Som jeg har forstået det, byder 2010 på nye regler for .dk domæner. Hen over sommeren strammer reglerne endnu mere. Mit spørgsmål går på, om der er nogen der har styr på hvad det kræver at overtage et ikke-udviklet domæne, nu man ikke bare kan holde på et domæne længere. Helt specifikt tænker jeg på to ting: 1) Udenlanske squatters der sidder på generiske domæne-navne. Hvordan fører man sag, hvad koster det og alt det andet. Domænerne jeg taler om, er ikke engang parkerede. De svarer simpelthen ikke. 2) Danske spekulanter, der forsøger at omgå reglerne; efter 10års registrering har de nu sat et 'under udvikling' skilt op på siden, men man har en stensikker formodning om, at der aldrig kommer til at ske noget. Op lige for at få det på det rene. Jeg tænker ikke på dem der benytter domænerne til andre formål fx mail. Det er domæner der ikke bliver brugt, men kun spekuleret i.
På forhånd tak. |
Hejsa
Hvor har du hørt at 2010 byder på nye regler for .dk domæner? Det er jo kun kanon hvis reglerne bliver strammet så virksomheder og privatpersoner ikke står for skud for Squatting & Typosquatting på deres .DK domæner.
Hvis du står i en situation hvor der er nogen som har taget et domæne som du mener at have særlige rettigheder til, kan du angive en klage til "Det uafhængige Klagenævn for Domænenavne"
Husk at det koster 500 Kr. at angive en klage der har Erhvervsmæssig betydning og 150 kr. hvis det ang. privat regi, Dog får du tilbagebetalt gebyret helt eller delvist hvis du vinder din klage.
Angående Typosquatting skal du også angive en klage til "Det uafhængige Klagenævn for Domænenavne"
Jeg mener at man i de fleste tilfælde allerede nu vil have held med at fange spekulanterne, men der er jo altid en vej uden om og mange undskylder sig med at smide lidt indhold på siden som du selv nævner.
Men skriv gerne hvis du ved mere om emnet, det er en god ting at vide
- Simon