Jeg kan godt eje Aps Firmaet. Ved du hvordan jeg får ejerskabet overdraget af min far?
Men jeg kan ikke være direktør før jeg bliver 18. Men det må min far så blive indtil da.
Mange tak for al din hjælp! Lige hvad man har brug for :)
Christopher
Arbejder til dagligt med Affiliate Marketing og SEO i mit firma CR Marketing ApS. Derudover tilbyder jeg SEO-artikler, kontakt via pb for mere info om priser.
Værdien af anparterne skal opgøres på grundlag selskabets formue samt eventuelle tillæg for goodwill m.v., hvilket selskabets revisor bør kunne klare relativt enkelt.
Herefter kan anparterne overdrages til den kontante pris eller som et lån med efterfølgende afvikling af lånet, eks. i form af den maksimale årlige gave, som ikke beskattes. Iøvrigt er familielån på denne måde rentefri, hvis det ønskes.
Kan min far ikke overdrage hans anpart gratis til mig?
Arbejder til dagligt med Affiliate Marketing og SEO i mit firma CR Marketing ApS. Derudover tilbyder jeg SEO-artikler, kontakt via pb for mere info om priser.
For at få det helt klart kan jeg få min fars anpart i firmaet hvis værdien i firmaet er under 50.000 kr.?
Skal min far bare ringe til skat, eller udfylde en blanket for at få overdraget anparten :)?
Hvis værdien af selskabet er under 80.000 kroner vil E&S jo nok forlange at der fyldes værdier i det så det som minimum opfylder kapitalkravet.
Jeg tror det vil være sundt for din og din fars økonomiske og juridiske situation at tage en revisor/advokat med erfaring i virksomhedsoverdragelse med på råd så i ikke dummer jer.
Problemstillingen er jo netop, at I nært beslægtede som giver et ekstra fokus fra SKAT, især hvis der er samhandel mellem jer.
Gælder der særlige regler for nært beslægtede vedr. samhandel?
Ja!
Hvis samhandel mellem nært beslægtede ikke sker på såkaldte "markedsvilkår", vil SKAT kunne afvise at godkende handelen og deraf ændre skatteansættelsen for de implicerede markant.
Der således eksempler på handel med aktiver, hvor der efter SKAT's ændringer af skatteansættelsen, er blevet tale om både dobbeltbeskatning af indkomster samt manglende fradragsret ved tab m.v.
Det er altid en god idé at søge kompetent rådgivning ved handel med aktiver, herunder ejendomme, driftsmateriel, værdipapirer mellem nært beslægtede, så man ikke risikerer efterfølgende uoverskuelige ændringer i.f.m. SKAT's kontrol.