Jeg er ved at lancere en net-tjeneste, www.xxxxx.net. |
Lav det således:
www.domain.com/dk for Dansk
www.domain.com/de for Tysk
Under Google Webmaster tools, skal du så registrerer hver lande mappe som hvert sit sprog.
Jeg er ved at lancere en net-tjeneste, www.xxxxx.net. |
Lav det således: www.domain.com/dk for Dansk www.domain.com/de for Tysk Under Google Webmaster tools, skal du så registrerer hver lande mappe som hvert sit sprog. |
Når det er forskellige sprog så vil jeg gøre på denne måde: dk.domain.com de.domain.com (gør det allerede for en kunde - men kender ikke resultatet endnu da siden ikke er oppe endnu) |
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Har selv været ude for samme problemstilling for en kunde. Det blev løst på den måde at når en kunde kommer ind på da.domain.com så blev der sat en session (på samme måde som når man valgte sprog). Domænet blev åbnet til at kunne modtage flere subdomæner i samme mappe.
|
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Hey Niels, At gøre det på denne måde skal du huske på at det så bliver set som forskellige domæner. Altså, der bliver for hvert land/domæne, en masse back-link arbejde som skal udføres. Hvis du gør det som jeg beskriver med www.domain.dk/de osv, så ligger alle sprog under samme domæne. Jeg vil anbefale at lytte til Pottercut hvor Spamfighters SEO mand taler ud om international SEO.
|
Nu forestiler jeg mig at teksten på hvert domæne passer til det land. Så den tyske side er på tysk og den danske på dansk. Derfor vil det ikke nytte noget at den tyske side ranker høj på google.dk og den danske ranker høj på google.de Det er korrekt at man skal arbejde dobbelt, men du må også tænke på at når det er flere forskellige sprog, så er det også forskellige sites.
Ja og alle landene slås om den samme placering
Det vil jeg da gøre... lytter gerne til andre... Men vil gerne høre eksperternes mening om det også :) |
Nu ved jeg godt det er en gammel debat, men jeg synes alligevel den er interessant at få i gang igen, da der ikke kom nogen endelig konklusion eller afslutning på den, ligesom det ville være rart med nogle klare svar fra de garvede seo eksperter, der har stor erfaring og viden omkring international seo. Det er muligt at blive klogere, ved at læse om det på nettet og selvom Grosen Friis giver en ganske udmærket bidrag er der fortsat mange spørgsmål, der står i det uvisse. Både for mig og helt sikkert også mange andre, se bare denne debat. Jeg har læst omkring valget af subfoldere/hoveddomæne/subdomæne og det er svært at vide i hvilke situationer, de forskellige er at foretrække. Hvornår er det bedst at vælge det ene og hvornår er det bedst at vælge det andet? En kort og overordnet beskrivelse af dette, ville være guld værd. Jeg er selv kommet frem til at hoveddomæner eller subdomæner primært er at foretrække, da det blandt andet er muligt at hoste hvert af disse i de lande man opererer i, samtidig med man kan bruge google webmaster tool til at henvise hvert land til ens lande-domæner. Begge ting der ikke er muligt ved subfoldere. Omvendt har jeg ligeledes læst at det kræver langt mere linkbuilding, end hvis man har sine lande i subfoldere, men dette giver bare ikke mening for mig. For man skal vel fortsat linkbuilde og optimer mitwebsite.com/de præcis lige så meget som hvis den hed de.mitwebsite.com?? Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart forstå hvorfor det skulle kræve langt mere seo og linkbuilding for at ranke højere på et subdomæne. En anden MEGET almindelig problemstilling er duplicate content, specielt i forhold til engelsk. I givet fald man eksempelvis både satser på England og USA. Jeg har i den forbindelse læst at man via webmaster tool kan henvise hvert hoveddomæne/subdomæne til et givent land, men jeg har endnu ikke kunne finde et konkret svar på hvordan man undgår dublicate content? Eller i hvert fald hvordan man undgår at Google og andre søgemaskiner tillægger det en negativ indvirkning. Hvis ens amerikanske og engelske tekster er stort set identiske, hvilke værktøjer og ting kan man gøre for at undgå dette? En sidste ting jeg er usikker på angående international seo, er antallet af links man må lave til hvert lande-website. For må man lave x-antal links dagligt til hvert enkelt lande-website uanset om de ligger på et hoveddomæne/subdomæne eller en subfolder, ift. ikke at linkbuilde for aggresivt og blive straffet?? Det vil jo ikke være så godt, hvis man selv tror man laver 5 links dagligt, men at google opfatter det som 20!
Jeg håber der vil melde sig nogle SEO eksperter i international seo på banen. Mange af de ting jeg har læst om, er fra Grosen Friis og han og mange andre er meget velkomne til at bidrage med synspunkter og argumenter. |