Jeg er ikke jurist, så du skal ikke tage mine ord for alt for gode varer :)
Men i forhold til dit eksempel med de vejledende priser vil jeg mene det afhænger af hvad priserne de facto er.
Jeg mener man skelner mellem den reelle pris og så "vejl. pris". Dvs. du må f.eks. ikke reklamere med at man kan spare X kroner hvis varen reelt ikke bliver solgt til den højere pris - Herstal kan man så sige netop gør dette. Men jeg ved der har været nogle sager med butikker, der konstant havde "udsalg"... Dvs. deres "udsalgspriser" var reelt deres almindelige priser og derfor var det i strid med markedsføringsloven.
Det samme vil jeg mene gælder mht. "Spar ca. 10%" - hvis prisen reelt er sådan at kunden ikke sparer 10% men derimod 8%, mener jeg det er i strid med markedsføringsloven.
Men altså.... Det er jo et indviklet emne og det kommer helt an på detaljerne. Så det er svært at sige noget generelt om. Det jeg dog kan sige med sikkerhed er at det er en utroligt dårlig strategi, at køre på kanten af markedsføringsloven på den måde. Først og fremmest er ulempen jo at der næsten ikke skal noget til, før du træder ved siden af. Derudover (og måske vigtigst) så er det jo klart at du utroligt hurtigt skuffer dine kunder, hvis du kører på kanten - du har vel aldrig hørt om nogle kunder, der har rost et firma for at være uklare med betingelserne for deres tilbud?
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Nu snakker jeg ikke hvordan lovgivningen er - men hvordan man finder ud af hvor langt man vil gå.
Hvor langt man vill gå har vel også noget at sige i forhold til hvor »dumme« de kunder du gerne vil have er :·)
Hvis jeg opdager at et firma forsøger at kringle sig for at få mig som kunde - så er de blacklistet med det samme. Og de vil aldrig kunne ændre kurs eller overtale mig igen. Fornemmer jeg derimod at det er en ærlig biks - så har de mig hundrede procent. Så langsigtede kunderelationer skabes på ærlighed.
At tele- og flyselskaberne slipper afsted med det, skyldes at de presses ud i det yderste af den enorme konkurrence - og at en del af deres kunder falder for det. Samme type som falder for kuponhæfter, tv shop og andet af samme slags. Og man skal jo ikke kimse af det - for der er åbenbart mange som synes de får gjort nogle fantastiske kup.
Så det må vel være en opvejning af hvilken virksomhed man ønsker at have.
nej slet slet ikke, men jeg spurgte også til lov og ikke moral ;-)
Jeg ville nok i mit tilfælde skulle bruge noget der hed:
FÅ GRATIS XXXXX*
Bliv medlem og modtag xx inden 4 dage..
Den anden med vejl pris.
Hvis nu en pris skal bestemmes udfra hvert enkel tilfældet, hvordan må det så markedsføres ?
f.eks. kan man spare penge på diesel og benzin, men besparelsen er forskellig ved hver enkle kunde, igen hvordan laver man en god markedsføring der uden og træde ved siden af ?
Der er jo vejl. priser, men alle skal vurderes individuelt
Det er jeg så, som sagt, ret sikker på vil være i strid med markedsføringsloven - for et par år siden fik Debitel ørene i maskinen på et tilbud med stort set samme ordlyd. Så den der ville jeg holde mig langt fra, hvis jeg var dig.
Ang. de vejledende priser vil jeg mene du godt må bruge dem... Men hvis det reelt er umuligt, at opnå den besparelse du reklamerer med, så mener jeg klart det er i strid med markedsføringsloven. Helt firkantet sagt så skal det være reelt muligt, for dine kunder, at opnå en besparelse på 10,- hvis du skriver "spar 10,-". Dvs. du må ikke reklamere med de kan spare 10,- i forhold til vejledende udsalgspris, hvis der ikke er nogen der sælger varen til vejl. udsalgspris.
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Jeg har også gratis rådgivning, hvordan skulle det så formuleres ?
Det er jo netop GRATIS rådgivning til medlemmerne
Mikkel
Nej, det er ikke gratis - medlemmerne betaler jo lige netop for det! :)
Du kan kalde det "Fri rådgivning til medlemmer" og "Modtag x ved oprettelse af medlemsskab"..eller hvad ved jeg.... Men du må ikke kalde det gratis, hvis folk ikke kan få tingen eller ydelsen uden at betale penge. Det er fuldstændigt ligegyldigt om folk "kun" skal betale for yyy - i lovens øjne betaler de så bare for xxx igennem yyy.