Jeg skal have ansat 6 personer i mit firma, de skal alle aflønnes.
Det er meget lidt arbejde de laver, og det de ansatte skal have i løn kommer an på vores omsætning i perioden, da de får lønnen som en del af omsætningen.
Jeg vil gerne vide om det kunne være en fordel at give dem honorarer, da jeg jo så slipper for forsikringer og feriepenge osv.
Der er ikke nogen grænser for antallet af timer man skal have, for at man kan undgå at skulle have sine medarbejdere forsikret er der?
Jeg tænker på det samme mht. feriepenge, jeg synes nemlig jeg har hørt noget med at man skal have over 32 timer om måneden før man har krav på feriepenge.
Med hensyn til feriepengene, så er det vist en skrøne: Alle ansatte har krav på feriepenge uanset hvor få timer de arbejder. De 32 timer, du nævner: Måske skyldes det, at medarbejdere som er ansat under 8 timer ugentligt ikke er omfattet af funktionærloven, og det gør visse ting lettere i forhold til opsigelsesfrister, løn under sygdom osv. Men det gør ingen forskel for feriepenge.
Forsikringerne bliver som regel beregnet ud fra antal medarbejdere (omregnet til fuldtidsansatte). En timelønnet medarbejder, som ikke arbejder ret mange timer, er ikke nær så dyr som en fuldtidsansat. Alle medarbejdere skal være omfattet af forsikringen og det ville også være et rigtig uheldigt sted at spare, hvis uheldet nu skulle være ude.