Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg sige mit fritidsjob op uden videre? (Rødvin for det bedste svar)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Simon

Jeg har lige slået det op i min jurabog for at at dobbelttjekke det, den siger sådan:

§ 2. Arbejdsaftalen mellem arbejdsgiveren og funktionæren kan ved opsigelse kun bringes til ophør efter forudgående varsel i overensstemmelse med nedenstående regler. Det samme gælder ved ophør af en tidsbegrænset arbejdsaftale før tidspunktet for arbejdsaftalens udløb.
...
Stk. 6. Opsigelse fra funktionærens side skal ske med 1 måneds varsel til ophør ved en måneds udgang, medmindre der er truffet aftale om, at arbejdsforholdet er af rent midlertidig karakter og ikke vedvarer ud over 1 måned eller arbejdsforholdet er på prøve og ikke vedvarer ud over 3 måneder. Dog kan der ved skriftlig kontrakt træffes bestemmelse om længere opsigelsesvarsel fra funktionærens side under forudsætning af, at opsigelsesvarslet fra arbejdsgiverens side forlænges tilsvarende.

Men hvis du har under 8 timer om ugen er det i øvrigt ligegyldigt, for så er du slet ikke omfattet af funktionærloven.

§ 1.  Ved funktionærer forstås i denne lov følgende personer:

a) Handels- og kontormedhjælpere, beskæftiget ved køb eller salg, ved kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition.
b) Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværks- eller - fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.
c) Personer, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med udførelsen af andres arbejde.
d) Personer, hvis arbejde overvejende er af den under a) og b) angivne art.

Stk. 2. Det er en betingelse for lovens anvendelse, at den pågældende beskæftiges af vedkommende arbejdsgiver gennemsnitlig mere end 8 timer ugentlig, og at han indtager en tjenestestilling, således at han er undergivet arbejdsgiverens instruktioner.

Så medmindre du i den kontrakt har indgået en anden aftale bør du kunne opsige ansættelsesforholdet med én dags varsel (og hvis din kontrakt slet ikke er underskrevet af dine forældre og du var under 18, er den slet ikke gyldig).

Håber det hjælper lidt :-)

vh Riise.

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 19:09

En ting er hvad man KAN som 17 årig og når man kun har arbejdet 2-4 timer om ugen. Men hvor er din moral? - Sæt dig selv i din chefs sted, Hun skal have en supporterfunktion til at køre, hvor du er/har været en vigtig brik. 

Jeg kan simpelthen ikke se det store problem, når du, som du selv siger kun arbejder 2-4 timer om ugen. Hvordan kan det dog ødelægge dine fremtidsplaner for næste måned. Sammenlagt taler vi om 2 fulde dage. Mon ikke du kan få dem sqeeezet ind, så du kan sige farvel til den gamle chef med god samvittighed og uden at brænde dine broer?

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:30

Til start - Mange tak for alle jeres svar.

For at begynde baglæns kunne jeg aldrig nogensinde tænke på at skride, grundet at jeg ikke kan underskrive juridisk bindende dokumenter som ikke-myndig - aldrig i livet. I mit hoved kan man ikke forlange at blive behandlet som ligeværdigt menneske og voksen på den ene side, og agere det stik modsatte, når der er modvind.

Jeg ønsker udelukkende at stoppe pr. den første i næste måned, fordi jeg har helt andre planer. Jeg aftalte en måneds opsigelse med min chef, men i dag var dette så pludselig to i stedet for. Jeg skal ikke kunne sige, om jeg har hørt forkert første gang, eller hvad der er sket, men det væsentlige er at jeg har 'brug for' at komme videre nu.

Det skal tilføjes at jeg har haft det fritidsjob i 2 år nu, så loyalitet og broer er er masser af! :)

Efter at have tænkt lidt over det og gransket jeres svar, har jeg besluttet mig for at tage den personligt med min chef i næste uge. Måske kan jeg få lov til at gå nu, måske kan jeg få lov til at tage alle timerne på en gang, hvem ved - jeg finder nok på noget. Jeg har svært ved at se, hvilket svar der er det BEDSTE, så jeg ved ikke rigtig, hvem der skal sendes vin til. Eventuelt kan I give stjerner til det indlæg, I synes bedst om - ellers må jeg bare vælge en, sådan lidt på gefühl.

Lige meget hvad, skal I have mange, mange tak for alle de fantastiske svar. Jeg bliver sgu positivt overrasket, hver eneste gang jeg spørger om noget herinde - I er seje!

// Simon

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:21

Simon Tørring:

Lige meget hvad, skal I have mange, mange tak for alle de fantastiske svar. Jeg bliver sgu positivt overrasket, hver eneste gang jeg spørger om noget herinde - I er seje!

Det er sådan noget vi kan her på Amino - Især når folk stiller fornuftige og velformulerede spørgsmål som du har gjort her og ikke blot stiller sig op og råber HJÆÆÆÆLP i emnelinjen.

Hvis du skulle mene at der skal falde lidt rødvin af til mig, så køb hellere cola til dig selv for pengene, du får sikkert brug for noget til at holde dig vågen i de sene nattetimer når du springer ud som selvstændig, og jeg har lige fået rødvin af et par glade kunder, så jeg mangler på ingen måde Smile

Held og lykke med din virksomhed og en god "skilsmisse" med din tidligere arbejdsplads!

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)