Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Video vs. Tekst vs. Lyd. Hvad mener du?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

De fleste har vist bemærket, at videoblogging er ved at brede sig fra Martin Thorborgs bil til mange andre steder. Jeg er selv i gang med at lave en del videoer, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvordan du tænker.

Jeg ved fx, at jeg er god til at skrive. Det er rart, at man kan sidde og modelere med ordene, så de til sidst fortæller det, man gerne vil. Men jeg er bestemt ikke lige så god, når det kommer til at tale til et kamera. Spørgsmålet er bare, om langt de fleste deltagere alligevel ikke foretrækker en halvgod video frem for en helgod tekst?

Jeg har på fornemmelsen, at de fleste ikke stiller så høje krav til videobloggere, men når det bliver endnu mere udbredt, vil udbuddet være større, og på det tidspunkt vil efterspørgslen gå på de, der har en højere kvalitet - men som sagt ikke endnu. Og så er det jo bare om at komme i gang med at øve sig og blive bedre.

Og hvad med den go'e gamle podcast. Vil den forsvinde? Jeg planlægger også at lave mine videoer som mp3, så folk kan downloade dem til en ipod eller anden afspiller, hvis de hellere vil høre det der.

Men hvad tænker du?  Har jeg ret i mine antagelser, og har du andre vinkler på videoblogging?

Bedste hilsener

Tommy Krabbe

Hej med dig :-)

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:17

Hej

Et billede siger mere end tusind ord, - og så er det sgu paradoksalt at man skal se billeder fra et kamera stukket op i fjæset på nogen der kører bil, eller går med en rystet kameraføring. 

Hvad er det egentligt man har på hjerte, som ikke kan vente til man har parkeret bilen, eller fået sat sig på en stol?

Det er en meget uskøn måde at kommunikere på, når man ikke engang gider at gøre sig lidt umage med at parre billederne med budskabet. Jeg kan sagtens forstå det der driver det glade ansigt på skærmen, (som er ren forfængelighed) - men hvad med dem der skal se på. Hvad skal de have ud af det?

Det vi har set her på Amino er sjusk, sjusk, sjusk - og det tæller nedad i min karakterbog.

Der er jo store muligheder i forbindelse med videoblogging, - så kunne deltagerne så ikke bare trække bukserne ned og vise den Iphone, - og så kan vi alle komme videre.

Jeg vil glæde mig til at de seriøse kommer til, for det giver jo nogle muligheder som man ikke får i det skrevne ord, lige fra brug af rekvisitter til den traditionelle formidling ved brug af gestikulering, mimik og ikke mindst smilet, - som er den korteste vej mellem mennesker, - for nu også at slutte som jeg startede.

Michael 

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 08:23

Hej Michael,

Tusinde tak for dit svar. Nogle rigtig gode betragtninger, og lige den slags jeg var ude efter.

Vil du uddybe lidt på, hvordan du mener, man gør det mere seriøst. Skal der rigtige lydsætninger til, bedre lyd, kameraskift osv?

Jeg kan ikke svare for andre, men når jeg selv optager i bilen, er det mest fordi jeg har 1½ times transport hver dag, og så giver det mig mulighed for at lave noget konstruktivt i den tid. Men det kan også sagtens være, at jeg mest vil bruge det til at optage lyden, og så skrive det om til et blogindlæg, når jeg kommer hjem - eller lægge mærke til, hvornår jeg har fat i noget godt og så indspille det "rigtigt". (Og jeg har altså IKKE en Iphone :-)

Igen mange tak for dit perspektiv på det.

Bedste hilsener

Tommy

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 08:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy

Med seriøst mener jeg at man tænker over hvad videobloggen kan tilføre som jeg ikke ville kunne få på lyd eller skrift.  Med andre ord, - hvad er det spændene ved at gøre brug af videobloggen.

Du har lang transporttid og vil gerne udnytte den, - jeg er gammel og skal op og tisse om natten, - og vi har begge meget på hjertet.  Vil vi virkelig tænke den tanke til ende ;-)

Michael

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 08:45

Hehe, nej, der fik jeg lige et billede på nethinden, der fik mig til at vågne HELT op :-)

Jeg tror, at jeg er helt med på, hvad du mener: At man udnytter mediets muligheder, så man tilfører noget ved at lave video og ikke laver den, bare fordi man kan.

Men det må også have noget med forskellige mågrupper og måske aldersgrupper at gøre. Og det skal man jo tænke ind, hver gang man kommunikerer strategisk.

Tak for det.

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 09:56

Dyrebilen.dk:
Jeg kan sagtens forstå det der driver det glade ansigt på skærmen, (som er ren forfængelighed

Jeg kom lige til at tænke på, at den ene mands forfængelighed, kan være den anden mands personlige branding.

Tilmeldt 24. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:01
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ikke så gode læse enskaber og kan aldrig huske hvad jeg har læst, men en film eller video klip virker super på mig :-)

Synes videoblogging er super for os der har det svært med tekst.

