Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskaber uden revision - Pas på lovgivningen!!!

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej!

Der er vel intet nyt er det? Er det?

MvH

Peter

Hej Peter

Både ja og nej!

Det er trods alt glædeligt, at styrelsen rent faktisk nu agter at følge op på lovgivningens regler omkring regnskabsaflæggelse, herunder også de ikke-reviderede selskabsregnskaber, hvor ikke-godkendte revisorer skriver en erklæring eller lignende på årsregnskabet.

Det slås netop fast nu, at ikke-reviderede selskabsregnskaber kun skal have en ledelsespåtegning og ikke andree erklæringer eller påtegninger.

Det er, som jeg ser det, nu styrelsens helt klare mål, at det får konsekvenser både for underskriverne og selskabets ledelse, hvis disse bestemmelser overtrædes.

Iøvrigt er jeg da også stødt på flere selskabsregnskaber de sidste par år, hvor revisionen er fravalgt og der alligevel er afgivet en erklæring af et regnskabsbureau/bogholder, så jeg tror faktisk problemet er relativt stort siden styrelsen nu mener, at der skal orienteres herom.

Hilsen

Tonny

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:58

Hej Tonny

Det er nok mig der ikke helt kan forstå det, for i pressemeddelsen, som jeg også har fået, står der anført:

"Det er altså ikke tilladt for andre at afgive erklæringer om selskabets årsrapport. Dette gælder uanset, om selskabet har undladt at lade årsrapporten revidere i overensstemmelse med årsregnskabslovens § 135."

Hvilket jo er logik for enhver. Du må ikke pynte dig med lånte fjer.

Men jeg må tilstå at jeg opfattede dit indlæg på en helt anden måde og syntes stadigvæk at du er en kende væk fra budskabet specielt når nu i din titel skiver "Selskaber uden revision - Pas på"

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:59

Kaffe & Co:

Hej Peter

Det var jo også lige det jeg tænke.

Altså hvis du udgiver dig for noget du ikke er ja så kan du straffes!

Men det kan så være nyt at E&S faktisk er begyndt at kontrollere regnskaberne grundigere og det er jo kun godt.

Hej fra Søren

Hej Søren

Jeg tror ikke, at problemet er, at de udgiver sig for noget de ikke er, men derimod i bedste mening skriver en erklæring uden at vide, at dette faktisk ikke er lovligt jvf. årsregnskabsloven.

Jeg håber dette er nye tider for styrelsen, og den tilsynspligt de rent faktisk har med overholdelse af såvel årsregnskabsloven og selskabsloven.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02

Kaffe & Co:
Men jeg må tilstå at jeg opfattede dit indlæg på en helt anden måde og syntes stadigvæk at du er en kende væk fra budskabet specielt når nu i din titel skiver "Selskaber uden revision - Pas på"

Hej igen

Desværre tror jeg (endda ved), at det er de færreste selskabsejere, som reelt er klar over, at de kan blive pålagt en bøde, som følge af at en rådgiver eller lignende afgiver en erklæring på et ikke-revideret årsregnskab.

Derfor min advarsel.

Det er nu en gang selskabets ledelse, som aflægger årsregnskabet.

Hilsen

Tonny

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 00:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:

Jeg tror ikke, at problemet er, at de udgiver sig for noget de ikke er, men derimod i bedste mening skriver en erklæring uden at vide, at dette faktisk ikke er lovligt jvf. årsregnskabsloven.

Ja så bør de da også straffes - men der er naturligvis også en grund til at man har de godkendte og ikke godkendte :-D

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:45

Hej Tonny.

Du skriver at ledelsen ikke ved at det er forkert at en ikke revisor afgiver erklæring!

Undskyld mig, men ledelsen vel vel for pokker om den har fravalgt revision eller ej.

Har ledelsen fravalgt revision er det Ok.

Her den ikke fravalgt revision skal den bruge en revisor.

Så enkelt må det trods alt være.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:51

Hej Tonny.

Du skriver at rådgiverne ikke ved at de ikke må afgive erklæring, og dermed ikke er i ond tro!

Du ligesom antyder at bogholdere og andre regnskabs kyndige der ikk er revisor er dumme!

Den køber jeg ikke.

Enten ved de godt at de gør noget de ikke må, men eogs skrider ikke ind så den går jo nok!

Altså er de i ond tro.

Eller også er de rådgivere og råder selskabet til at få påtegning af en reg./Statsaut. revisor.

Så enkelt tro jeg det er.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:04

Anders Mikkelsen, Nr1:

Hej Tonny.

Du skriver at ledelsen ikke ved at det er forkert at en ikke revisor afgiver erklæring!

Undskyld mig, men ledelsen vel vel for pokker om den har fravalgt revision eller ej.

Har ledelsen fravalgt revision er det Ok.

Her den ikke fravalgt revision skal den bruge en revisor.

Så enkelt må det trods alt være.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Hej Anders

Det er ikke helt korrekt, som du fremstiller det her.

Det som jeg faktisk skriver i mit svar til Søren er, at faktisk er mange ikke-godkendte revisorer, ligeledes jvf. styrelsen, som ikke er opmærksom på, at de ikke må afgive en påtegning/erklæring på årsregnskabet for selskabet.

Selvfølgelig ved ledelsen at der er fravalgt revision, men igen om de er klar over reglerne for afgivelse af påtegning/erklæring er et andet spørgsmål, hvor det i hvert fald er styrelsens konklusion, at det er selskabernes ledelse ikke klar over.

Konklusionen er netop, at årsregnskaber for selskabet uden revision kun skal indeholde en ledelsespåtegning og ikke nogen form for erklæring/påtegning eller lignende.'

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:11

Hej igen

Jeg har lige svaret på dit andet indlæg i tråden, hvor jeg redegør for baggrunden for min udtalelse om ikke-godkendte revisorers afgivelse af påtegning/erklæring på selskabsregnskaber uden revision.

Jeg har hverken antydet eller udtalt, at ikke-godkendte revisorer er dumme, men der er trods alt noget, som tyder på, at der er et problem med disse regnskaber siden Erhvervs og Selskabsstyrelsen nu må pointere reglerne i et Nyhedsbrev, og det endda med "en løftet pegefinger" om politianmeldelse, hvis det fortsætter.

Iøvrigt kan jeg da også kun anerkende, at der faktisk er mange ikke-godkendte revisorer, som udmærket er klar over denne regel.

Baggrunden for min start af denne tråd var faktisk af hensyn til selskabernes ledelse, idet disse uværgeligt kan risikere et bødeforelæg på grundlag af et forhold, hvor deres rådgivere ikke overholder de gældende regler jvf. årsregnskabsloven.

Selvfølgelig kan de forsøge at få dækket bøden hos rådgiveren, hvilket jeg så tvivler på kan lade sig gøre, idet det er selskabets ledelse som ansvaret for aflæggelse af årsregnskabet.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:44

Tonny Skov Pedersen:
Det som jeg faktisk skriver i mit svar til Søren er, at faktisk er mange ikke-godkendte revisorer, ligeledes jvf. styrelsen, som ikke er opmærksom på, at de ikke må afgive en påtegning/erklæring på årsregnskabet for selskabet.

Hvis du bygger det udsagn på nyhedsbrevet synes jeg du i nogen grad er ude i en overfortolkning. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen undgår jo netop at tage stilling til hvorfor der er afgivet påtegning/erklæring men alene at der er sket en overtrædelse.

Til gengæld synes jeg det er en relevant information at viderebringe at ES tager deres opgave/ansvar seriøst.

/Henrik

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)