Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Typisk mark-up for non-food-produkter i supermarkeder

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København V
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle dygtige Amino'er

Jeg har brug for lidt assistance til prissætning af et produkt vi skal afgive tilbud på til en større dansk supermarkedskæde.
Produktet er i non-food-kategorien og er i en produktkategori hvor det er alment kendt, at der er stor avance.

Slutkunde-prisen er tænkt til ca. 55 kr. (ex moms) og vores omkostninger pr. produkt er ca. 16 kr.(ex moms). Der er med andre ord god plads til at alle kan tjene noget på det.

Mit spørgsmål er: 
Hvilken pris skal jeg skrive i mit tilbud til supermarkedkæden?

Er der nogen der kender en tommel-finger-regel for mark-up i supermarkeder (non-food)?
Hvis vi i vores tilbud skriver 28 kr. (ex moms), så har de en mark-up på ca. 100% minus deres egne salgsomkostninger. Er det helt hen i vejret?

Det skal siges, at vi er totalt novicer på det her område - vi er ved at starte en produktdesignvirksomhed op fra bunden, med egne designs, eget brand, egen produktion i Kina osv. osv. 
Så al hjælp er velkommen, og jeg bliver ikke fornærmet hvis der er nogen der siger at jeg er way off! :)

På forhånd tak for hjælpen!

Hilsen

Andreas Sachse, MAIK
www.bymaik.com 

Andreas Sachse, MAIK (upcoming livstils-produktbrand i Danmark og udlandet)
www.bymaik.com

Fra Allerød
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:00

Hej Andreas,

Den gennemsnitlige avance på nonfood i supermarkeder ligger en del lavere, vel omkring 25% - vel at mærke beregnet på salgsprisen. D.v.s. at supermarkedet vil forvente at tjene 25% af de 55 kr. de kan sælge dit produkt til.

Du foreslår at de skal betale 28 kr., så her vil de altså have næsten 50%.

Nu er der jo givetvis forskel på avancen i de forskellige non-food-katagorier, men uanset ligger du jo i den gode ende.

Du skal være opmærksom på at supermarkedskæderne - ud over den avance eller nettopris, du tilbyder dem - også ofte forlanger tilskud til markedsføring, distribution osv, så husk at tage forbehold for det når du forhandler med dem.

Held og lykke!

Lars

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 22:25

Endte den debat her? Ellers en spændende tråd...

Har I nogen ide om hvad avancen er for food, fx økologi?

mvh

Fra Allerød
Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 08:29

Hej,

Generelt er avancen for food lidt lavere end for nonfood - omkring 21-22%.

Kender den ikke specifikt for økologi, måske er den lidt højere?

Der gælder det samme om markedsføringstilskud m.v. som for nonfood - måske i endnu højere grad.

Hilsen Lars

Tilmeldt 7. Mar 10
Skrevet kl. 10:39

Hej,

Dvs når supermarkederne beregner avancen (bare for at sikre mig at jeg har forstået det korrekt), så tager får de fx avancen på 21 % frem sådan her: (?)

De køber en vare af mig for 20 kr - deres salgspris (eks moms) bliver:

avance på 21 % =  20 + 20x21% = 24,20 (eks moms)

Giver det mening?

...og hvordan indregner man markedsføringstilskud + fx logistik - er det engangsbeløb eller fordeles det ud på det enkelte vare? Og hvad størrelsesorden taler man her...?

mvh

Ann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07

Bruttoavancen på nonfood ligger generelt på 40-60%.

Dvs. hvis de f.eks. skal indkøbe en vare til kr. 10 ex moms og forventer f.eks. 50% vil regnestykket se således ud:

indkøb  kr. 10,-
avance kr. 10,-
moms  kr.   5,-                            udsalgspris kr. 25,-

Men som før nævnt er de danske indkøbere nogle hårde hunde, så med mindre du har noget helt unikt, kan du også forvente krav om markedsføringstidskud, betaling for udsalgspladser i butikkerne, returret og meget andet. Deres fantasi mangler ikke for at overleve i den hårde detail.

Held og lykke med dit projekt

Fra Allerød
Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 11:22

Hej Ann,

De beregner deres bruttoavance ud fra deres salgspris (ex. moms), ikke ud fra den pris de skal give hos dig - præcis som Brians eksempel. Det giver en lidt højere salgspris, nemlig kr. 25,32 hvis vi forudsætter at de betaler 20 kroner for varen og hvis bruttoavancen skal være 21%.

Igen med henvisning til Brians indlæg: Fantasien er stor, så alle omtalte tilskud findes både som engangsbeløb, løbende faste tilskud og som procenter af omsætningen. Det er der jo sådan set ikke noget galt med, du skal bare huske at tage det hele med i din egen beregning af hvad du tjener på kunden.

/Lars

Tilmeldt 7. Mar 10
Skrevet kl. 12:17

Hej Lars,

Kunne godt tænke mig at se hvordan kommer frem til de 25,32....:)

- jeg har regnet lidt men kan ikke få det til at gå op...og jeg mangler stadig forståelsen...?

Tilmeldt 7. Mar 10
Skrevet kl. 12:20

Måske er jeg lidt slow...men 50 % af en udsalgspris på 25... er da 12,50....

ahhh, det er FØR moms...dvs de 50% tages af 10+10 = 20 , 20x50% = 10 (indkøbspris)

Der tror jeg 10-øren faldt...:)

Fra Allerød
Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 12:41

HVIS vi nu antager, at de vil have 21% i bruttoavance på en vare, som de skal give 20 kroner for - hvor meget skal de så sælge den for?

Når avancen skal være 21%, så må indkøbsprisen være 79% af salgsprisen?

Når indkøbsprisen er 20 kr, som altså udgør 79% af salgsprisen, kan man beregne salgsprisen ved at dividere 20 kr. med 0,79.

20 / 0,79 = 25,32

Og for at checke, at beregningen er rigtig: Bruttoavancen er jo 25,32 - 20 kr = 5,32 kr. Og 5,32 er netop 21% af 25,32 og dermed har supermarkedet fået den ønskede bruttoavance.

ALLE priser er excl. moms.

Håber det hjalp!

/Lars

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)