Hej jeg har et forslag - indlæg om salgs psykologi
og jeg vil også foreslå at der på Amino bliver en mulighed
for lægge indlæg ind om det emne.
Ofte på kurser, i en bog lærer eller avis læser man om en
mærkelig undersøgelse etc.om salgets psykologi.
lidt ligesom artiklen om de tre mønter, den var udmærket.:
her er nogle eksempler:
Rør ved kunden
Et bibliotek i Michigan USA, lavede en undersøgelse om deres
bibliotek, kunderne klage over belysningen, udvalget af bøger, stolene og
indretningen. Det eneste som fik gode karakter var at man fik en pose til
bøgerne.
En psykolog foreslog at når bibliotekaren afleverede bøgerne
skulle de holde i hanken, så kunden skulle sætte hånden ind i hanken, og derved
rørte hånden. Det var den eneste ændring de lavede.
6 måneder efter lavede de samme undersøgelse – nu roste alle
kunderne biblioteket for: gode bøger, god belysning, gode stol og en god
indretning.
For en butik betyder det, at byttepenge skal give i hånden
og ikke lægges i en skål.
Vandmeloner størrelse
C
En ejer af et supermarked i England undrede sig over salget af
vandmeloner, det var ligegyldigt hvad han gjorde med prisen eller indretningen,
han ente altid med de samme størrelser tilbage.
Han kunne ikke finde ud af sammenhænget så han hyrede en psykolog -
hans konklusion var at kvinder og mænd valgte større efter deres ubevist
ønske om en bestemt bryststørrelse – det var ligegyldigt hvad størrelse de selv
havde eller deres koner havde, deres valg var baseret på det ubeviste ønske om
en bestemt størrelse – det var så en C-skål
Supermarkedet bestilte så vandmeloner i størrelse C-skål og salget
boomet.
(for egen regning: hold øje med din kone når hun køber bananer )
Sælg flere store fadøl:
En bar ejer undrede sig over at nogle af hans personale
solgte væsentlig flere stor fadøl, både mandlige og kvindelige tjenere, men der
var ikke noget sammenhæng i hvorfor - han undersøgte det og fandt at det var spørge
teknikken
" vil du have en lille eller en stor fadøl"
der er en tendens til at vælge det sidste, dels har personen glemt første
alternativ og er man lidt i tvivl så er det nemmere at gentage det sidste
nævnte.
Men det er baseret på et gennemsnit og virker derfor ikke
isoleret : jeg spurgte min kone
"skal vi se TV eller elske " men hvem fanden kan
konkurrere med X-Factor.