Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

cowboytricks ved udlejning

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 13. Aug 09
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at leje min lejlighed ud og som ved så mange andre, så overstiger mine udgifter den leje huslejenævnet mener jeg bør tage.

Huslejen er på 7000 kr. med a conto varme
Huslejenævnet anbefaler 5500 kr.

Hvordan kan jeg udforme kontrakten, så der ikke er noget at komme efter?
Her tænker jeg på cowboytricks som, delvist møbleret? xxxx kroner under bordet, ? mv.

På forhånd tak

Peter

-Who dares, wins

www.espressohouse.dk - speciale i Nespresso

www.smarttrend.dk - Ilse Jacobsen, BabaJaga, CCDK, OXMO tøj til kvinder.

Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 17:47

Hvordan er huslejenævnet kommet frem til 5500 kr? Hvis der blot er ud fra m2, så bør du kunne tage mere i husleje, hvis du fornylig har restaureret din lejlighed.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:03

Lav en fremlejekontrakt eller tidsbegrænset i anden form og begge møbleret. Du kan så anvise sted møblerne kan opbevares mundtligt, aldrig skriftligt.

HUSK at skrive liste med møbler og lamper og andet der er i lejligheden på den kontrakt de skriver under på.

OG glem alt om sorte penge, det skaber bare ballade og du risikerer at blive "stukket".¨

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:06

Hej Peter

Jeg rådgiver ikke om "cowboytricks".

Dog findes der en lovlig konstruktion, som du kan anvende til at forhindre din lejer i at klage til det lokale huslejenævn. På den måde undgår du et eventuelt slagsmål om værdien af møblering, som indeholder en vis risiko på grund af nævnenes generelt strenge vurdering:

·     din lejer lejer gennem et selskab, fx lejers eget eller en bekendts, eller

·     du lejer din lejlighed ud til et selskab, som så udlejer til lejer

Ovenstående konstruktioner er godkendt i en Østre Landsretsdom fra januar i år og kaldes populært "stråmandsudlejning". 

I første variant er lejemålet omfattet af erhvervslejeloven og ikke boligregulerings- eller lejeloven. Dermed har lejer ingen mulighed for at indbringe spørgsmålet om lejens størrelse for det lokale huslejenævn.

I anden variant er der tale om et fremlejeforhold mellem lejer og selskab. Her kan du opsige lejeforholdet til selskabet, hvis lejer indbringer lejen for huslejenævnet, hvilket vil begrænse dit og selskabets tab.

Mvh.

Simply Law

v./ Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 18:19

Simply Law:
du lejer din lejlighed ud til et selskab, som så udlejer til lejer

Så det fotståes som jeg lejer ud til min virksomhed som lejer den videre ud til en lejer?

Så er huslejen frisat?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:32

Hej Bautik

I den første variant vil du praktisk talt frit kunne fastsætte huslejen.

I den anden variant kan du risikere, at lejeren indbringer huslejens størrelse for huslejenævnet, dvs. forholdet mellem lejeren og selskabet. Når det sker, kan du opsige forholdet til selskabet, således at forholdet mellem lejer og selskab ligeledes ophører.

I det tilfælde kan lejer dog få medhold i tilbagebetaling af den for meget betalte husleje for den periode, hvor lejer har beboet lejligheden. Dette kræver dog, at lejer klager indenfor 12 måneder efter vedkommende flyttede ind.

Du kan se det beskrevet på en anden måde her http://.bit.ly/c1BguE.

Mvh.

Simply Law

v. / Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 19:19

Den anden variant er ikke meget anderledes end den normale procedure.

den første er ikke så attraktiv for mig eller trådstarter tror jeg da det er privat udlejning, men jeg var lidt nysgerrig med den anden :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 13. Aug 09
Skrevet kl. 07:31

Cowboytricks skal blot forståes som en LOVLIG måde at strikke en lejekontrakt sammen på, så jeg får dækket mine udgifter uden at komme i problemer.

Findes der andre måder end de to du nævner? Jeg tror det bliver svært for "almindelige" familier at finde et selskab at leje igennem.

-Who dares, wins

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:59

Det er relevant, hvordan du er nået frem til de 5500 kr. pr. måned.

Har du ringet til det lokale huslejenævn og fået det estimat? Eller har nævnet tidligere inspiceret din lejlighed? Eller har du selv foretaget beregningen og i givet fald på hvilket grundlag?

Hvis du oplyser:

• Beliggenhed
  • Størrelse
  • Hvornår den bygningen er opført, som lejligheden ligger i 
  • Lejlighedens stand 

kan jeg give dig et estimat på hvad huslejenævnet vil godkende.

Normalt arbejder huslejenævnene med priser pr. kvm/år, i intervallen 400-900, hvor 900 er den velistandsatte lejlighed. Det udgangspunkt kan fraviges, hvis forholdene tillader det. 

Jeg har stor kendskab til fastsættelse af lejen i huslejenævnet, fordi jeg haft en række sager på lejersiden og på den måde fået kendskab til området.

Mvh.

Simply Law

v. / Kristian Holte

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Hillerød
Tilmeldt 13. Aug 09
Skrevet kl. 13:17

Jeg fandt det på www.huslejeservice.dk

Lejligheden er  3 værelser på i alt 75 m2, beliggende i Hillerød tæt ved Slotshaven og skov, samt offentlig transport (hvis det har relevans).

Bygningen er opført i 1970.

Lejligheden er i god stand, hvor badeværelse og køkken er ca. 5 år gammelt.

-Who dares, wins

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)