Hej Jeg er igang med at åbne en webshop (jeg er en enkeltmandsvs.) med salg af tøj. Jeg har så en veninde, der gerne vil lave "tilpasninger" på tøjet som "skrædder" for et beskedent beløb. Men hun er ikke "ansat" i min virksomhed, jeg havde tænkt mig blot at betale hende for ydelsen, som skulle være samme beløb, som jeg opkrævede kunden. Mit spørgsmål er: 1) Skal jeg opkræve moms på denne ydelse fra kunder? 2) Kan jeg gøre det på ovenstående måde, uden at hun er "ansat" hos mig? 3) Hvordan faktureres det? (hvilke fakturaer/papirer skal jeg have fra/til hende?) 4) Hvordan bogføres det? Håber at der er nogen, der kan hjælpe med besvarelse af ovenstående. |
1. Ja. Du skal opkræve moms.
2. Ja, når der ikke er tale om fast arbejde, men måske et beløb pr. genstand. Det er dit ansvar, at udbetalingen bliver indberettet til SKAT, så det kommer med på dn venindes årsopgørelse.
3. I skriver en afregningsseddel, hvor I opgør, hvor mange opgaver, der er løst og hvornår. En gang månedligt (eller hvor ofte, det er relevant) udbetaler du så det aftalte honorar til hende.
4. Lav en særlig konto til "køb af skrædderydelser" under vareforbrug, hvor du bogfører de penge, du udbetaler til din veninde. Lav evt. også en modsvarende "salg af skrædderydelser"-indtægtskonto, så du hele tiden kan sammenholde de to og se, om du husker at få det hele med.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk