Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, opstart, i tvivl!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Velkommen til et indlæg fra en person som ved hat om Moms regnskabSkype-Giggle

Ok, jeg skal snart erhverve mig et CVR nummer.

Hvad er udgifterne forbundet med dette?

Det vil blive solgt website løsninger og det er en enkeltmandsvirksomhed.

Fiktive tal:
Hvis vi siger der bliver solgt for 3000 kr

Så skal 600 kr til moms 20%, der er udgifter til 400 kr.
Er de 2000 kr, så klar til udbetaling af løn? Eller?

Eller er der andre udgifter efter det?
Har læst lidt om erhvervsskat, men er ikke sikker på hvad det går ud på.

Hvis man ikke udbetaler overskud som løn men køber softwareudvikling udefra, hvordan virker det så?

Hvor mange gange om året skal man bruge en revisor og hvor meget plejer det at løbe op i. hvis man har styr på salgene / Fakturaerne.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:27

Hej!

Prøv at læse lidt i momsvejledningen!

Jamen såfremt dine kunder har indbetalt, og der er penge på bankkontoen, som ikke skal

bruges, kan disse hæves.

Hvis du bruger penge på softwareudvikling, og betaler via firmaets bankonto, har du det mindre at hæve.

Erhvervsskat? Hvad tænker du på her?

I det du har en enkeltmandsvirksomhed, behøver du i princippet ikke revisor.

MvH

Peter  

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33

Hej Lasse

Det kunne være en idé at læse nærmere på dette link til SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1757326&vId=0

Herudover, som Peter nævner, er momsvejledningen i forbindelse med opstart også en god indgangsvinkel.

Der flere såvel bogføringsfirmaer og revisorer som tilbyder en eller anden form for opstartshjælp til iværksættere og nystartede, så når tiden er klar, kan du kontakte en af dem, som kan guide dig det sidste stykke.

Du behøver ikke nødvendigvis en revisor til at hjælpe, idet en kompetent bogholder eller regnskabsbureau også kan være en god hjælp.

Det handler kun om din opfattelse af vedkommende, og så selvfølgelig prisen herfor Wink

Men ellers spørg bare igen, hvis du har flere spørgsmål.

Hilsen

Tonny

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Fra  . Skrevet kl. 12:35

Ok, sådan jeg forstillede mig at stille det op bankmæssigt var at have 2 kontoer.
1. til Moms
1. til overskud.

Så ville jeg føre mine salg både online og på papir.

Jeg er på vej til uddannelse og på SU, så jeg skal registeres hvis jeg kommer over 50.000 men kan tjene op til 70.000 på SU, tælles det tilbage på hele 2010 eller fra August, hvor jeg starter?

Hvordan virker det med firma vs. SU? hvis jeg overskrider 70.000 i overskud på firmaet, skal jeg så tilbagebetale SUen jeg har modtaget, eller kun fra den dato jeg overskred 70.000 og frem til regnskabet bliver opgjort?

Jeg skal have styr på salg, udgifter og moms.
Men får man en selvangivelse hvor man opgiver overskud, moms, udgifter osv. og efterfølgende får en regning?Eller er der en anden fremgangsmåde?

Hvordan virker det med betalingsløsninger?
De har allesammen gebyrer og lignende, hvordan dokumentere man det?
Bliver det bare skrevet ind som udgift?

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:55

Lasse:

Ok, sådan jeg forstillede mig at stille det op bankmæssigt var at have 2 kontoer.
1. til Moms
1. til overskud.

Så ville jeg føre mine salg både online og på papir.

Jeg er på vej til uddannelse og på SU, så jeg skal registeres hvis jeg kommer over 50.000 men kan tjene op til 70.000 på SU, tælles det tilbage på hele 2010 eller fra August, hvor jeg starter?

Hvordan virker det med firma vs. SU? hvis jeg overskrider 70.000 i overskud på firmaet, skal jeg så tilbagebetale SUen jeg har modtaget, eller kun fra den dato jeg overskred 70.000 og frem til regnskabet bliver opgjort?

Du kan se mere her omkring SU http://su.dk/SU/betingelser/maadutjene/Sider/default.aspx

Iøvrigt kan det være en rigtig god idé, især som nystartede at have en opdeling af moms og overskud på separate konti i banken.

Lasse:
Jeg skal have styr på salg, udgifter og moms.
Men får man en selvangivelse hvor man opgiver overskud, moms, udgifter osv. og efterfølgende får en regning?Eller er der en anden fremgangsmåde?

Du vil automatisk modtage en udvidet selvangivelse, som så indeholder de felter, som skal udfyldes vedrørende din virksomhed. Disse oplysninger indgår så sammen med dine øvrige indkomster og fradrag i en skatteberegning og en årsopgørelse, hvor du så skal betale en evt. restskat eller får en overskydende skat udbetalt.

Dog vil det være en rigtig god idé at få bogført løbende, således du altid har overblik over dit overskud og ikke mindst den moms, som skal afregnes efter hvert kvartal. Herved har du også mulighed for at indbetale en eventuel restskat inden den 31. december og hermed spare rentetilskrivning på skatten.

Hilsen

Tonny

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Fra  . Skrevet kl. 13:10

Tak for hjælpen.

Ok, så min plan er at terpe skatte / Moms regler samt SU regler angående firma.

Søger CVR. nr.

Oprette 2 Kontoer, til overskud og moms.

Bogføre både digitalt og på papir.

Skal derefter betale 4 gange om året til moms.

1. spørgsmål til
Det overskud jeg får fra diverse salg, hvordan udbetales de? der er vel de 38% i lønskat?

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Fra  . Skrevet kl. 15:17

Hvis jeg har en kunde til 5000 kr
Moms = 1000 kr
=
4000 kr

Hvis kunden så spørger om en funktion som jeg ikke kan lave selv og bruger et udenlandsk firma til at udvikle den, så skal jeg vel arkivere det som udgift?

Hvis vi siger at det kostede 1000 kr at få lavet funktionen, så skal jeg vel kun registrere 3000 kr som overskud?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:43

Hej.

Overskuddet fra enkeltmandsvirksomheden beskattes som almindelig løn, hvis der ikke benyttes f.eks. virksomhedsskatteordning.  Det vil sige beskatningen afhænger af hvor stor din totale indkomst er, og med de tal du angiver bliver det de ca. 38%.

Spørgsmål to kan jeg svare bekræftende til - husk dog at der er lidt andre regler mht. eventuel moms, når der købes vare- og tjenesteydelser i udlandet.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)