Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

De Oliveira Talkshow - Tillykke med de 70

Side 8 ud af 9 (82 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 838
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas De Oliveira:

Nikolaj Bomann:

Det kan blive en meget lang debat det her, men lad os lige slå en ting fast. Demokrati kommer af ordene démos og kratía som til sammen betyder folkestyre.

Jeg kan på ingen måde se, hvis folket får magten, hvordan landet vil blive splittet. Det er den mest korrekte måde at styre et samfund på.

Folket kan ikke håndtere at få magten, vi har jo alt for mange forskellige meninger..

Det er jo heller ikke dig og mig som sidder og bestemmer hvorvidt at pengene skal gå til det ene eller det andet. Vi har i fællesskab været med til at bestemme hvilke partier som skal i folketinget, samt hvilke partier som skal vælges ind i regeringen.

Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 00:22

Nikolaj Bomann:
Det er jo heller ikke dig og mig som sidder og bestemmer hvorvidt at pengene skal gå til det ene eller det andet. Vi har i fællesskab været med til at bestemme hvilke partier som skal i folketinget, samt hvilke partier som skal vælges ind i regeringen.

Fungere det ikke også sådan idag?

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 838
Skrevet kl. 00:24

Thomas De Oliveira:

Nikolaj Bomann:

Fungere det ikke også sådan idag?

Det fungere som forklaret ovenstående. Derfor synes jeg ikke at man kan sige, "at man ikke kan lade det være op til folket, da vi har forskellige meninger".

Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 00:28

Nikolaj Bomann:
Det fungere som forklaret ovenstående. Derfor synes jeg ikke at man kan sige, "at man ikke kan lade det være op til folket, da vi har forskellige meninger".

Så siger jeg det på en anden måde..

Jeg tror aldig nogensinde du / den lille % del som vil have kongehuset væk for det realiseret til at kongehuset rent faktisk kommer væk..

Sov godt.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:32

Thomas De Oliveira:

Jeg tror aldig nogensinde du / den lille % del som vil have kongehuset væk for det realiseret til at kongehuset rent faktisk kommer væk..

Det er kun et spørgsmål om besparelser nok... Når kassen er tom, så må man jo spare nye steder...

Så finanskrisen + problem 2020 kan nemt blive kongehusets undergang!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:36

Thomas De Oliveira:

Hvad er det for noget sludder?

http://www.dr.dk/DR2/D/Debatten/ 

''Hvorfor bakker 80% af danskerne op om et kongehus''

DR som kilde... Der står intet om undersøgelsen! Men har fundet den andet steds...

Men sjovt nok, så matcher det bare slet ik med det, som der skete sidste år! http://www.ugebreveta4.dk/2009/200921/Baggrundoganalyse/Opbakningen_til_monarkiet_smuldrer.aspx

Der tog folk nemlig stilling, og der var det altså mange, som ik var tilhængere, som det tydeligt fremgår af linket...

Og hva kan man konkludere? Folk snakker tom snak, men når det gælder at stemme, så gør de noget andet...  

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 00:49

Kongehuset bliver nedlagt som den ældgamle, forældede institution det er før eller siden. Hvor mange år der går, skal jeg ikke ku' spå om, men jeg gætter på, at Kongehuset lever på lånt tid. Og det vil jeg også håbe.

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:50

@Thomas D.O.
Så er det godt, at det ikke er alle mennesker der skal diskutere til enighed før noget kan gennemføres. Det danske sytem er et godt eksempel på et meget velfungerende demokrati...

Lad os starte med at slå en ting fast - Det danske folk har magten - hele magten punktum(!). Kongemagten (Dronningen) har strengt taget ingen som helst indflydelse på noget som helst. Hendes funktion er udelukkende af formel karakter (for de interesserede kan jeg fortælle, at hendes eneste funktion i forhold til "magten" er at underskrive de love som regeringen vedtager - hvad sker der hvis hun nægter? go figure...)

