Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS. og ny bil med papegøjeplader

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude,

Jeg er lige på nippet til at starte et ApS. og sidder og prøver at finde ud af hvordan jeg på den mest snedige vis får mest ud af en varebil.

Min kæreste og jeg har en privat bil, som hun dog bruger til og fra arbejde. Jeg starter som sagt op snart og skal bruge en varevogn til at køre til kunder, samt til at køre til tyskland og hente varer. Jeg kommer ca. til at køre til tyskland en gang hver måned og kørslen til kunder herhjemme er begrænset. Det ville jo så samtidig være smart at jeg kan bruge bilen til at køre privat ved siden af, når nu fruen har privatbilen, og tænker derfor på at anskaffe en bil på papegøjeplader. Mine spørgsmål er så:

Kan jeg trække moms fra på drift af vogen i selskabet? Altså benzin, bro, service osv. når den også må bruges privat?

og

Bliver jeg personligtbeskattet for at have fri bil når jeg kører i papegøjeplade bil privat?

oog

Skal jeg holde "regnskab" med hvor meget jeg kører privat og for selskabet, og regne benzinforbrug og alt sådan noget ud løbene?

Jeg håber i kan hjælpe!

/Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51

Hej

Køb af varevogn i selskabsregi, gulplade eller papegøjeplader, som du anvender til private formål, vil altid udløse beskatning af "fri bil".

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 08:25

Ja, det tænkte jeg nok.. Vil man sige at en gulplade bil bliver brugt til private formål hvis man kun bruger den til at køre til og fra arbejde, samt erhvervskørsel?

Har lige en rettelse, den har vist ikke nogen indflydelse på svaret, men det er ikke en NY bil jeg vil købe, det bliver en gammel spand, men ny for mig :)

Lige et side spørgsmål:
Når jeg nu sidder og kigger bilbasen og div. andre brugtbilsider igennem, synes jeg der er en klar overvægt af "gode" varevogne under kategorien "varebil + moms", altså papegøjeplade biler. Kan man når man køber sådan en bare trække momsen fra, og så er det i princippet bare en normal gulplade bil? Eller skal den omregistreres? (De biler jeg kigger på er gamle, så de har ikke den faktiske papegøjeplade, men den normale gule)

Christian

Fra Vadum
Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 08:49

Det kommer an på..... her er der stor forskel på en alm. guleplade bil som eks en WV Touran og så det man kalder en special indrettet bil, som eks. en WV Transporter med reoler, hylder o.lign. Er det en special indrettet bil må man køre fra arbejde og hjem, da man kan sandsynliggøre af man køre ud til kunderne direkte fra privaten. (gælder mest eks. byggebranchen)

Øh hallo mand økseskaft! :) En bil plus moms er beregnet for erhvervskørsel - og det er ikke papegøjeplade biler som du skriver. Det er omvendt! Med mindre du naturligvis indbetaler 25 % moms på bilen ;)

Tror seriøst du skal søge hjælp hos din revisor - for større forståelse af denne problemstilling :)

Held og lykke

/Jesper

Fra Vadum
Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 08:57

Lige en indskudt bemærkning....

Hvis dit nye firma får adresse på privaten? Vil jeg mene at du kan nøjes med at købe en firmabil plus moms ... og altså undgå beskatning af fri bil - dog såfremt du ikke ligger og køre til koncerter, sportsarrangementer o.lign. ;)

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:07

Hej!

Husk at beskatning af fri bil er minimum 25% af 160 tkr. uanset at bilen koster langt under 160 tkr.

Peter

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 23:09

Hej begge og tak for svarene.

Jeg tror nu det bliver en ren gulpladet bil så jeg undgår beskatning af fri bil, da privatbilen jo nok også kommer hjem når jeg kommer hjem..

Altså kan I nok høre at firmaet ikke få adresse på privaten, men til gengæld bliver den indrettet til firmabrug bag i, og jeg vil komme til at køre til kunder direkte hjemmefra, så den burde vist være god nok..

Jeg er godt nok helt ny hvad angår opstart af selskab og indkøb af varebil, men det gir da ingen mening for mig at man har to kategorier af biler på eksempelvis bilbasen - "varebil + moms" og "varebil momsfri" - hvor det skulle være førstnævnte der er gulplade, og sidstnævnte der er papegøjeplade. Kan nogen forklare mig dette?

Det er jo netop for at afklare sådanne spørgsmål jeg bruger dette forum inden jeg går endeligt i krig og allierer mig med revisorer og jurister.. :)

Christian

Tilmeldt 10. Apr 08
Skrevet kl. 10:30

Aaaah, nu tror jeg den er sunket ind...

Går ud fra at "momsfri" betyder at momsen så at sige er købt fri, og at prisen man betaler er prisen bilen koster uanset hvad.

"+ moms" betyder vel så at prisen der skal betales for en bil er den viste pålagt momsen, og man kan vel så vælge om man vil have den som gulplade eller papegøjplade afhængigt af om man selv æder momsen eller medtager den i ens momsregnskab - ?

Hvis ikke dette er rigtigt håber jeg virkelig på en god forklaring, for så har jeg lige forvirret mig selv mere end jeg var til at starte med :D

Christian

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)