Jeg har en gammel ven, som jeg talte med i weekenden, han har stiftet et aps (værdistiftet) men har ikke kapital til at leje et kontor, få lavet noget reklame osv. der skal til ved en opstart. Han havde forventet at han kunne få en kassekredit på 30-40.000 Kr. Men hans bank siger nej, og han siger han har talt med "flere" der siger bankerne ikke giver krediter uden man stiller 100% garanti selv.
Hvis ikke han har en solid egenkapital (og et har man næppe som udgangspunkt i et nystiftet ApS) er det ganske normalt at banken kræver personlig hæftelse for virksomhedens kredit.
Det kan han så sikkert forhandle sig ud af engang i fremtiden hvis det ikke længere er aktuelt at have lån i banken for at holde skuden oven vande.
JA... Drømmeland lukkede portene dengang finanskrisen indtraf... Så velkommen til the real world ;D
Ingen tvivl om at det er blevet svært for nye virksomheder at låne penge. Men jeg kan ikke gennemskue hvordan de kan være så bange for at yde en kassekredit på under halvdelen at virksomhedens "værdi". Jeg har set hans forretningsplan, budgetter er lavet sammen revisor, og der styr på juraen, og delmål.
Vi stiftede et datterselskab for 4 mdr. siden, vi optog samtidig et lån på 900.000 til udvikling af virksomheden i asien, uden problemer.
Men jeg kan ikke gennemskue hvordan de kan være så bange for at yde en kassekredit på under halvdelen at virksomhedens "værdi".
Bankerne er ikke glade for at påtage sig en risiko, og en nystiftet virksomhed plejer jo at have nogle omkostninger til lokaler, inventar osv, inden virksomheden i det hele taget er klar til at tjene penge.
Og der kan virksomhedens selskabskapital hurtigt ende med at stå i møbler og computere og måske en firmabil, inden der er gået et par måneder.
Og så finder banken det ganske nemmere at kunne plukke ejerne personligt end at bøvle med at få kronerne ud af en virksomhed der måske ramte forkert med sin forretningsplan.