Sikke noget pjat at skrive. Er Magento mindre "færdigt" end fx. DanDomain? Forskellen på DanDomains shop og Magento er forretningsmodellen! (og personligt synes jeg nu også at Magento er et væsentligt federe system med langt flere muligheder. Men det er som sagt bare min helt egen mening). |
Rasmus Lindgren:Sikke noget pjat at skrive
Ja,
det ville det være hvis det var det jeg havde ment
Men nu snakkede jeg om Open Source "tankegangen" og at den ikke nødvendigvis går ud på at levere færdige skræddersyede løsninger til folket, men mere om at tillade brugerne at tilpasse systemet efter deres eget valg. Hvis du snakker med en typisk Open Source udvikler er jeg sikker på at de fleste vil bekræfte dette.
Der findes dog masser af Open Source projekter som har en klar
ambition om at levere netop "færdige skræddersyede løsninger", både
indenfor webshops, CMS, operativsystemer,
tekstbehandlingssystemer, programmeringssprog, database-systemer, osv.
Jeg har ingen erfaring med Magento men jeg er helt villig til at tage
dit ord for at Magento er netop sådan et system
Mere seriøst, så er det i min verden absolut meget plausibelt at et stort internationalt Open Source projekt kan levere en bedre vare end et proprietært system fra et lille dansk firma (og nu får jeg nok redSHOP på nakken så jeg må hellere præcisere at dette heller ikke er nogen naturlov).
Men du vil også finde masser af Open Source projekter hvor udviklerne ikke går så meget op i om tingene nu også er så vel-polerede. Det er ikke fordi de er dårlige programmører men mere fordi de går mere op i funktion end form. Og hvis man tillader sig at brokke sig over den holdning så vil man i 9 ud af 10 tilfælde få at vide at man har fået kildekoden og hvis man er utilfreds kan man bare rette det til selv.
Jeg tror at du måske fejltolkede mit indlæg som et af de typiske "angreb" på Open Source der ofte kommer fra udviklere af lukket software. Men det var absolut ikke min intention. Jeg foretrækker personligt klart at benytte mig af Open Source systemer til de projekter jeg arbejder på.