Jeg er ved at åbne en webshop der vil sælge ydelser leveret elektronisk over e-mail til kunder hovedsageligt i Danmark men også resten af EU. Grunden til at jeg vil starte et Ltd. i UK, er at man ikke behøver momsregistrere sig før omsætningen er over 70.000£ (Noget mere end de 50.000 DKK i Danmark)
Mit spørgsmål er om der er noget i vejen for at jeg sidder og udøver ledelsen fra en dansk privat adresse?
Produkterne bliver selvf. faktureret fra den engelske adresse, men jeg er dog bekymret for om der kunne være nogen problemer med momsgrænsen nu når størstedelen af mine kunder især i starten vil være fra Danmark?
På forhånd tak for hjælpen! Alle forslag der kan hjælpe mig med at overholde lovgivningen i England er meget velkomne...
Du ryger ind i en af de sædvanlige misforståelser, når det gælder salg af grænseoverskridende ydelser. Leveringsstedet = momspligten, afgøres ikke KUN ud fra, hvorfra regningen skrives.
For at ydelsen kan anses leveret fra UK så skal der i UK være de tilstrækkelige tekniske og menneskelige ressourcer til, at du kan producere og levere ydelsen. I og med, at du sidder i Danmark vil jeg anse det mere en ualmindelig sandsynligt, at du vil blive anset for at have fast forretningssted i Danmark og dermed vil blive pålagt at opkræve og afregne dansk moms.
Jeg går ud fra, at dine kunder er private (ellers ville der vel næppe være nogen momsproblematik). Hvis du kan godtgøre, at du harfast forretningssted i UK, vil du skulle opkræve engelsk moms uanset omsætningen - og den kan jo så være ingenting, hvis du ikke er momsregistreret.
Tak for dit svar. Har dog så et opfølgende spørgsmål til dig:
Idet jeg kan klare alt salg ved at bare at logge på min webserver (pt. placeret i DK, men kunne flyttes til UK) og rejser en del rundt i verden, bl.a. UK vil det så have betydning for hvor mit faste forretningsted anses som?
Mange tak for svaret Lars, det har været svært at finde helt rundt i det, har været rundt på diverse EU sider mm. og har ikke kunnet finde klart ud af om den lovgivning nu galdt eller ej, har også fundet noget specielt omkring elektronisk leverede ydelser som jeg tror udløbber i 2015 men kunne ikke se om den rent faktisk var gældende eller ej.
Skal lige høre dig om en ting, jeg starter alligevel nyt job her inden længe (så min tid til det her projekt vil være begrænset), hvis jeg så ansatte en på deltid i UK (som direktør) til at håndtere mine ordrer og den daglige ledelse ville det så ikke være i overensstemmelse med lovgivningen så? Det faste forretningsted burde vel så være UK?
Det er en smule for hypotetisk til, at jeg kan/vil svare ja eller nej.
Ind til benet: Hvis du i UK har de tekniske og menneskelige ressourcer til at kunne drive din virksomhed, så vil du også kunne få den anset for at have fast forretningssted i UK.
Svaret på dit spørgsmål kræver et indgående kendskab til din virksomhed, dit produkt, din logistik (jeg ved godt det er ydelser vi taler om) osv.
Der er ikke en facitliste for, "Hvor meget eller hvor lidt der er nok" - i den sidste ende er det en vurdering. Det er dog ikke nok, "blot" at have en adresse, som vi startede med.
Hvis man etablerer sig i Schweiz, vil man høre ind under den samme ordning jvf. frihandelsaftalen? Og såfremt dette er tilfældet, ville min forretning falde for importgrænsen til DK på de ca. 280.000 også selvom det er elektronisk leverede ydelser, eller er de også undtaget for den importgrænse og det derved bliver "place of supply" som afgør momssatsen?
Naturligvis må du spørge. Det er ikke fordi jeg ikke vil svare, jeg trækker streger, det er fordi jeg ikke "kan" svare
Hvis en virksomhed er hjemmehørende uden for EU, træder nogle andre bestemmelser i kraft. Her skal der afregnes moms i udnyttelseslandet. Også selvom der er tale om en EFTA-virksomhed. Frihandelsaftalen knytter sig til tolden - ikke momsen.
En tredjelandsvirksomhed (eksempelvis en Schweizisk) kan bruge en særlig løsning (One Stop Shop) som gør, at den formelt kun er registreret i ét EU-land, men opkræver den relevante moms for de enkelte lande, som afregnes med dette éne land, som på sin side sender pengene videre til de andre EU-lande.
Hi im originally form the u.k and am wondering what it is you are selling from the u.k to denmark. Normally in u.k you have to be registered and pay tax regardlesds of wether full time or part time work.The only difference is the amount you pay. Maybe I can help you with contacts my cousin is tld reg in u.k and maybe can help?