Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underlagt amerikansk lovgivning på Nettet?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg har gang i 3 forskellige engelsksprogede hjemmesider.

På den nyeste skal vi sælge software til større virksomheder internationalt (herunder USA), og selv om jeg gør hvad jeg kan for at overholde alle spilleregler, så ved man jo aldrig.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre  følgende:

Hvis jeg har en Disclaimer / TOC på hjemmesiden, der fortæller, at eventuelle tvister, der måtte opstå, skal afvikles under Dansk ret i Danmark, er det så nok for at sikre virksomheden mod at blive retsforfulgt af en emsig amerikansk advokat for eet eller andet jeg måtte have overset?

Venlig hilsen,

Christian

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 09:24

Hej Christian

Det korte svar på dit spørgsmål er: Nej, det er ikke nødvendigvis nok. Jeg har beskrevet en lignende problemstilling i den her tråd http://bit.ly/9coOVl.

Selvom udgangspunktet også i USA er, at lovvalgsbestemmelser og værnetingsklausuler respekteres af domstolene er der ingen garanti for, at en amerikansk dommer ikke tilsidesætter dine bestemmelser og i stedet selv behandler sagen, eventuelt under anvendelse af amerikansk ret. Som jeg har beskrevet i den tidligere tråd har faktorer som din kundes identitet, dine produkternes karakter samt det pågældende retsområde betydning her.

Idet jeg antager, at dine kunder kan være bosat i enhver amerikansk stat vil det være en urealistisk opgave at skulle indhente juridisk rådgivning fra omkring 50 forskellige jurisdiktioner. Det er tilfældet fordi kun enkelte retsområder er føderalt fastlagt med samme indhold for alle stater.

Det bedste du kan gøre er derfor at udarbejde din ansvarsfraskrivelse samt almindelige forretningsbetingelser i overensstemmelse med dansk ret kombineret med sund fornuft og en pragmatisk indstilling, hvis eventuelle konflikter skulle opstå.

Mvh.

Simply Law

v. / Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:13

Tusind tak for dit svar, Kristian.

Hvis man ikke kan gardere sig 100% så har jeg et andet spørgsmål:

Hvor stor er den reeelle risiko for lige pludselig alligevel at "få en sag på halsen", når man i forvejen gør alt hvad man kan for at opføre sig fornuftigt i forhold til USA?

Da jeg ikke er beskyttet af et APS (endnu) ville du så anbefale at gå uden om USA og satse på de europæiske lande til at begynde med?

I praksis er sagen denne:

Jeg har indgået et samarbejde med en anden virksomhed om at sælge deres software internationalt til større virksomheder.

Min virksomhed har udviklet og er ejer af det nye Trademark som produktet skal sælges under og vi har registreret diverse domæner til den internationale udgave af produktet. 

Vores samarbejdspartner har registreret vores trademark som binavn til hans virksomhed og kunderne handler med ham igennem vores internationale hjemmeside.

Vi er ansvarlige for salget og alt hvad der foregår på hjemmesiden og vores samarbejdspartner er ansvarlig for, at kunden bliver glad og tilfreds med produktet, yder support m.m.

Så han sælger selv sit eget produkt under vores PLR og vi hjælper ham med det.

Sjov opsætning; men det er det, der virker for os lige nu da begge gerne ønsker et tæt samarbejde uden i første omgang at "købe aktier" i hinandens virksomheder på dette tidspunkt.

Så kan vi altid se, hvor tingene bærer hen i fremtiden.

Venlig hilsen,

Christian

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:17

Risikoen for at blive mødt med et krav baseret på amerikansk lovgivning vurderer jeg ikke som stor. Foruden tilsidesættelse af dine lovvalgs- samt værnetingsklausuler kræver det, at sagsøger rent faktisk har et juridisk grundlag, som han kan basere sit krav på. Her ser jeg den største risiko ved skader forvoldt af din software. Uden at kende dit produkt eller din virksomhed nærmere kunne man forestille sig, at din software kunne forårsage skade på de systemer/servere mv., hvor den blev installeret, hvilket kunne give anledning til erstatningskrav. Denne risiko har du formentlig selv den nødvendige information til at kunne vurdere nærmere. Det skal dog siges, at USA på verdensplan er kendt for særligt høje erstatningssummer.

Selv hvis det skulle komme dertil, at du blev dømt ved en amerikansk domstol (evt. in absentia) så ville en amerikansk dom ikke kunne fuldbyrdes i Danmark. Danmark anerkender som hovedregel ikke fremmede domme og ikke har indgået nogen aftale herom med USA. Forholdet kan dog være anderledes i din situation, hvis du har aktiver i USA eller i andre lande, som anerkender fuldbyrdelse af amerikanske domme. I en sådan situation vil en amerikansk dom kunne have betydning for dig.

Helt at undgå USA vil ikke frigøre dig fra enhver risiko. Du undgår naturligvis frygten for de potentielt høje erstatningssummer, men du undgår ikke risikoen ved at blive dømt ved ethvert andet lands domstol. Hvis størstedelen af din potentielle kundebase elimineres ved at se bort fra USA, er det min vurdering  - med forbehold for, at jeg ikke kender nærmere til din virksomhed og produkt – at frygt for sagsanlæg ikke skal afholde dig fra at sælge til USA.

Mvh.

Simply Law

v. / Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 12:31

Tusind tak for den flotte udredning, Kristian.

Med udgangspunkt i det, du har skrevet vil jeg fortsætte planerne om også at sælge softwaren i USA.

Venlig hilsen,

Christian

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 20:47

Tak for godt spørgsmål og gode svar - lige hvad jeg selv skulle bruge :-)

Jeg tænkte lidt på, hvilken betydning det har for serverens placering? For mit projekt som også er internationalt orienteret, vil det være relevant at lave server-hosting i hhv England og USA.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 10:26

Nicolai, det korte svar er, at det vil minimere risikoen, hvis du kunne undgå at placere dine servere i potentielle "high-risk"-jurisdiktioner som eksempelvis USA. Men som jeg tidligere har skrevet i tråden vil et sådant træk skulle ses i en forretningsmæssig sammenhæng, hvilket kan lede til den modsatte anbefaling.

Servernes geografiske placering kan være et element i vurderingen, når et fremmed lands domstol skal afgøre, om domstolen kan behandle sagen og hvilket lands ret, der skal finde anvendelse. Men udgangspunktet vil her stadig være, at domstolen vil respektere eventuelle klausuler herom i dine kontrakter og forretningsbetingelser.

Eksempelvis vil der være større risiko for, at en engelsk vil behandle en sag om hosting af ophavsretligt krænkende materiale, hvis hostingen er foregået på engelske servere. I det hele taget er afgørende for den juridiske rådgivning hvilket produkt, der er tale om og hvilke potentielle krænkelser, krav og konflikter, man kunne forestille sig kunne opstå i forbindelse med produktet.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)