Hej,
Du kan
på denne side se hvor stor konkurrencen er på enkelte eller flere keywords
Lige for at præcisere: der er en funktion i googles keywordtool, hvor du kan se annoncør-konkurrencen (AdWords) på de givne keywords - men funktionen viser intet om konkurrencen i de organiske resultater. I øvrigt er det ikke en speciel informativ funktion som sådan.
Jeg vil i øvrigt anbefale dig, at bruge noget tid på at sætte dig godt ind i hvordan googles keywordtool fungerer, inden du bruger en masse tid på at optimere efter det - man kan meget nemt spilde tiden, hvis ikke man ved hvad samtlige data betyder. Som andre her i tråden også er inde på, skal man bl.a. være bevidst om forskellene på "Eksakt" og "Bred" søgning. Ydermere bør du være klar over, at antallet af "globale søgninger" udtrykker et gennemsnit over 12 måneder for hele markedet (hele google) - her bør du overveje om dit keyword er
- sæsonbetinget
- søgt i andre lande (nogle ord er sammenfaldende på især norsk og svensk - men også engelsk, tysk etc.)
- brugt i andre sammenhænge end lige netop den du bruger den i
Hvor de "lokale søgninger" rigtigt nok viser antallet af søgninger foretaget i den foregående måned i det marked, med de sprogindstillinger du selv har angivet.
Mit råd til dig vedr. selve vurderingen af konkurrencen i de organiske resultater, vil være at fokusere på, hvad konkurrenterne har skrevet i deres
- Titletags (undrer mig lidt over, at du skriver, at følgende indgår i konkurrenternes titles: l_beg_rde-c-42_89.html - men at jeg ikke kan finde nogle resultater herpå ved en googlesøgning)
- H1, H2, H3: Se på konkurrenternes overskrifter - indgår det pågældende keyword heri?
- Teksten/indholdet: Indgår keywordet i brødteksten på deres hjemmeside - hvis ja, hvor mange gange? Prøv evt. at google udtrykket "keyword density" for at lære mere herom.
- (in)Links (Som du selv er inde på)
- PageRank (hvor høj en PageRank har konkurrenterne)
Foretag en objektiv vurdering af konkurrenternes SEO - kan du selv gøre det bedre? Hvis ja - så på med arbejdshandsken...
God vind
Jesper