Kan heller ikke helt finde udad og få fortalt ting jeg skal gøre, jeg skal se det

Wundermann

Tilmeldt 10. Aug 08
Skrevet kl. 12:03

Tommy Krabbe:

Jeg kom lige til at tænke på, at den ene mands forfængelighed, kan være den anden mands personlige branding.

Præcis derfor er det vigtigt at tænke den stratetiske kommunikation ind i videobloggen. At have siddet på sengen eller skrevet på maven er jo fint, når publikummet er Amino hvor vi jo er lidt søde ved hinanden og har forståelse for at vi prøver tingene lidt af. Det er bare også en meget intern kommunikation vi har på Amino, - men oplagt på Youtube vil der altså være nogen der ikke fatter pointen i at have skrevet et bestemt navn på maven. Så Googler man måske navnet og finder ud af at vedkommende vil udradere kongehuset, og hvor fedt er det lige hvis man har scoret prinsessen og skal møde svigermor ;-)

Det er jo vigtigt, - efter min mening -, at forstå at man kommer ud til et bredere publikum og at man faktisk kan findes gennem indlæggene. For et stykke tid siden, var der nogen her der henviste til en side hvor man kunne finde ud af hvor tit man blev Googlet, og jeg legede lidt med det. Så kom der faktisk en video ud af det, hvor både du, og sikkert mange andre ville få et helt andet indtryk af mig, ved at se mig live....

Nu er jeg kun en profil på Amino, men hvis nu jeg havde været brandet på mit navn kunne det have haft konsekvenser for mit image. Jeg vidste godt det blev filmet, men ikke at det ville blive lagt på Youtube. Mine musikalske evner lader noget tilbage at ønske, - kan jeg godt røbe.

Derfor mener jeg, at man faktisk skal tænke lidt over hvorfor man videoblogger og hvordan man gør det. Det er fint at tro at det er ok til målgruppen, - men din målgruppe vil jo ændre sig efterhånden som du selv ændrer dig som menneske i kraft af dine (kommende) erfaringer, og måske de opgaver du får.

Der er jo ikke noget der er statisk, og jeg tror på at man som personligt brandet gør klogt i at gøre sig umage hele vejen igennem. Det skal jo holde hele livet ;-)

Michael 

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 13:02

Hej Tommy,

Jeg tror hverken blog eller podcast er på vej ud.

Til gengæld tror jeg, at video er på vej ind - så hvorfor ikke tilbyde det hele.

Jeg blander fx. podcast og blogindlæg i mine UpCast.

Uanset hvad man laver, er det hamrende vigtigt at det har relevans - og ikke bare er snik-snak, fordi man er "medieliderlig".

Skab relevant indhold, så gider folk lytte til det.

Jeg tror til gengæld du har ret i, at hvis lyden er ringe, og man stort set ikke kan se noget på videoen osv - så gider folk med tiden ikke. Specielt fordi vi får SÅ mange informationer smidt i hovedet hver dag - at kun de bedste vil formå at stikke ud i skaren af bloggere..

Og i dag kan man lave semiprof. produktioner med dagligdagsudstyr :)

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 13:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dyrebilen.dk:

Præcis derfor er det vigtigt at tænke den stratetiske kommunikation ind i videobloggen. At have siddet på sengen eller skrevet på maven er jo fint, når publikummet er Amino hvor vi jo er lidt søde ved hinanden og har forståelse for at vi prøver tingene lidt af. Det er bare også en meget intern kommunikation vi har på Amino, - men oplagt på Youtube vil der altså være nogen der ikke fatter pointen i at have skrevet et bestemt navn på maven. Så Googler man måske navnet og finder ud af at vedkommende vil udradere kongehuset, og hvor fedt er det lige hvis man har scoret prinsessen og skal møde svigermor ;-)

Det er jo vigtigt, - efter min mening -, at forstå at man kommer ud til et bredere publikum og at man faktisk kan findes gennem indlæggene. For et stykke tid siden, var der nogen her der henviste til en side hvor man kunne finde ud af hvor tit man blev Googlet, og jeg legede lidt med det. Så kom der faktisk en video ud af det, hvor både du, og sikkert mange andre ville få et helt andet indtryk af mig, ved at se mig live....

Nu er jeg kun en profil på Amino, men hvis nu jeg havde været brandet på mit navn kunne det have haft konsekvenser for mit image. Jeg vidste godt det blev filmet, men ikke at det ville blive lagt på Youtube. Mine musikalske evner lader noget tilbage at ønske, - kan jeg godt røbe.

Derfor mener jeg, at man faktisk skal tænke lidt over hvorfor man videoblogger og hvordan man gør det. Det er fint at tro at det er ok til målgruppen, - men din målgruppe vil jo ændre sig efterhånden som du selv ændrer dig som menneske i kraft af dine (kommende) erfaringer, og måske de opgaver du får.

Der er jo ikke noget der er statisk, og jeg tror på at man som personligt brandet gør klogt i at gøre sig umage hele vejen igennem. Det skal jo holde hele livet ;-)

Michael 

Rigtig godt indlæg Michael, jeg har ikke flere stjerner, så her kommer lige et par håndtegn i stedet Left HugYesMusic

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)