Jeg er enig med dig i at I/S er den nemme løsning til at etablere et samarbejde. MEN absolut også den "farligste". I et I/S hæfter i hver især in solidium for hele virksomhedens gæld. Kort fortalt, hvis I/S ikke kan betale sin gæld, kan kreditorerne komme efter gælden hos dig og din makker. Kan din makker ikke betale sin del, hæfter du for den også. Så oprettelse af PBS mv. er den mindste del i skal tænke på.
Så overvej tingene, om i ikke skal få lavet et ApS til det.
Hvis du vælger at fortsætte med I/S konstruktionen, så vil jeg anbefale dig at lade dit ApS være medejer her eller indskyde et ApS i mellem dit nuværende ApS og I/S'et for maksimal beskyttelse.
Jeg synes faktisk, at et fællesejet ApS vil være at foretrække i denne situation.
Det virker bare lidt omstændigt med endnu et ApS, og specielt fordi vi ikke vil have de store kapitalbehov, ej heller gældsforpligtelser.
Men selvfølgelig - tingene kan udvikle sig anderledes og mere end man lige kan forestille sig, og et kapitalbehov opstå osv.
Jeg gætter på at det ikke er muligt at benytte mit nuværende ApS - og så kun give den nye ejer andel af den seneste aktivitet , så tingene er tydeligt adskilt?