Hej alle sammen. Jeg har gang i 3 forskellige engelsksprogede hjemmesider. På den nyeste skal vi sælge software til større virksomheder internationalt (herunder USA), og selv om jeg gør hvad jeg kan for at overholde alle spilleregler, så ved man jo aldrig. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre følgende: Hvis jeg har en Disclaimer / TOC på hjemmesiden, der fortæller, at eventuelle tvister, der måtte opstå, skal afvikles under Dansk ret i Danmark, er det så nok for at sikre virksomheden mod at blive retsforfulgt af en emsig amerikansk advokat for eet eller andet jeg måtte have overset? Venlig hilsen, Christian
|
Hej Christian
Det korte svar på dit spørgsmål er: Nej, det er ikke nødvendigvis nok. Jeg har beskrevet en lignende problemstilling i den her tråd http://bit.ly/9coOVl.
Selvom udgangspunktet også i USA er, at lovvalgsbestemmelser og værnetingsklausuler respekteres af domstolene er der ingen garanti for, at en amerikansk dommer ikke tilsidesætter dine bestemmelser og i stedet selv behandler sagen, eventuelt under anvendelse af amerikansk ret. Som jeg har beskrevet i den tidligere tråd har faktorer som din kundes identitet, dine produkternes karakter samt det pågældende retsområde betydning her.
Idet jeg antager, at dine kunder kan være bosat i enhver amerikansk stat vil det være en urealistisk opgave at skulle indhente juridisk rådgivning fra omkring 50 forskellige jurisdiktioner. Det er tilfældet fordi kun enkelte retsområder er føderalt fastlagt med samme indhold for alle stater.
Det bedste du kan gøre er derfor at udarbejde din ansvarsfraskrivelse samt almindelige forretningsbetingelser i overensstemmelse med dansk ret kombineret med sund fornuft og en pragmatisk indstilling, hvis eventuelle konflikter skulle opstå.
Mvh.
Simply Law
v. / Kristian Holte