Dit udsagn "Folket kan ikke håndtere at få magten" lyder mest af alt som en fanatisk diktators argumenter mod diktaturet. Der opstår ikke anarkistiske tilstande med lovløshed og hvad der ellers måtte følge med fordi man afskaffer kongehuset. Der ville måske mangle en international repræsentant for Danmark, som kunne tage på statsbesøg og så videre, men den logiske konsekvens af at afskaffe kongehuset ville være at indføre et præsident lignende system og så ville det problem være løst.

Det bliver jo ikke demokrati, som i det gamle Athen, hvor alle stemmeberettigede (som for øvrigt kun var mænd over 30 der ejede jord og havde aftjent tjeneste i militæret) skulle nå til enighed gennem diskussion af de givne emner. Den type demokrati kalder man populært for direkte demokrati - hvor alle beslutninger bliver taget af folket og hvor politikere ikke findes eller ikke har en ligeså central rolle. Jeg kan ikke komme på nogen eksempler på lande eller stater, hvor denne type bruges længere...

Men man har, gennem mange år der er gået siden da, raffineret systemet en smule så man i dag i har det man kalder indirekte eller repræsentativt demokrati, så man istedet for at alt skal besluttes direkte af folket, vælger nogen repræsentanter som kan styre showet, så at sige. Det er normalt at nogen beslutninger tages, som de gør i det direkte demokrati, som for eksempel folkeafstemninger i Danmark (i vores tilfælde er det som regel med grundlovsændringer, centrale EU problemstillinger osv.) - men det bruges i større eller mindre grad i andre lande. I Belgien bliver folk der ikke deltager i folkeafstemninger bøde-straffet (måske man skulle kopiere dette eksempel og få sofavælgerne til at lette bagdelen for at stemme - om ikke andet så blankt)...

Det repræsentative demokrati er smart, fordi det betyder at folk kan koncentrere sig mindre om politik og mere om deres respektive opgaver i samfundet.

Jeg håber ikke, at du seriøst mener, at du ikke tror at folk kan håndtere en afskaffelse af kongehuset... For så er du et fjols. Men jeg begynder næsten at blive nervøs for at du er en troll og at jeg er hoppet lige i din fælde...

Men whatever - om ikke andet fik vi da lige en dosis samfundsfag!

Lige et par opfølgende spørgsmål:
 - Hvad ville du mene var et alternativ til demokratiet? Du tror vel ikke at det reelt gør en forskel at vi har et dukke-Kongehus i Danmark?

@Nikolaj Bomann
Jeg mener nu at kunne huske at det ord, der ikke betyder folk, betyder "herske"... Men bottomline er den samme. Jeg tænkte jeg lige ville nævne det alligevel ;-)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 02:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg syntes sgu kongehuset er en meget hyggelig ting.
Jeg vil ærligt talt være ked af hvis det forsvandt.
Og min mavefornemmelse er at vi tjener pengene hjem igen på det glansbillede som de tegner i udlandet.
Jeg tror der ville komme færre krydstogtskibe fyldt med Amerikanere, Japanere og kinesere hvis vi lukkede det ned.

Men jeg ved det ikke og jeg har det fint med at det koster os lidt at have.

Kald mig bare nostalgisk eller udenlandsdansker, men jeg stemmer for at beholde det.

Dbh Martin

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 04:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er jeg enig med dig i, Martin. Ikke så meget grundet noget konkret - mere på det følelsesmæssige plan tror jeg. Og jeg er også ret sikker på, at kongehuset tjener sig hjem igen - mindst. Jeg har luret lidt med på tråden her, og jeg har spurgt nogle amerikanere i dag, om de vidste, om Danmark har en præsident eller en konge. Jeg har spurgt fem, og de vidste alle fem, at vi har en dronning. Tre af dem kendte hendes hendes navn, én troede det var Mary og én havde ingen anelse.

Men alle fem var enige om én ting: Et land har brug for et samlingspunkt, og USA har deres præsident og Danmark sit kongehus.

Prisen for at holde et kongehus kørende er sandsynligvis mindre, end der udbetales i kunststøtte på et år - og jeg tror nu nok, kongehuset er en bedre forretning end at støtte kunst, der er så ringe, at ingen gider købe det?

Side 8 ud af 9 (82 indlæg)