Jeg har lige prøvet at lave lidt "nytænkning" ( elsker at tænke ) indenfor internet-forretninger. Ude i den rigtige verden er der muligheder for at leje et forretning-koncept via franchising ordningen, her i dag har jeg gået og tænkt på om man ikke burde tage dette princip til sig på online-mediet. Min idé opstod da jeg endnu en gang har fået en ny genial idé, og her tænkte jeg at mange internet-virksomheder meget tit bare nøjes med at købe et .com domæne og oversætter det om til en masse forskellige sprog. I princippet er det jo også godt nok, men det kræver også en del besvær at få alle disse sider oversat, ansætte folk der kan de indfødtes sprog og alt mulig andet. Jeg tænker det at man måske når man har fundet ud af hvad ens virksomhed skal hedde, så registrer man alle de domænenavne der ikke er optaget, hvis man finder et meget specielt navn ( uden at det behøves at lyde som ren volapyk ) - så har man nemt over 30 lande TLD. Disse domænenavne franciere ( konceptet ) man så ud til folk - f.eks 250.000 kroner om året. Det burde være oplagt at lave sådan en portal man kan søge på, og købe sig til et spændende koncept. Nogen der ved om det findes.
|
Jeg ved ikke om det findes, men et problem med den loesning er at franchising tageren bliver noed til at koere med samme software som "hoved selvskabet". Det betyder at franchising tageren ikke kan lave nye tiltag paa sit website, eller rigtigt aendre hvordan sitet opfoere sig og er opbygget.
Man kunne saa lade franchising tageren faa source koden med, saa han kan aendre i den, men saa vil der ske det at franchising tageren laver aendringer som goer at nye versioner af softwaren fra "hoved sitet" pludseling ikke kan bruges af den paagaeldende franchising tageren pga hans aendringer. Saa vil hav blive noed til at blive ved med at bruge den gamle version, og saa er han mere bare en person som har koebt din sourcekode, og ikke en franchising tager.
Ikke at ideen i sig selv er daarlig, man skal bare vaere opmaerksom paa hvilke begraensninger der ligger it at vaere franchising tageren af software.