Jeg skal have implementeret en fremragende søgemaskine i min platform.Er der nogle af jer der har erfaring og vil dele lidt ud af det? Evt. henvise til nogle løsninger.
Nogle eksempler på søgemaskiner jeg tror vil passe godt ind:
Bare lige for at præcisere ... De fleste søgemaskiner kan skam godt søge på danske websider og danske ord. Ankiro er blot en af de ganske få (måske p.t. eneste) der har avanceret natursproglig analyse indbygget, som forstår dansk fuldt ud. Det er ikke nødvendigvis noget søge-brugerne ser, men det vil på mange websites give langt bedre søgeresultater. Og det er jo nok så vigtigt :)
Så ja, jeg kan til fulde anbefale, at du tager en snak med Ankiro. Du finder ikke nogle der ved mere om den slags i Danmark :)
Jeg har også kun hørt godt om Ankiro, de skulle kunne deres kram!
Hvis jeg skulle pege på gode alternativer, så kunne IBM/Yahoo Omnifind, være et godt bud. De har været fantatisk gode til at lave Enterprise-funktionalitet, dejligt simpelt. Og så er den gratis :-)
Mange tak for din præcisition. Der er som du siger rigtigt vigtigt der er fokus på af finde den rette søgemaskine. Vi har kun lige taget de spæde skridt med det her nye projekt, og vi skal være de bedste i verden til det vi laver! - så det danske marked er naturligvis vigtigt for os, men set med de lidt større briller på, så er der et absolut fint land ved navn USA, som er en vigtig brik for os.
Set med USA brillerne på, er der så andre søgemaskiner der efter din mening kunne være en option til Ankiro?
Et andet spørgsmål - hvor omstændigt er det at skifte en søgemaskine ud senere hen, hvis kravene skifter.. eller man vælger at gå med en billigere model til at starte med? Har du indblik i det?
Set med USA brillerne på, er der så andre søgemaskiner der efter din mening kunne være en option til Ankiro?
Du kan få et godt overblik over det meste der findes her: http://www.searchtools.com/ - og en masse gode artikler om, hvordan du vælger den rette. Men pas på - det er en tidsrøver. Enterprise search er et forbandet kompliceret og omfattende område :)
Jeg har ingen mulighed for at følge med i dem alle. Den eneste søgemaskiner jeg kan anbefale er Ankiro. Ikke at der ikke findes andre der er gode, men jeg kender dem bare ikke godt nok til at anbefale dem.
Dertil skal du også finde ud af hvad dit budget er. Nogle søgemaskiner koster over 1 million - andre er gratis. Og du skal finde ud af om du vil køre Unix eller MS miljø.
Newteam:
Et andet spørgsmål - hvor omstændigt er det at skifte en søgemaskine ud senere hen, hvis kravene skifter.. eller man vælger at gå med en billigere model til at starte med? Har du indblik i det?
Det kommer helt an på hvilken grad af integration der er tale om.
Jeg vil helt sikkert kigge på de muligheder du nævner.
Vedr. Omnifind tænker jeg at der må være nogle punkter hvor vi går på kompromi, da gratis efter min erfaring tit har nogle begrænsninger. Hvad er din erfaring på dette område? Eks. kunne være en gratis løsning kontra Ankiro - for og imod?
Jeg mener at begrænsningen, på OmniFind er 10.000 eller 100.000 dokumenter pr. server. Så hvis du har flere end det tror jeg ikke produktet er for dig. IBM plejer at være rimeligt dyrer.
Ellers kunne du kigge på Lucene det er en meget udbredt Open Source søgemaskine. Den findes både til .Net og Java. Hvilken platform regner du med at I vil basere jer på?
Platformen er ikke lagt fast endnu. Vi kommer til at benytte en partner til den del. I øjeblikket er jeg ved at undersøge hvem vi skal kigge på når det endelige kravspec. er på plads, så det er en spændende process, men samtidig svært at vælge, da der er rigtigt mange der gerne vil have taletid.. og eftersom jeg ikke kender til branchen i forvejen skal jeg først til at "undersøge" hvem der bedst kan løfte opgaven, og til den rigtige pris.
Hvis du er godt inde i branchen, kan du måske sige lidt om hvem du mener er et stærkt bud på en alsidig partner med all round kompetencer?