Jeg har opstartet et enkeltmandsfirma ved siden af fast arbejde. På mit faste arbejde betaler jeg Multimedieskat (pga. bærbar+arb. telefon)
Kan jeg lade min private mobil incl. abonnement indgå i mit enkeltmandsfirmas regnskab fuld og helt (mobilkøb + abonnement + forbrug)? (Jeg bruger mest mobilen privat, men i nogen grad til mit firma.)
Skal jeg, overfor skat, retfærdigøre hvorfor jeg betaler min telefon over firmaet? Hvis ... hvordan skal dette gøre? Skal jeg ha et vist firmaforbrug for at jeg kan lade mobilkøb + abonnement + forbrug indgå i mit firmaregnskab?
Jeg ville i dit sted kontakte mobilselskabet og få overdraget abonnementet til dit firma (såfremt det er et selskab) og så kan du fratrække hele din private telefon i firmaet.
hvis det er et enkeltmands virksomhed vil SKAT nok kun anerkende et forholdsvis fradrag for din mobil.
Jeg har før forsøgt at forstå SKATs PDF om Multimedieskat ... men blev desværre ikke helt afklaret.
Hvis jeg forstår dig rigtigt Tonny.... så kan jeg godt lade min mobil (som bruges både privat og ifb. med mit enkeltmandsfirma) indgå i mit regnskab med "det hele" (telefonabonnement + forbrug + kommende mobilkøb) uden af jeg riskere at SKAT ved et torskegilde kun vil anerkende et forholdsmæssigt fradrag .... er det rigtigt forstået??
Anders Mikkelsen,nr1 svar gør mig nemlig forvirret (og Peters kommentar er ikke opklarende). Anders skrev jo: "hvis det er et enkeltmands virksomhed vil SKAT nok kun anerkende et forholdsvis fradrag for din mobil." .... tager han fejl?
Skal mit abonnement være et erhversabonnement for at det kan indgå i mit regnskab - eller er det nok at telefonen står i mit navn?