Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Procedure ved tvist om returret

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tilbagebetaler det du mener er korrekt - med begrundelse - minimerer du om ikke andet risikoen for at han klager til forbrugerklagenævnet. Det koster ham jo også 150 kr. såfremt han klager uberrettiget.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12859
Skrevet kl. 21:46

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Er der ingen juridiske eller praktiske retningslinier for sådanne forløb? Vi kan vel ikke være de eneste der nogensinde har stået i denne situation?

Som jeg set det er der to mulighder.

Kunden kan klage til forbrugerrådet der så vil træffe en afgørelse. Rådet har dog ingen sanktionsmulighed muligheder såfrem deres afgørelse ikke følges.

Den anden mulighed er at kunden eller sælger tager retlige skridt og stævner modparten, så er det op til en dommer at afgøre sagen.

Er der tale om  et krav på højst 50.000 DKK vil ssagen kunne køre i retten som en såkaldt  "Småsagsproces" hvilket vil sige at sagen kan afgøres uden brug af advokat.

http://www.domstol.dk/om/reform/Indholdsreformerne/smaasagsproces/Pages/default.aspx

Mvh

Ravn

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 08:48

Ved at tilbagebetale det beløb vi mener er korrekt, så synes jeg at vi udviser god vilje. Jeg frygter at det vil se forkert ud hvis vi ikke udbetaler pengene nu. På den anden side, så virker det også logisk at vente til sagen får sin afslutning.

Hej Morten

Da der ikke lader til at være uenighed mellem jer, om hvor vidt kunden overhovedet skal have noget tilbage, så stiller du dig selv bedst ved at betale ham det beløb nu, som du mener han skal have (sammen med en venlig begrundelse, som på sympatisk vis skal tåle at kunne blive læst op i byretten).

Hvis det, som andre også har nævnt, så falder ud til kundens fordel, så skal du først senere af med det resterende beløb. Hvis det er, som du mener, en vurderingssag, så har du gjort det man kan forvente af en god sælger.

Klart, at du taber på goodwill-kontoen, men det lyder som om, at princippet i denne sag er vigtigere for dig.

Dbh. Aleksander

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 11:27

Aleksander:

Ved at tilbagebetale det beløb vi mener er korrekt, så synes jeg at vi udviser god vilje. Jeg frygter at det vil se forkert ud hvis vi ikke udbetaler pengene nu. På den anden side, så virker det også logisk at vente til sagen får sin afslutning.

Hej Morten

Da der ikke lader til at være uenighed mellem jer, om hvor vidt kunden overhovedet skal have noget tilbage, så stiller du dig selv bedst ved at betale ham det beløb nu, som du mener han skal have (sammen med en venlig begrundelse, som på sympatisk vis skal tåle at kunne blive læst op i byretten).

Hvis det, som andre også har nævnt, så falder ud til kundens fordel, så skal du først senere af med det resterende beløb. Hvis det er, som du mener, en vurderingssag, så har du gjort det man kan forvente af en god sælger.

Klart, at du taber på goodwill-kontoen, men det lyder som om, at princippet i denne sag er vigtigere for dig.

Dbh. Aleksander

Hej Aleksander.

Er dette et udtryk for din egen mening / erfaring, eller er det gængs procedure? JEg spørger blot da der er en anden der har foreslået det præcist modsatte. Derfor utrolig svært at vurdere hvad der er den rette procedure.

Vi har ikke noget imod at returnere det beløb vi mener kunden er berettiget til. Vi vil bare ikke risiskere at det på et senere tidspunkt kan komme og bide os i rø***

Hilsen Morten

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 08:57

Er dette et udtryk for din egen mening / erfaring, eller er det gængs procedure? JEg spørger blot da der er en anden der har foreslået det præcist modsatte. Derfor utrolig svært at vurdere hvad der er den rette procedure.

Vi har ikke noget imod at returnere det beløb vi mener kunden er berettiget til. Vi vil bare ikke risiskere at det på et senere tidspunkt kan komme og bide os i rø***

Hej Morten

Jeg er ikke helt med på, når du mener "gængs procedure". Din case er en skønssag, som der sikkert er flere sider af. Selv hvis du hyrer en skåsikker advokat, så kan du være sikker på, at din modparts advokat lige så skråsikkert mener det modsatte.

Mht. "Vi vil bare ikke risiskere at det på et senere tidspunkt kan komme og bide os i rø***", har jeg ikke nok detaljer i sagen for at kunne give dig det mest fornuftige råd under en sådan forudsætning. Ud fra hvad du har beskrevet virker din case dog rimelig enkel.

Hvis du hypotetisk havde skrevet, at casen ikke handlede om strid om det delvise beløb, men om hvor vidt hele beløbet skulle tilbagebetales, så ville jeg også have anbefalet at slet ikke at udbetale noget, før sagen var afsluttet.

For at svare direkte på dit spørgsmål, så er jeg ikke jurist, og det er et udtryk for min mening (som det oftest gør sig gældende i skønssager), baseret på en del second hand erfaring og viden på området.

Mvh. Aleksander

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:04

Hej Alexander

Tak for det.

Den eneste grund til at vi diskuterer beløb er at vi selv har foreslået et kompromis på en del af beløbet. Jeg ved at vi egentligt ikke er forpligtet til at tage en vare retur der er beskadiget. Hmmm så skal vi måske alligevel lade være med at udbetale noget, og vente på at kunden får sagen igennem forbrugerklagenævnet?

Hilsen Morten

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)