så mange tanker om alt dette. Hilsen Camilla |
Jeg kender desværre ikke til Teknik & Design; det må nogle andre svare på.
Men jeg ville umiddelbart være meget forsigtig med at spørge dit nuværende firma, om de kunne være interesseret i at bruge dig som freelancer. Her signalerer du jo et eller andet sted, at du så småt lægger op til at "flyve fra reden", og det kan for nogen virksomheder være nok til, at de allerede da begynder at se sig om efter en ny og mere "trofast" medarbejder, hvis du forstår?
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke nævne noget om dine planer, men i stedet forsøge at opbygge et netværk alligevel; gå til nogle samtaler med mulige forbindelser, hvadenten det er i eller udenfor din arbejdstid. Hvis det er i din arbejdstid, så prøv at lægge dine møder i frokostpauser eller find på en undskyldning. Man kan naturligvis godt føle sig lidt skyldig, men der er hård konkurrence på alle fronter i dag, så jeg synes, at alle kneb gælder i et tilfælde som dit.
"Hvad er reglerne for at være freelance? Kan jeg godt være selvstændig - altså med cvr.nr og momsregistreret og samtidig freelance?" Jeg er ikke helt med her? At være 100 % freelance er jo at være selvstændig med CVR nr.
Dog skal du huske på, at du må tjene op til 50.000 kr., før du skal betale moms.
Dbh
Thomas