Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg sige? Gratis eller % af fortjeneste?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Står med et lille problem jeg håber i kan hjælpe med!

Jeg er 20 år og studerer til serviceøkonom med speciale i sport- og event på Aalborg Business School. I den forbindelse skulle vi lave et projekt omkring et innovation. Jeg valgte at lave et innovativt sponsor koncept til den lokale fodboldklub.

Jeg kontaktede klubben som fortalte de var ved at forsøge at lave et koncept men det var svært grundet manglende kompetence og tid, jeg fik derfor at vide jeg godt måtte henvende mig efter projektet var skrevet færdigt.

Jeg egentlig kunne finde det meget interessant at lave noget arbejde derude som eventuel sponsor ansvarlig og derigennem implementere konceptet og se om jeg kan skabe en forøget vækst. Dette vil dog kræve jeg brugerm eget tid på det (kigge alle sponsore igennem, foretage en markedsanalyse, vurdere klubbens aktiver, beskrive konceptet ud fra disse osv osv.)

Problemer er derfor om jeg skal henvende mig derud til og sige jeg genre vil lave alt det arbejde gratis og få noget erfaring samt lære noget. Eller skal jeg henvende mig og forklarer at jeg igennem mit arbejde vil kunne skabe en øget mængde sponsor kroner og derfor har krav på en vis %'del? Og hor meget?

Håber i kan hjælpe mig.

Fra Aarhus
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 557
Skrevet kl. 09:42

Ofte vil man nok se lidt underligt på én der kommer med et forslag ud af det blå, og forlanger penge for det, hvis ikke der er en form for kendskabsgrad til dig, som kan understøtte lidt troværdighed. Hvis du har noget som kan understøtte din troværdighed, kan det jo ikke skade at spørge. ;)

Ellers lyder det som om du kan få en masse værdifuld erfaring ud af det.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:46

Ja kan godt følge dig der, også der min bekymring ligger.

Jeg føler bare lidt at hvis jeg fx bruger 100 timer i min fritid på at kontakte sponsore og implementerer et nyt koncept og derigennem fx skaffer en mer indtægt på fx 200.000, burde jeg have noget for det arbejde og timer jeg har brugt på det.

Men derudover vil det selvfølgelig være værdifuld erfaring som også vil gavne på CV'et i fremtiden.

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:47
Er lokale fodboldklubber ikke noget, hvor man arbejder gratis?
Det kommer vel an på størrelsen, men er det rigtig lokalt, så kan de par tusinde ekstra betyde meget i budgettet jo.

Alt efter størrelse og din egen energi, så ville jeg nok vælge at gøre det gratis. Så kan man dels få erfaring, en reference (evt. med en udtalelse fra klubben) osv.
Plus man har det godt med sig selv bagefter, fordi man har gjort det godt og har hjulpet andre... :o)

Men det er klart, hvis klubben har et større budget med lønnede medarbejdere osv. kan man nok godt kræve en sjat i findeløn ;)
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53

Man kan sige at i en lokal klub vil der være mange frivillige som yder et ekstremt stort arbejde. Dog ved jeg at klubben fx har haft en ungdomskonsulent knyttet til på fuld tid, hvilket ikke var billigt og at førsteholdstræneren får ca 80-100k om året.

Jeg vil jo heller ikke som udgangspunkt gå ind og sige jeg skal have det og det hver måned. I stedet vil jeg gå ind og sige at hvis jeg skaber en hvis mer værdi i klubben burde jeg få en % sats. Denne kunne være fx 10%.

Men de 10% vil være mere en motiverende faktor end en økonomisk gevinst for mig (selvfølgelig alt efter resultaterne jeg skaber, men hvis jeg tjener penge tjener klubben jo bare endnu mere)

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 09:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Medmindre det er en prof. klub (AAB?) du snakker om, så vil jeg ikke anbefale at bringe en evt. betaling på bane, og slet ikke en %-vis aflønning. Jeg er som forælder til 2 aktive drenge indblandet i indtil flere lokale idrætsklubber (4 stk.) og har også været med til at arbejde for klubberne og rejse sponsorpenge, altsammen ulønnet. Og hvis der kom en eller anden halvstuderet spradebasse med et "koncept" (definition fra Hærens Officerskole: "Koncept: Høje tanker uden ansvar") og forlangte at få del i sponsorkronerne, så er jeg overbevist om at rigtigt mange mennesker vil blive meget provokerede ved et sådant forslag.

Selvom det måske kunne virke rimeligt for dig, ligger det ikke rigtigt i kulturen. Det mest sandsynlige udbytte for dig vil nok være en velrettet fodboldstøvle placeret et vist sted Smile

Helt seriøst, amatør-idræt er baseret på frivilligt arbejde, og jeg tror at du skal fokusere på den erfaring du kan opnå ved arbejdet og betragte det som en del af studiet. Ellers risikerer du at pisse en hel masse mennesker af. Mange af de frivillige i lokale idrætsklubber har en tendens til også at være aktive i det lokale erhversliv ...

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:02

Godt skrevet, Mikkel!

Betragt det som en god erfaring til CV'et. Det er dog vigtigt at du ikke lover for meget af din tid væk, for man kan godt løbe surt i det, når man arbejder gratis. Lav en fats atale om, hvor mange timer og hvornår. På den måde vil klubben vide, hvor meget du har ydet og du vil få mange skulderklap ud af det. Jeg er sikker på at det kommer 10-fold igen. Det tror jeg mange af os faste Aminoer, som svarer på alt muligt, kan nikke genkendende til.

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10

Tak for svarende.

Ja tror sgu nok i begge har ret. Som det ser ud nu er hele bestyrelsen og diverse udvalg baseret på frivillig basis.

Grunden til jeg tænker i udbytte er nok fordi jeg vurdere at det antal timer jeg vil bruge er stort. Derfor burde det som i skriver være en idé at forklare hvad antal timer der vil blive brugt og hvilke resultater det vil munde ud i.

Og CV'et bliver heller ikke dårligere af det! :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:20

Hej Igen

Hvis du får rigtig gode resultater ud af det, kan du jo efterfølgende vælge at lave en blog om det, undervise andre foreninger i det, leje dig selv ud til sponsorarbejde eller hvad ved jeg. Der er stort behov for sponsorater derude, så det er værdifuld viden, du ender med at have.

Held og lykke med det!

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24

Rigtig god pointe, Mikkel har fat i der.

Klubberne er baseret på frivilligt arbejde, men meget af dette arbejde udføres netop af folk, der selv er virksomhedsledere eller beslutningstagere i virksomheder. Se det som en fantastisk netværksmulighed.

Hvis du gør et rigtigt godt stykke arbejde til klubben, har du anbefalet dig selv til hele det lokale erhvervsliv, og du har oveni købet gjort det helt frivilligt :)

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)