Jeg søger jeres inputs til et møde på onsdag, hvor vi skal beslutte om vi vil ændre på vores geografiske dækning. Med base i Vejle har vi hidtil tilbudt CityChallenge i Vejle, Århus og København. Salget fordeler sig med ca. 80% i Kbh, 15% i Vejle og 5% i Århus. Vi overvejer om vi skal ændre på dette og eks. skære Vejle og Århus væk eller om vi modsat skal tilføje Odense, Esbjerg og Aalborg for at få en bedre dækning. Jeg kan selv se både fordele og ulemper i det - både imagemæssigt (det kan virke mere seriøst i kundernes øjne at være landsdækkende), markedsføringsmæssigt (det er billigst at markedsføre sig hvis man kun skal koncentrere sig om én by) og salgsmæssigt (det burde give flere penge i kassen at have flere byer). For at lanceret CityChallenge i en by, skal vi dels lave et opstartsarbejde i form af at udarbejde kortmateriale / finde egnet område samt indhente tilladelser. Ved hvert salg skal vi ligeledes indhente en brugstilladelse (typisk blot via samtale med kommunen i området). Jeg vil anslå os at det vil koste 10.000 kr. alt i alt at starte op i en ny by (arbejdstid, materialer og lign). Da vi hidtil kun har markedsført os via Google Adwords, koster det ikke mere i markedsføring at åbne i en ny by og vi sparer heller ikke noget ved at lukke en by. Når jeg spørger til jeres inputs, handler det om at jeg forventer stor uenighed om det på mødet. Én del af os har holdningen, at vi lige så godt kan tilbyde det så mange steder som muligt fordi det ikke koster så meget at etabelere en ny by (og derfor lige så godt kan tage imod de ordre, det kan give) og en anden del af os har den holdning at det er bedre at fokusere på Kbh. Konceptmæssigt oplever vi at Københavnske kunder er lidt mere "friske og fremme i skoene" og derfor ofte har mere entusiastiske tilbagemeldinger bagefter - herunder også at viljen i Kbh mere er til købe et sådan arrangement. Vejle- og Århuskunderne er også begrejstrede, men på en lidt lavere "vindstyrke" og når vi taler med kunder i disse byer, har flere den her "aaaaah, sådan noget arrangerer vi da selv"-holdning. Personligt frygter jeg det er mere udtalt i eks. Aalborg. Kom gerne med gode råd til hvordan vi finder ud af om vi skal blive ved det nuværende byvalg eller om vi skal enten nøjes med København eller udvide med flere byer. |
Råd om geografisk dækning ønskes
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!
Spørgsmålet er så - i mine øjne - om den samme indsats (brugt på de nuværende byer) kan øge salget der med MERE end 100.000 kr. Jeg tænker eks. på om de penge, de vil koste at åbne i 3 nye byer, kunne bruges på markedsføring i eksisterende byer og give mere salg. Vi er så heldige at vores kunder er vildt glade for produktet og med kunne man godt tænke at det er bedre at få flere i ét område til at anbefale det til hinanden, end at starte et nyt sted, hvor ingen har hørt om det før. Salg via anbefalinger fra glade kunder er vist både lettere og bedre end salg til nye kunder? |
Jeg tænker selv her på om den rigtige løsning måske er segmentering med derpå følgende forskellige markedføring, hvor man markedsfører aktivt i København men stadig har de andre byer som "sitting ducks" hvor man naturligvis sælger til kunderne, hvis de selv henvender sig. På den måde kunne man måske nå det bedste fra begge "verdener"? |
![]() Vi tænker videre selv, så - trist at næsten 100 læsninger af indlægget ikke medfører en eneste kommentar - det må åbenbart være en svær problemstilling at engagere sig i ![]() |
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)