Hej alle Når man sommetider har en ledig stund, kommer man jo til at tænke lidt over tingene. Jeg kom til at spekulere på om vi egentligt "rammer" rigtigt med de værdier som vi selv vægter ? Webudviklere, hvad vægter i ? og hvad vægter de almindelige ikke særligt IT kyndige kunder egentligt ? Så det er vel egentligt et oplæg til at få lidt feedback fra både jer om udviklere og så jer som er aftagere af vores produkter. Ikke på om det er fede designs og smarte funktionaliteter man leverer, nogle kunder ønsker en simpel side uden dikkedarer og andre ønsker jo som sagt en side der kan en masse og ser popsmart ud....
Nogle af ovenstående punkter kan man vel sige er flettet ind i hinanden, og bør være en selvfølge, men man hører desværre ofte at det ikke er tilfældet. Jeg får f.eks. jævnligt spørgsmål fra mine kunder omkring spørgsmål, som måske slet ikke lige har noget som helst at gøre med den hjemmeside som jeg er ved at lave til dem, kan være omkring Thailand, omkring et eller andet program de bruger på deres pc eller noget helt tredje......Der er så min opfattelse, at jeg yder gerne den ekstra lille "service" at svare på andre spørgsmål end lige de rent forretnings mæssige, det tager måske 5-10 minutter af din tid, men styrker dit "forhold" til kunden. Nu skal det ikke forståes på den måde at man skal gøre alt for at tækkes kunden, selvfølgelig skal man trække nogle grænser.... Det man giver godt ud, kommer sjældent dårligt tilbage...... er vel egentligt det jeg har prøvet at skrible ned ovenfor...........Jeg gør nogle ting rigtigt, andre ting gør jeg sikkert fuldstændig hen i vejret forkert. Mener dog at man skylder de kunder som har valg at gøre forretning med en, at yde dem en ordentligt service, det BØR være hjørnestenen i enhver forretning. Men hvad vægter i andre, både kunder og leverandører ?? Glæder mig til at høre jeres indput
Hilsen Claus |
Hej Claus.
Jeg er selv webudvikler med speciale indenfor stortset alt der drejer sig om hjemmesider, heriblandt php, asp.net, flash, server side programmering, html, css, flash, jquery osv.
Da jeg var ny, og lige begyndt at sælge hjemmesideløsninger, der oplevede jeg tit at kunden hele tiden kom med flere ting der skulle bygges på hjemmesiden, som skulle være med i den aftalte pris fra start af.
Det har jeg lært meget af, og skriver nu for hver kunde en kravspecifikation, på hvad det er jeg præcist skal lave, og hvad der ikke skal laves.
Nå, men nok om det.
De ting du vægter højest, er næsten identiske med mine.
Den med at sætte sig ind i kundens behov betyder utroligt meget for mig, fordi kan man ikke det, jamen så kan man ikke få bikset den helt rigtige løsning sammen til kunden.
Jeg går også utroligt meget op i at kunden er tilfreds med det stykke arbejder jeg har ydet, og er kunden ikke det, jamen så starter jeg med glæde forfra, for at gøre kunden 100% tilfreds.
Jeg prøver at være meget flink overfor kunderne, såvidt at de ved at jeg har ydet mit bedste for at gøre dem tilfredse, og det giver næsten altid bagpote.
Mange af de kunder jeg har haft, er vendt tilbage fordi de har en ny side der skal udvikles, eller skal have udarbejdet et nyt design til deres side, og det gør så også at kunden anbefaler mig til andre, det har jeg ihvertfald oplevet tit.
Det var min "små" ord :-)
Mvh.
Emil D. Pedersen.