Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ulovligt at ændre i eksisterende materiale?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Her tænker jeg på ebøger. Er det lovligt at tage en eksisterende ebog, omskrive den lidt og selv sælge den?

Jeg har hørt, at hvis bare man ændre mindst 20% så er det helt fint.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:05

Motionfit:
Er det lovligt at tage en eksisterende ebog, omskrive den lidt og selv sælge den?

Medmindre du har fået lov af forfatteren, så nej.... Undskyld mig, men hvad fanden havde du regnet med? Big Smile

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Tilmeldt 27. Apr 10
Skrevet kl. 14:08

hehe det ved jeg ikke Skype-BigSmile

Men hvis der ikke er copyright på?

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 14:09

Så hvis du køber en bog på 1000 sider, omskriver introduktionen og de første 2 kapitler vil du sælge den igen? Ahh come on, det er vidst en fuld mand i en syg brandert der har bildt dig det ind.

Tilmeldt 27. Apr 10
Skrevet kl. 14:14

Det er ikke helt sådan jeg mener. Hvis man låner en anden bog til inspiration, fordi ens egen bog skal handle om det samme.  I ens egen bog skriver man så meget af det samme der står i den anden bog, men bare med ens egne ord.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:16

Motionfit:

hehe det ved jeg ikke Skype-BigSmile

Men hvis der ikke er copyright på?

Hæ hæ - ja går den så går den Wink

Ang. copyright så er det, det jeg mener med at du skal have lov af forfatteren.... Du skal ikke "oprette" copyright før dine værker er beskyttet af ophavsretten. Så medmindre der forelægger en klar aftale om at du må vidersælge det er det no-go.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 09:49

Hej Motionfit

Dit spørgsmål er særligt relevant nu, hvor så mange værker er blevet let tilgængelige på internettet, eksempelvis i form af e-bøger.

Som udgangspunkt har skaberen af en e-bog ophavsretten til værket. En betingelse efter dansk ret er, at bogen har ”værkshøjde”, hvilket også formuleres som et krav om ”originalitet”. Langt de fleste e-bøger vil være originale i den forstand. Det vil være tilfældet, uanset om e-bogen er faglitteratur, skønlitteratur eller blot en fremstilling af alment tilgængelige kilder. Efter dansk ret er det ikke nødvendigt at registrere et værk for at opnå ophavsretlig beskyttelse. Ophavsretten opstår så snart der foreligger et ”værk”. Dette medfører, at du som udgangspunkt skal have tilladelse af indehaveren af ophavsretten for selv at benytte værket.

Det kommet an på en konkret vurdering, om en ”omskrivning” vil være tilstrækkeligt til, at du ikke krænker ophavsretten til det oprindelige værk. Her er det vigtigt at skelne mellem e-bogens ”idé” og dens ”udtryk”. Kun udtrykket, dvs. den måde, som forfatterens idé er kommet til udtryk på, er ophavsretligt beskyttet. Det vil i dit tilfælde sig, at du frit kan benytte de tanker, overvejelser og den argumentation, som findes i e-bogen. Dog kan du ikke kopiere forfatterens sprog, opbygning og sætningskonstruktion. Hvis du anvender forfatterens udtryk skal du citere loyalt. Også her er der en grænse for meget du kan citere. Du kan altså ikke blot ”citere” hele værket og anføre kilden bagest i din e-bog.

Jo mindre originalt det oprindelige værk er, desto tættere på kan dit værk ligge uden at krænke ophavsretten. Hvor grænsen præcist går er umuligt at sige på forhånd og kommer helt an på de konkrete omstændigheder.

Dansk ret har ikke nogle faste grænser for hvor forskelligt et værk skal være for, at ophavsretten til et oprindeligt værk ikke bliver krænket. Retspraksis har nået frem til forskellige resultater for forskellige værkstyper. De 20 %, som du omtaler, har du formentlig fået fra amerikansk ret.

Mvh.

Simply Law

v. / Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)