Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan håndteres filstruktur bedst ved multisprogshjemmesider?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Gadstrup
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 284
Fra  SEO Danmark Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er cms-udvikler, og har udviklet muligheden for at man kan have sin hjemmeside på flere sprog. Vi har lavet det så hver sprogversion ligger i sin egen mappe foreksempel hvis man har en dansk og engelsk ser det således ud:

www.computerpeople.dk/da/index.html

www.computerpeople.dk/en/index.html

Imidlertid har vi lavet den fejl at man stadig kan tilgå www.computerpeople.dk/index.html og det tillader jo duplicate content. Det har vi tænkt os at løse på bedste vis, derfor er spørgsmålet til jer, hvordan det bedst løses?

Vores egen tanke er at have default sproget liggende i "roden" det vil sige 

www.website.xx/page.html

og alle andre sprog i deres egen mappe

www.website.xx/language/page.html

Der er sikkert andre muligheder. Hvad siger eksperterne?

Venlig hilsen Jesper Nissen

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 13:42

Hvis jeg selv skulle lave adskilte sprogsektioner, ville jeg benytte noget henad den model, som du selv foreslår.

Jeg ville dog sikre mig, at min danske forside kun kan kaldes via: www.eksempel.dk/ (uden index.html) - og kalde den engelske via www.eksempel.dk/en/.

Din linkguide til steder på nettet med viden, information og ressourcer

Fra Gadstrup
Tilmeldt 23. Sep 08
Fra  SEO Danmark Skrevet kl. 14:06

Jeg har fundet følgende link hvor forfatteren påstår, at det vigtigste er, at man er konsistent med hensyn til om der skal anvendes index.html eller ej.

Men har du en bestemt årsag til at du ikke anbefaler at anvende www.eksempel.dk/index.html?

VH Jesper Nissen

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 14:22

Det, der menes med "konsistent" (som jeg læser det) er, at den samme side, med det samme indhold, kun skal kunne tilgås fra én URL - dvs., at sideindholdet ikke må kunne kaldes via både www.eksempel.dk/ og www.eksempel.dk/index.html, men enten eller, for at undgå "Duplicate Content". Dette er jeg helt enig i.

Min egen årsag til at undlade brugen af "/index.html" er for at gøre URL'erne læsevenlige for brugerne ("/index.html" er fuldstændig irrelevant fyld for den almindelige internetbruger).

Din linkguide til steder på nettet med viden, information og ressourcer

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 14:42

Hej Jesper

Jeg kan give dig et rigtig godt argument for, hvorfor du skal undlade /index.et-eller-andet:

Din egen side er et godt eksempel. Du har adressen computerpeople.dk - og den har du 302 redirectet (midlertidigt flyttet) til computerpeople.dk/index.html. Du er godt nok en modig mand - men som udbyder af søgemaskineoptimering må I jo have jeres grunde til at benytte den metode.

Hvis jeg skulle lave et link til jeres forside, ville jeg blot skrive "computerpeople.dk" som URL - jeg ville aldrig sætte /index bagefter. Hvem ville mon det?

Og dermed skal hovedparten af dine indgående links filtreres gennem et redirect. Det kan ikke betale sig.

Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 84
Fra  Decode Skrevet kl. 14:51

Hej Thomas,

Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål i forlængelse af Jespers oprindelige indlæg.

Hvis man nu automatisk viderestiller folk på baggrund af deres IP adresse, browser sprog valg elign, til et af sprogene på hjemmesiden, hvad sker der så med f.eks Google botten?

Det var en situation en af mine kunder kom ud for. Google botten blev altid viderestillet fra forsiden og til den engelske del af hjemmesiden; domæne.dk/en og selvom der var links derfra og til de andre sprog, virkede det ikke som om at de fik den store vægt hos Google.

Har du et råd til ovenstående situation?

