Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revisor har lavet en fejl og pengene er brugt... Erstatningsansvar?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål ang. revisorer og deres eventuelle erstatningsansvar.

Hvis nu f.eks. at en revisor har lavet en regnefejl, som gjorde at der er blevet indbetalt 100k for lidt i skat, og de 100k er blevet brugt i den private husstand, i den tro at der var betalt skat og alt var godt...
Eftersom man ikke har lidt tab som sådan, men nu bliver afkrævet de 100k af Skat, kan revisorens forsikring afdække pga. den regnefejl som er blevet lavet af revisoren, eller er det bare ærgeligt at revisoren har lavet en fejl som kommer til at koste penge i renter i f.eks. banklån eller lignende?
Man kan vel i det mindste kræve revisorens betaling tilbage?

Gode råd modtages med glæde.

Venlig hilsen

Nicky

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 09:02

Ud fra det du skriver, lyder det til at det er et personlig firmaet du har?

I såfald vil jeg tro, at der er en review erklæring i dine regnskaber og læser man den, så fraskriver revisoren sig næsten alt og hele ansvaret er ved dig.

Men hvis det er virkelig grove regnefejl, kan du prøve at klage til Revisornævnet og så tager de stilling til om du skal have erstatning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01

Kristian Konradsen:

Ud fra det du skriver, lyder det til at det er et personlig firmaet du har?

I såfald vil jeg tro, at der er en review erklæring i dine regnskaber og læser man den, så fraskriver revisoren sig næsten alt og hele ansvaret er ved dig.

Men hvis det er virkelig grove regnefejl, kan du prøve at klage til Revisornævnet og så tager de stilling til om du skal have erstatning.

Hej Kristian

Til orientering er det ikke Revisornævnets opgave at tage stilling til evt, erstatningskrav, men derimod at vurdere revisors arbejde er udført med den omhu, nøjagtighed og præcision, som det fordres af revisor.

Revisornævnets kendelse kan så i givet fald bruges til at rejse en civil retssag om erstatning, men det kræver, at der er et konstateret tab.

Hilsen

Tonny'

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 13:35

Jeg tror desværre nok du skal satse på at i sådan en sag vil ansvaret blive diskuteret på den rente som skat vil tage for, forsinket indbetaling af skat. Dette beløb er langt under hvad det vil koste at lave en retssag med alle udgifter, så der er ikke andet at gøre end acceptere og så betale tilbage til skat.

Men jeg er ikke lægmand og derfor er vurderingen kun baseret på min opfattelse af retssystemet..

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)