Jeg er igang med at åbne en butik og påtænker at skulle have et par personer tilknyttet som tilkaldevagt til butikken hvis jeg selv skal være andre steder. De vil blive timeaflønnet, men det vil naturligvis være meget svingende hvormeget de kommer til at arbejde pr. måned.
Skal jeg lave kontrakter med dem? Eller kan jeg bare aftale en timeløn med dem og aftale at de kommer når der er brug for dem?
Hvad skal jeg betale af feriepenge til denne type ansatte? Og i og med at de ikke har en fast månedsløn, skal så skal jeg vel heller ikke betale noget hvis de er syge?
Jeg er også interesseret i at høre mere om hvordan man arrangerer sådan noget hvis det skal være helt lovligt.
Kan man f.eks. samarbejde med andre butikshavere og afløse hinanden uden at skulle ansætte hinanden og i stedet sende fakturaer til hinanden sålænge det ikke overstiger 8 timer om ugen - eller vil skat mon underkende det?
Ja, du skal lave en kontrakt. Men det kan være en meget enkel kontrakt, hvor du oplyser timelønnen og i øvrigt skriver, at det er tilkaldevagter, så der ikke er lovet noget bestemt timeantal.
Ja, du skal betale feriepenge. Til alle ansatte og uden undtagelse.
Vedrørende løn under sygdom, så skal de have løn, hvis de gennemsnitligt arbejder mere end otte timer om ugen. Hvis en medarbejder - tilkaldevagt - har planlagte vagter, altså at I har aftalt forud, og medarbejderen så bliver syg og har været ansat mere end otte timer ugentligt, så skal der betales løn under sygdom (funktionærloven).
Der skal være tale om en stabil arbejdsindsats, for at man er underlagt funktionærloven. Så hvis medarbejderen arbejder f.eks. 6 timer ugentligt, og så i en enkelt uge har hjulpet til 20 timer, betyder det ikke nødvendigvis, at han eller hun pludselig er omfattet af løn under sygdom og alle de andre regler, som funktionærloven har. På den anden side: Hvis man ansætter en person 7,75 timer om ugen og han eller hun jævnligt arbejder lidt ekstra, vil det være nærliggende at sige, at timetallet er sat for at undgå de goder, funktionærloven medfører.
Man måler ikke på hele ansættelsesforholdet. Uden at kunne sige det med sikkerhed vil jeg mene, at de seneste tre måneder vil være en rimelig periode at måle på.
Ja, du skal lave en kontrakt. Men det kan være en meget enkel kontrakt, hvor du oplyser timelønnen og i øvrigt skriver, at det er tilkaldevagter, så der ikke er lovet noget bestemt timeantal.
Ansættelsesbevisloven klapper, når/hvis den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer.
Når arbejdstidskravet er opfyldt, har arbejdsgiveren 30 dage til at udsede et korrekt ansættelsesbevis.
Overholder arbejdsgiveren ikke sin pligt til at udstede et lovligt ansættelsesbevis, kan arbejdstageren få udmålt en pæn godtgørelse.
I praksis foregår det dog så ikke oftest sådan at folk der er ansat på tilkaldebasis - også selvom det er mere end 8 timer ugentligt - ikke kræver / får løn under sygdom? Jeg mener da ikke at have hørt om nogen af mine bekendte der har været ansat på denne måde der har fået løn for andet end de timer de har stået i en given butik..