Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Experian vil registrere alle dine personlige økonomiske data

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har netop set TV Avisen på DR og er totalt målløs over, at Experian, det tidligere RKI / Ribers ønsker at registrere alle danskeres personlige økonomiske forhold!!!

Det blev også nævnt, at det skulle koste penge at få forholdene oplyst samt at man ikke kunne få at vide, hvordan de var kommet frem til dem!!!

Jeg er totalt chokeret Tongue Tied

Hvad synes du om det?

Jeg var for en måned siden lige ved at lade mig overtale til at have deres logo på vores hjemmeside som bevis på, at vi er gode betalere - nu priser jeg mig lykkelig over, at jeg ikke hoppede på den, for jeg kunne aldrig drømme om at reklamere for en virksomhed, der er så meget ude af trit med de frihedsværdier vi danskere har.

Kommer de nogen sinde igennem med det her i Danmark som det åbentbart er lykkedes for dem i USA, så bliver vi mennesker jo reduceret fra at være frie til at skulle opføre os på helt bestemte måder på grund af et kreditoplysningsbureau!!!

Som en interviewet amerikaner sagde (så godt som jeg husker det): "Du skal sørge for at have din egen telefon fra du fylder 18 og sørge for at betale alle regningerne til tiden så du kan vise, at du er en god betaler".

Er det et samfund du har lyst til at være en del af? 

Venlig hilsen,

Christian

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:19

Måtte lige tjekke datoen..... den 1. april er overstået. Jeg håber da godt nok at det er en joke.

Men det skulle ikke undre mig hvis det ikke er.... vandvittigt...

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Vejle
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 468
Fra  MBJ Trading Skrevet kl. 21:23

Det er et frit land vi lever i! - JA! FOR 50år SIDEN! ;-)

Martin Jensen 
http://Startline.dk

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:38

Hej

Nu sælger jeg også hundekiks på afbetaling, og jeg er faktisk forbavset over hvad man sådan kan finde af oplysninger omkring folks økonomi rundt omkring på nettet, - til trods for at vi har love der direkte forbyder at nævne private folks økonomi offentligt. Internettet er åbenbart ikke offentligt.

Jeg har et kærligt forhold til RKI, jeg har stået der siden de startede som Riebers, men i virkeligheden er det nye tiltag egentligt bare en videreførelse af deres koncept. At nogen opfatter det som en skamstøtte, har tjent RKI godt og gør ikke konceptet mindre rentabelt, - men reelt er det jo bare et økonomisk værktøj.

I USA er det lidt anderledes, der kan man modsat Danmark ikke så let få oplysninger på tværs af systemet, dels rent lavpraktisk (trods Bill Gates) pga computersystemer , dels fordi der er forskel i lovgivningen staterne imellem. Private firmaer, har til gengæld ikke de problemer, så har man en god historik vedr. sine kreditkort, (desto flere jo bedre) så kan man bevise at man har en solid økonomi fordi man altid har købt på kredit (!!!) - og så kan man få hvad som helst....

Jeg er vant til at betale kontant i Danmark, det er slet ikke muligt i USA. Så jeg skal i banken og sætte penge ind, og så ud at købe på kredit. Også i danmark er vi på vej, man må ikke modtage mere end 100.000 kr. i rede penge som betaling. Immervæk en slat penge, - men alligevel.

Så ligesom man skal lave reputation manegement på sin virksomhed, så skal man måske overveje at gøre det samme med de elektroniske spor man sætter sig som privatperson. 

Måske har vi en hel ny SEO-like industri her, - bare for private?

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:28

Der er vel to ting i det.

Et er indsamling af så mange data som muligt om den enkelte. Der skal man jo huske, at indkomstoplysninger afgivet i et kundeforhold (eksempelvis med en bank) må banken jo ikke videregive til andre. Så spørgsmålet er hvor langt de kommer.

Den anden side er, hvad de vil oplyse til os om de data de har indsamlet. Her er registerlovgivningen utrolig rigid i forhold til den enkeltes rettigheder. Se bl.a. Vejledning om registreredes rettigheder efter reglerne i kapitel 8-10 i lov om behandling af personoplysninger: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=852. Altså jeg har ikke nærlæst vejledningen, men en hurtig skimning fortæller, at en model hvor de ikke vil fortælle hvor de har dataene fra og vil have penge for at oplyse, hvad de har registreret om den enkelte, kommer de aldrig igennem med i Danmark.

Og hvis de begynder at være uterlige - så er det faktisk et af de få områder, hvor det offentlige går ind og "tager over" hvis en privat krænkes af en virksomhed.

Christian, jeg er helt enig med dig. Og heldigvis er vi netop del af et samfund som ikke tillader den slags.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)