Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan Umbraco?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels:

Det er lige præcis det jeg er ved at lave i mit eget system jeg har lavet fra bunden :)

Spændende. Grunden til jeg spørger er egentlig også fordi jeg overveje om jeg skulle bygge mit eget, men jeg ser en del fordele ved at stå på skuldrene af et OS product, både af hensyn til branding, men også for at tilbyde "leverandøruafhængige" løsninger fx.

Jeg søger vel egentlig i bund og grund en micro-kernel CMS, som jeg kan lave mine egne komponenter til og sætte sammen til en specifik løsning til hver kunde. Ligesom Joomla, bare uden alt det bloatede standard funktionlitet, og så på .NET.

Der håbede jeg så at Umbraco var løsningen for mig :).

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6570
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:30

Gadensgaard:

Jeg søger vel egentlig i bund og grund en micro-kernel CMS, som jeg kan lave mine egne komponenter til og sætte sammen til en specifik løsning til hver kunde. Ligesom Joomla, bare uden alt det bloatede standard funktionlitet, og så på .NET.

Der håbede jeg så at Umbraco var løsningen for mig :).

Nemlig... Umbraco :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:54

Hej Kasper

En af de rigtigt stærke features ved Umbraco, er at det er Taksonomi baseret. Hvor det er min forståelse, at Joomla i højere grad er side baseret.

Det tror jeg faktisk, også er en af grundene til, at markedet for Extensions til Umbraco ikke har gjort mere væsen af sig. De indbyggende byggeklodser kan sættes så fleksibelt sammen, at der er behov for meget færre ekstra moduler. Den anden grund, er at ASP.Net selv har et ekstremt vellykket komponent og kontrol marked. Som man selvfølgelig bare kan bruge i Umbraco.

Taksonomi opbygningen hjælper både slutbrugeren og udvikleren, fordi man så hurtigt kan tilpasse systemet til brugerens verdensbillede. Hvilke gør ibrugtagning hurtig og smertefri.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:36

Joomla er jo bare et framework og hvis du vælger at bruge artikel systemet i Joomla så er det sidebaseret - men vælger du i stedet at benytte en af de mange andre muligheder så er der frit valg på alle hylder fra taksonomibaseret conten creation kits (CCK) til alternative side-centriske systemer.

På den måde er forskellen måske især er Joomla kommer med nogle basis funktionaliteter i framworket som man kan bruge men derudover er der så 4500+ udvidelser klar til at installere oven i med alt mellem himmel og jord - så i stedet for at det skal bygges sammen af en konsulent så kan man tit og ofte klare sig med noget der eksistere i forvejen.

Tilmeldt 28. Sep 07
Skrevet kl. 09:10

Jeg er ikke helt med når vi snakker taksonomi kontra side baseret. Kan i give en kort forklaring?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:49

Hej Kasper

Jeg vil gerne forklare dig forskellen. Hvis f.eks. vi skal lave en side til en kunde, med en medarbejderliste. Så vil man med den side-baserede tilgang, oprette en side i CMS'et og via nogle tabeller opstille listen af medarbejdere. Når kunden så skal rette eller tilføje en ny medarbejder skal de sidde og fedte med WYSIWYG editoren til det står ordentligt.

Med den taksonomi-baserede tilgang, så opretter udvikleren en indholdstype, der hedder medarbejder, han giver den f.eks. felter navn, e-mail, billede, afdeling etc. Så opretter en skabelon f.eks. i XSLT, der tager sig af at vise medarbejder listen. Når kunden så skal rette eller tilføje en ny medarbejder, ser de en formular hvor de kan udfylde felterne.

