Jeg er under uddannelse og kunne, som alle andre, godt bruge lidt ekstra. Udover det så elsker jeg at lave hjemmesider. Nu kunne jeg godt tænke mig at kombinere de to ting, men det kan være svært, når man ikke rigtig har nogen erfaring.
Derfor har jeg en ide til et nyt koncept, som jeg ikke helt ved om vil virke. Det går ud på man retter henvendelse hvis man vil have lavet en side, med beskrivelse af ønsket indhold m.m. Der er ikke tale om et template, eller opsætning af et færdigt CMS. Man skriver også et seriøst bud på hvad siden kunne koste (jeg har forestillet mig 1000 - 2000 kroner). Så laver jeg siden, og personen der har bestilt siden vurderer om han/hun vil købe den. Man er ved bestilling IKKE bundet til at købe siden. Jeg har alle rettigheder indtil jeg har modtaget pengene.
Er det et koncept der vil kunne fungere, og om det vil kunne trække kunder til.
Det er helt klart et koncept der vil fungere, men jeg tror desværre kun det er for kunden og ikke dig selv. Det lyder til du sælger dig selv ret billigt hvis du giver kunden alle disse muligheder. Det er selvfølgelig fedt nok men tænk hvordan det ville være at stå og se at halvdelen af dine færdigudviklede sider forkastet af kunden efter din sidste arbejdstime.
Tror derfor det er meget vigtigt at du formår at tilpasse kundens forventninger til det produkt de for leveret så du derved kan opretholde en god succesrate. kan du det vil det også være et godt koncept for dig :)
Det med at se nogen af mine hjemmesider går til spilde har jeg overvejet, og er klar til at tage den chance. For at tilpasse kundens forventninger skal man vel kunne vise hvad man kan? Det gør jeg ved først at lave en side til mig selv, med et portfolio, som kundernes hjemmesider kommer til at indgå i, som klausul i aftalen.
Men for at sikre sig at få en lille indkomst, ville man så kunne tage f.eks. 10-20% af den fulde pris på forhånd? F.eks. hvis man bestiller en hjemmeside til 1000 kroner, så giver man 100 eller 200 kroner til at starte med. Hvis man ikke ønsker siden, slettes det hele og jeg har alligevel tjent lidt. Hvis man ønsker siden så betaler man de resterende 800/900 kroner. Vil det kunne være acceptabelt fra en kundes synspunkt, og er det overhovedet lovligt på den måde?
Der er ikke så meget nyt i det koncept, og jeg synes det er en skam at underbyde priserne på den måde.
Jeg selv udarbejder et mockup af et design af hjemmesiden. Før jeg giver mig til at programmere viser jeg så kunden mockuppet, og hvis kunden mener der er noget at arbejde videre på betaler de halvdelen af pengene upfront.
Når jeg så har lavet den færdige hjemmeside lægger jeg den ud på et midlertidigt domæne hvorfra kunden kan teste og se siden.
Når kunden godkender betales det resterende beløb og siden sættes op på kundes domæne.
Opstår der tvister undervejs henviser jeg til den oprindelige aftale, og hvis kunden ønsker ændringer koster det tilsvarende mere (eller mindre). Jeg er dog altid sikker på at have mindst halvdelen af pengene også hvis kunden pludselig fortryder.
Dit koncept lyder fornuftigt. Jeg er selv i gang med at få lavet en hjemmeside (så ingen ordre til dig i denne omgang!), og der er overvældende mange om buddet. Og der er nok ikke mange, der vil købe en hjemmeside hos en, der ikke har noget at vise frem. Så få dig nogle kunder, om de så ikke betaler noget, så har du nogle referencer og kan senere gå over til at sælge på normale vilkår. Held og lykke med dine planer .....
Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk
Jeg mener jo så at når man går ud og betaler 10.000 eller mere for en hjemmeside betaler man jo også for erfaring. Erfaring har jeg ikke, og mener derfor ikke jeg kan kræve så stort et beløb. Alle skal jo starte et sted, og have et eller andet til at trække kunder til. Det med midlertidigt domæne var også min plan at bruge. Jeg synes at halvdelen af pengene er meget at stille som sikkerhed.
Forresten, hvad ville du foreslå af prisleje? Jeg har ingen referencer, ingen erfaring at vise frem, som jeg kan "markedsføre" mig på.
Behøver du det hvis du arbejder med no cure no pay?
Men ja, 10.000 er meget for en hjemmeside fra en uden erfaring. 2-3000 er måske er rimeligt prisleje at starte på, men pas på med at undervurdere dine timer - der er ingen der kan leve med i længden at arbejde til en lav timeløn så hold styr på hvor meget tid du bruger - og sæt prisen så din timeløn passer efter et rimeligt niveau.
Det er svært i starten, men som du bliver bedre kan du nemmere vurdere tidsforbruget - og så kan du gradvist hæve priserne.
Om jeg behøver midlertidigt domæne? Det vil jeg da mene, da jeg jo stadig har rettigheder til siden, indtil der er betalt. Ellers kan man jo kopiere siden, og så sige nej tak og smide en kopi op. Ved godt jeg så kan gå rettens vej, men regner og håber på at jeg på den anden måde kan slippe for det bøvl.