Jeg er ikke jurist, så du skal ikke tage mine ord for alt for gode varer :)
Men i forhold til dit eksempel med de vejledende priser vil jeg mene det afhænger af hvad priserne de facto er.
Jeg mener man skelner mellem den reelle pris og så "vejl. pris". Dvs. du må f.eks. ikke reklamere med at man kan spare X kroner hvis varen reelt ikke bliver solgt til den højere pris - Herstal kan man så sige netop gør dette. Men jeg ved der har været nogle sager med butikker, der konstant havde "udsalg"... Dvs. deres "udsalgspriser" var reelt deres almindelige priser og derfor var det i strid med markedsføringsloven.
Det samme vil jeg mene gælder mht. "Spar ca. 10%" - hvis prisen reelt er sådan at kunden ikke sparer 10% men derimod 8%, mener jeg det er i strid med markedsføringsloven.
Men altså.... Det er jo et indviklet emne og det kommer helt an på detaljerne. Så det er svært at sige noget generelt om. Det jeg dog kan sige med sikkerhed er at det er en utroligt dårlig strategi, at køre på kanten af markedsføringsloven på den måde. Først og fremmest er ulempen jo at der næsten ikke skal noget til, før du træder ved siden af. Derudover (og måske vigtigst) så er det jo klart at du utroligt hurtigt skuffer dine kunder, hvis du kører på kanten - du har vel aldrig hørt om nogle kunder, der har rost et firma for at være uklare med betingelserne for deres tilbud?
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)
Nu snakker jeg ikke hvordan lovgivningen er - men hvordan man finder ud af hvor langt man vil gå.
Hvor langt man vill gå har vel også noget at sige i forhold til hvor »dumme« de kunder du gerne vil have er :·)
Hvis jeg opdager at et firma forsøger at kringle sig for at få mig som kunde - så er de blacklistet med det samme. Og de vil aldrig kunne ændre kurs eller overtale mig igen. Fornemmer jeg derimod at det er en ærlig biks - så har de mig hundrede procent. Så langsigtede kunderelationer skabes på ærlighed.