Med venlig hilsen,
Bjørn Fridal

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 15:02

Hej decode.dk

Ja - det kan svares kort: Lad være! Google bot har ikke noget "sprog", og så har vi ofte miseren. Så kan man cloake sig frem, men det kan grueligt nemt gå galt. Så igen: Lad være!

Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 84
Fra  Decode Skrevet kl. 15:32

Hej igen,

Okay, så det er bedre at alle besøgende inkl. bots f.eks. lande på den engelske og derfra kan fortsætte?

Med venlig hilsen,
Bjørn Fridal

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 629
Skrevet kl. 15:39

Jesper Nissen:

Jeg er cms-udvikler, og har udviklet muligheden for at man kan have sin hjemmeside på flere sprog. Vi har lavet det så hver sprogversion ligger i sin egen mappe foreksempel hvis man har en dansk og engelsk ser det således ud:

Hej Jesper

Som udgangspunkt er placering af sprog i undermapper uhensigtsmæssig i forhold til SEO.

De store søgemaskiner er IKKE gode til at adskille forskellige sprog på samme domæne

1) Søgemaskiner tænker i lande og ikke sprog, sprog er blot en af de mange faktorer der skal være styr på

2) Søgemaskiner som Google og Bing foretrækker at hvert land har sit eget domæne (eks. http://computerpeople.dk til Danmark, http://computerpeople.de til Tyskland og http://computerpeople.at til Østrig etc.) Det næstbedste er subdomæner (eks. http://de.computerpeople.dk til Tyskland og http://at.computerpeople.dk til Østrig)

Der findes kun ET alternativ hertil, og det er kun muligt for .com domæner i Google. Google tilbyder nemlig, at man fastsætter et mål-land for en undermappe inde i Google Webmaster Tools. Men det er KUN for .com, ikke for .net, .ord., .dk etc.

Uanset hvilken teknisk metode man vælger til at fremvise sproglag på et website, så står man overfor den udfordring, at man eksempelvis ikke bare ønsker at ens engelske sproglag ranker godt i eksempelvis USA, men vil jo også gerne have det til at ranke godt i UK, Irland, Canada, New Zealand og Australien. Det vil sige ikke bare Google.com, men også i Google.co.uk, Google.ie, Google.ca etc.

Men det er næsten umuligt at opnå, og derfor er man nødt til at omskrive sine engelske tekster til hvert enkelt relevant engelsk mål-land.

Så hvis jeg var dig ville jeg sørge for at dit CMS kan tilbyde sproglag på lande-domæner (.dk, .de, .at etc),  subdomæner og i undermapper, så dine kunder får lige netop den løsning, der passer til deres muligheder.

Der er flere faktorer du skal være opmærksom på, og dem har jeg beskrevet i dette blogindlæg:
Website til flere lande/sprog

(bemærk at jeg endnu ikke har fået dette blogindlæg opdateret vedr. mulighederne for geo-targeting for .com domæner i Google Webmaster Tools)

/Grosen Friis

Der

SEO konsulent og partner hos OnlinePartners.dk

Fra Gadstrup
Tilmeldt 23. Sep 08
Fra  SEO Danmark Skrevet kl. 15:49

Grosen Friis:

Jesper Nissen:

Hej Jesper

Som udgangspunkt er placering af sprog i undermapper uhensigtsmæssig i forhold til SEO.

De store søgemaskiner er IKKE gode til at adskille forskellige sprog på samme domæne

Hej Grosen Friis

Jeg kan godt se problemet, men i mit eget tilfælde er computerpeople.com ligesom ikke ledigt. :-)

Men selvfølgelig kan jeg bare oprette subdomæner for de forskellige sprog og lægge versionerne på subdomænerne, det havde jeg ikke lige tænkt på, så skal jeg "blot" tilføje mulighed for at administrere flere domæner fra en backend. Det ved jeg man kan i Typo3 for eksempel.

Men tak for svaret.

Venlig hilsen Jesper

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)