Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæneregistrering

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hillrød
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ved ikke om dette indlæg er i den rigtige gruppe - men tror det er den der kommer tættest på mit spørgsmål

Jeg har registreret et domæne som det nu viser sig at en større dansk virksomhed har som firma navn, forstået på den måde at denne har flere virksomheder registreret og en af dem er så navnet på mit domæne. Dog er det ikke det navn de har markedsført sig med før fornyelig - cirka en uges tid i kombination med deres eget store brand. Nu vil du selvfølgelig gerne have domænet og har ud af det blå truet mig med bål og brand. 

Nogen gode råd til hvad man skal gøre og om de har ret til dette navn - med det mener jeg at kan alle firma (navne) komme og gøre krav på navn og domænenavne

/Thomas

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 493
Fra  ThomsenMedia Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis deres firmaregistrering kom før din domæneregistrering tror jeg desværre de står godt.

Dette gør sig især gældende hvis de endnu ikke har taget domænet i brug.

Dette er dog kun min egen mening.

Venlig hilsen

Per Thomsen

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du komme lidt mere ud med navne ?

nu har du jo købt domænet...

Har de et reg. navn som har levet flere år og du så køber domænet, ja så står de stærkt..

Alt efter hvem de er ville jeg nok tage andet navn og bruge de 45,- istedet for en stor sag der muligvis kan tabes..

Mikkel

Fra Hillrød
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke komme nærmere ind på navnet - desværre

Men efter at have læst og søgt noget mere kan jeg se at skille linjen er i forhold til hvor almindelig kendt navnet på domænet er, altså¨om det beskriver noget man ville kunne betegne som en almindelighed  - hvilket må siges at det gør til en vis grad.

Men i bund og grund giver jeg dig ret mikkel, og vil da hellere end gerne finde en mindelig løsning på det. Årsagen til spørgsmålet, kom bare ud af at de er startet med at sende trussel breve fra deres advokater i stedet for at tage kontakt til mig, da jeg ikke har været vidende om deres firmaregistrering (da dette er blevet ændret - pudsigt nok fornyeligt) og ønske om brug af dette.

Men lad os se - giver dem et kald. Trusler virker bare modsat på mig :-)

/thomas

Fra Hillrød
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu sad jeg lige og tænkte lidt mere over den her domæne sag jeg har, da jeg kan se at firmaet har lavet en navne forandring her fornyelig altså flere måneder efter min registrering af domænet - gælder samme regler ved ikke - så kan de vel ikke gøre krav på det.

/thomas

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Svært at hjælpe med f.eks. andre eksempler som er blevet afgjort af domæne klage nævnet - når vi ikke kender til domænet.

Er det f.eks. windows.dk som er et ganske alm. brugt ord på nettet, så bliver den svær :-)

Fra Hillrød
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Men, man kan vel i princippet ikke bare ændre firma navn og kræve et domænenavn der er registreret lang tid før denne registrering - virker ulogisk og unfair

/thomas

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altså svært uden og kende til det

Scandic Hotellerne kan også kræve domænet scandicgruppen selvom de ikke benytter dette navn

Løft sløret lidt

 

 

Fra Hillrød
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

MikkelFriis:
Det er altså svært uden og kende til det

Fair, nok - men kan desværre ikke løfte sløret endnu, men tror jeg ved nogenlunde hvor pilen peger hen :-) - tror jeg har den bedste sag, da navnet bør indikere dette, ellers er det nærmest umuligt at registrere domæner, men hva det beror jo på personlige vurdering, så det er altid svært at sige og ringer nu alligevel til dem med henblik på en løsning.

Min personlige holdning er dog den, at der mangle nogle faste rammer om domæneregistrering, så det ikke bliver en stor grå zone, hvor ingen kan føle sig sikker, og så må de firmaer der ikke har registreret sig med domæne eller lignende og efterfølgende kommer og beklager sig lang tid efter, bare se at komme i ind i kampen, ellers må de sgu betale ved kasse 1 - ligesom i alle andre aspekter af erhvervslivet, skal ikke forstås som at jeg synes man skal forgylde domænehajer - men derimod forgylde iværksætter der har fået nogle gode ideer med nogle fede navne også selvom de nogen gange ligner lidt et andet større firma.

/Thoms

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

 

Som andre har været inde på er det lidt svært at sige noget konkret, uden at kende til detaljerne.

Men som udgangspunkt vil de sandsynligvis vinde en evt. klagesag, hvis du ikke har haft domænet (og særligt hvis du ikke har brugt det til noget) i særligt lang tid, og de i øvrigt har registreret deres firmanavn inden din domæneregistrering. Det kan man så mene om hvad man vil, men det handler om at forhindre warehousing af domænenavne.

Du bør i øvrigt holde dig fra at tale om at de må "betale ved kasse 1" - det vil stille dig utroligt dårligt, i en klagesag, da det nemt kan tolkes som et brud på domænelovens §12.

 

Pointen er at jeg sagtens kan forstå din frustration. Men, burde du ikke lige have smidt navnet en tur igennem Google og/eller CVR, inden du smed 45,- efter det? ;)

 

PS. Du kan i princippet også risikere at skulle overdrage et domæne, selvom du har registreret det før en anden har registreret en virksomhed under navnet. Det handler i sidste ende om hvorvidt du kan påvise et særligt tilhørsforhold til domænenavnet.... Hvilket jeg synes det lyder som om du ikke rigtigt kan...

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)