Hej Bent
Det var et stykke tid siden, vi har hørt fra dig 
Der er jo ikke noget at beskytte. Hvornår er et regnskab et regnskab og hvornår er det en bogføringsudskrift. Der kan man ikke sætte en hårfin grænse og man vil vel ikke afskære en bogholder eller en ikke-godkendt revisor fra at lave regnskab for en lille virksomhed
Her er jeg så enig med Søren i, at der virkelig er et problem omkring betegnelser m.v., idet der udover begrebet revisor også er en meget udbredt misfortåelse af, hvad et regnskab reelt er. En bogføringsudskrift i form af en saldobalancer er i realiteten ikke andet end dette, hvorimod et regnskab er korrekt opstillet som minimum efter klasse-A reglerne jvf. årsregnskabsloven, hvor der er en udførlig beskrivelse af såvel værdiansættelser og noteforklaringer.
Nu har jeg på det seneste overtaget kunder, som tidligere har brugt en bogholder/regnskabsbureau, hvor jeg kan konstatere, at de ser måbende på en, når man efter at have modtaget en saldobalance fra sidste år, så spørger om regnskabet, ja så er det balancen. Det pudsige er så, at de ofte er beskattet efter Virksomhedsskatteordningen, hvor der aldrig er blevet udarbejdet de nødvendige "indskudskonto", "kapitalafkastgrundlag" endsige "opsparet overskud". Dette kan vel egentlig kun lade sig gøre, grundet den snart mere end lemfældige kontrol fra SKAT's side.
Herudover findes der rigtig mange dygtige ikke-godkendte revisorer og bogholdere som laver et godt stykke arbejde, ligesom der findes rigtig mange dårlige godkendte revisorer hvor kunden havde været bedre tjent uden.
Her er jeg til gengæld helt enig med dig, hvilket jeg også tidligere har givet udtryk for, hvor sørgeligt det end måtte være.
Hilsen
Tonny