Fashionseller - jeg tror, at du bevidst vil misforstå eller være uenig med mig! Eller jeg formulerer mig for kort. Jeg har vist aldrig skrevet, at de skal snakke med 100.000 mennesker eller ligge på 200 webshop af varierende kvalitet. For at dæmme op for alle mulige opkald om webshops, kunne de jo have nogle krav/politikker liggende som PDF på hjemmesiden, som man som nystarter kunne læse igennem. Det vil kunne give en indikation af, hvad der skal til for at komme i betragtning. Dette er der ikke en eneste af de brands, jeg har været inde på, som har (Og er det en forretningshemmelighed, kan man jo udlevere det til de mulige interessante). Det er for tyndbenet bare at afvise kategorisk. Uanset branding synes jeg, at det er en skam at vi alle skal købe vores tøj på nettet hos Smartguy eller nogle få stykker mere. Hvis du bor i en lille provinsby med begrænset udvalg og nogle få tøjbutikker, kan du muligvis sætte dig ind i det. Ellers lad være at kommentere tråden og lægge mere i mine ord, end der står. Michael |
Indkøberen/Fokus:Jeg har fuld forståelse for branding og at skille sig ud - være eftertragtet. Jeg ser det groteske problem fra iværksætterens side. Ham, som gerne vil starte en webshop op. Der er intet i vejen med et lukket marked, men måske man kunne guide den nye shop i stedet for bare at sige, at man vil nøjes med at være på 2 shops. Salget på nettet er stigende, så som brand hvorfor ikke øge salget der?
Michael
Prøv at vende den om: Kontakt en ønsket leverandør og spørg hvad de forventer af en evt ny netshop samarbejdspartner - samt hvad deres ønske kunne være til en tilfredsstillende ordre pr sæson.
Hvis du vidste hvor mange der gerne vil starte en webshop - helst hvor mærkerne bærer lageransvaret og hele risikoen. Derudover er der rigtig mange som forsøger at starte op som må lukke igen. Hver gang dette sker bliver tøjet jo sat ned og sælges ud under ophørsudsalg. Dette er ikke godt for et brand.
Uanset om nettet er det nye store handelssted - så er der propfyldt med folk der forsøger at være med på vognen. Nettet er jo i princippet som et kæmpe stort strøg - der ligger man jo heller ikke butikker i uanede mængder...
Vi har et par af vores børnetøjsmærker vi har inde, som i en periode solgte vidt og bredt ud til nethandelen. Dette resulterede i at det blev sat ned i pris pga øget konkurrence, dårligt humør rundt ved forhandlerne og ikke mindst at de fysiske butikker også lagde mærke til det. Dermed faldt ordrestørrelserne. Mærkerne måtte så i gang med at rydde op - og det har ikke været sjovt for nogen.
Har du undersøgt hvor mange konkurrerende der er til de samme varer eller samme stil som du ønsker at sælge?