Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad vil I vide - om Indkøb?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Lille Skensved
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg barsler snart med et halvdags eller muligvis et heldags kursus i Indkøb.

Jeg vil iløbet af kurset gennemgå følgende emner:

- Sourcing - Find de rigtige leverandører

- Leverandørevaluering - din ammunitionskasse til bedre priser og betingelser

- Partnerskab - dig og din leverandør

- Optimale indkøbsmængder - Reduktion af varelager

- Indkøbsstyring

- Rammeaftaler - fordele og ulemper

- Forhandling - skab en win-win stemning og opnå det du vil

- Indkøbsomkostninger - få det fulde økonomiske overblik

- Købe eller Lease - sådan beslutter du dig?

Det er med andre ord et kursus for dem der normalt køber ind i deres respektive virksomheder, men som gerne vil vide mere om effektivt indkøb.

Jeg føler dog at der enten mangler noget eller kurset er for omfattende, tiden taget i betragtning, men kan ikke rigtig se det, så inden jeg går igang med at færdiggøre kurset, vil jeg gerne spørge om der er emner I kunne tænke jer at vide noget mere om indenfor indkøb.

Jeg kunne også tænke mig at høre om hvor stor interessen er blandt jer Aminoer. Lad mig høre om I kunne være interesseret i et sådan kursus.

Jeg planlægger også at lave kortere kurser i effektiv lagerstyring og logistik. Hvis I har nogen input til det, så lad mig endelig vide det.

Venlig hilsen

OptiPartner ApS

Bent

Optimeringskonsulent

Fra vejle
Tilmeldt 10. May 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:54

Hej Bent

Jeg syntes dit kursus lyder spændene men må tilstå at jeg skriver af en lidt anden årsag end egentlig deltagelse i dit kursus.

Sagen er nemlig den at jeg er ved at arbejde på min afsluttende eksamensopgave hvor jeg skal løse en problemstilling for en virksomhed der har outsourcet al sin produktion til b.la Kina, så de istedet kan fokusere på egen kernekompetence og selvfølgelig for at drage nytte af de lavere produktionsomkostninger.

Virksomheden oplever uhensigtmæssigt store udgifter på selve leverandør samarbejdet, men absolut også på selve fragten af varer til DK, især på samles og hasteordrer.

Alm. ordrer produceres i meget forskellige størrelser, alt lige fra et par cbm til flere containere af gangen.

Så er det så at jeg efter og have læst dit Amino indlæg syntes at mange af de ting du beskriver kunne være spændene set i forhold til en effektivisering af førnævnte problemer virksomheden oplever.

Håber du har tid til kort og råde mig ?

Jeg har undersøgt forskellige ledelsesformer og værktøjer til løsning af problem:

leverandørsamarbejde:

SCM

for at opbygge et nært forhold leverandør, fragtmand og virksomhed imellem der til sidst resulterer i effektivisering

Lean

trimme alt overflødigt væk og kun fokusere på værdiskabende ting

ABC-analyse + Portefølge-analyse

for at definere hvilke leverandører der leverer hvad - økonomisk set, standard/kompliserede varer osv.

samle ordrerne hos færre leverandører, i det omfang dette er muligt(stordriftsfordele)

for at opnå fx en bedre stykpris

rammeaftaler

for at opnå et længerevarende og mere nært forhold til leverandør og på denne måde opnå fordele   

fragt fra lev. til Danmark

forsendelse af normale ordrer:

forsøge at samle de alm. ordrer for på denne måde også at opnå en form for stordriftsfordel på fragten

forsendelse af hasteordrer og samples:

Forsøge at få leverandør til at stå for fragten og på denne måde drage fordel af hans formodentlig gode forhold til denne samt lavere fragt priser i det producerende land(så kan lev. fakturere os senere)

Benytte alm. luftfragt istedet for kurerfragt   

Ja ud fra det jeg indtil videre har undersøgt er det kort fortalt de ledelsesformer/værktøjer/områder der kunne optimeres på.

Hvad syntes du Bent er jeg helt forkert på den ?  

Med Venlig Hilsen

Peter

Fra Lille Skensved
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:32

Hej Peter,

Det er lidt af en opgave du har fået.

Jeg oplever tit at danske virksomheder vælger at outsource deres produktion ud fra en formodning om at outsourcing er lig med at man får en ekstern leverandør som er interesseret i at sælge sine produkter til ens virksomhed og derfor altid har en masse på lager.

Sandheden er at der tit er næsten lige så meget administration ved en outsourcing som ved at beholde produktionen inhouse.

Når man som virksomhed skal til at omstille sig til en produktionscyklus hvor man ikke har førsteprioritet og hvor leveringstiden bliver forlænget markant, kan der være en masse lærings-omkostninger.

Du nævner selv at der bl.a. benyttes kurerfragt til hasteordrer og samples, og at almindelig luftfragt måske kunne være en løsning. Det er igen et af de områder hvor virksomheden skal have ændret deres interne procedurer og måde at tænke på. Hvis mentaliteten er, at vi sagtens kan skaffe varer hurtigt, så vil en del af ordrerne være hasteordrer. Hvis mentaliteten er, at hasteordrer tager x dage og der er en ekstra fragtomkostning på x kr, kan udgifterne til hasteordrer sagtens mindskes markant.

Jeg vil foreslå at du udarbejder en logistikprisliste som skal benyttes til at vise organisationen hvad hver enkelt produktionsstart, ordre, hasteordre m.v. koster.

Jeg vil også foreslå at der bliver udarbejdet en decideret logistikstrategi. Virksomheden skal opsætte nogle klare mål for hvad man vil med antal leverandører, kostprisreduktioner, fragtomkostninger, kommunikationsniveau med samarbejdspartnere, leveringstider o.s.v. Derved vil der være noget helt konkret at arbejde ud fra.

Med hensyn til LEAN, vil det sikkert kunne hjælpe en del, men kun i selve virksomheden, ikke i produktionsleddet.

Min datter skal konfirmeres i morgen, så jeg er lidt ophængt i øjeblikket, men jeg vil meget gerne hjælpe dig på telefonen, og du er meget velkommen til at ringe til mig på mandag på tlf. 6175 5000.

Venlig hilsen

OptiPartner ApS

Bent Jensen

Optimeringskonsulent

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 13:36

Hej Bent,

Super godt indlæg og god ide.

Jeg er ihvertfald meget interesseret hvis du afholder et kursus med det nævnte indhold.

Hold os opdateret omkring indhold og evt. dato.

Mvh

Lars H.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)