Der er fordele og ulemper ved begge metoder, det er klart at kundens normale arbejdsgang er noget lettere med den taksonomi baserede tilgang. Men frihedsgraderne for kunden, er selvfølgeligt større i den side-baserede tilgang, hvis man f.eks. beslutter sig for, at man pludseligt også vil havde medarbejdernes mobil-numre med, så er det jo bare at fedte lidt mere med Html'en. Mens man ved den taksonomi-baserede tilgang typisk vil involvere en udvikler. Det er godt nok kun en 5 minutters opgave, men det er stadig en væsentlig ulempe, at man skal havde en anden ind over.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 14:56

@Lundsby: Joomla kan begge dele. Igen handler det - som også Ronni påpeger - om hvad man vælger at bruge det til. Fx kan du med komponetet Sobi til Joomla hurtigt tilføje det du kalder den taksomonibaserede tilgang, hvor en udvikler på ganske få minutter vil kunne tilføje ekstra felter til udfyldelse ved oprettelse af nye side.

Så så vidt jeg kan se kan Joomla snildt klare begge dele. Det kan dog sagtens ske jeg tager fejl, eller har misforstået det du skriver. Jeg ligger her med tømmermænd, så hjernen kører desværre ikke alt for hurtigt :)

Tilmeldt 28. Sep 07
Skrevet kl. 15:21

Nu var det heller ikke for at hænge den ene ud frem for den anden. Lundsby har ret i at Joomla er side orienteret som standard, og sikkert også i at umbraco er taksonomi orienteret - det betyder ikke at man kan bygge systemerne i en anden retning.

Jeg er nu med på forskellen nu, mange tak. Jeg ser det som en klar fordel til det kundesegment jeg befinder mig i, med et taksonomi orienteret CMS.

Det giver mindre forvirring, og mindre at holde styr på og huske på for slutbrugeren.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:08

Gadensgaard:

Jeg er nu med på forskellen nu, mange tak. Jeg ser det som en klar fordel til det kundesegment jeg befinder mig i, med et taksonomi orienteret CMS.

Det giver mindre forvirring, og mindre at holde styr på og huske på for slutbrugeren.

Jeg er også selv stor fan af den taksonomi-baserede tilgang. Stortset alle de gange, hvor jeg har brugt en side-baseret tilgang, er det endt med noget som brugerne, ikke har følt sig trykke i, at  rette i.

@Rasmus: Jeg er helt enig, med dig og Ronni i at man sagtens kan retro-fitte taksonomier i et side-baseret CMS som Joomla, og at det omvendte er faktisk også muligt.

Det er efter min mening, dog sjældent en god ide, da specielt den beslutning, har utroligt stor indflydelse arkitektur og brugerflade, for resten af systemet. Man kan faktisk sige at, den beslutning er en væsentlig del af fundamentet for et Content Management system/platform.

F.eks. er Umbraco baseret på, at indhold publiceres til en stor XML-fil, der typisk holdes in-memory. Det gør at man via XSLT kan lave udtræk, på hele ens site, som i den retrofittede model, vil give rigtigt mange database-kald og dermed dårlig performance.

Selvfølgeligt kan jeg godt, forstå at hvis i forvejen har lavet en masse Joomla sites, og står overfor at skulle lave et par taksonomi-baserede sites, at man så bruger en Extension. Det er jo en væsentlig investering, at sætte sig ind i et nyt system.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 20:10

Nej du er ikke helt med endnu lundsby.

Det eneste som er sidebaseret i Joomla er hvis du vælger at bruge Joomlas artikel funktionalitet.

Vælger du i stedet f.eks. at bygge en webshop baseret på redSHOP kan du oprette alle de felter du vil og sætte templates op til alt indholdet i webshoppen fordi det hele er taksonomibaseret.

Det samme kan du så gøre i vores redEVENT og i en række andre udvidelser som f.eks. K2, Zoo, Flexicontent osv. som er udvidelser man bruger hvis man ønsker en taksonomibaseret løsning på Joomla frameworket i stedet for blot at bruge alm. artikler (sider) i Joomla.

Men er tilfældet nu at kunden (website ejeren) blot skal bruge indholdsartikler / blogfunktionalitet eller lign. så er det jo tosset og bruge tid på at sætte et taksonomibaseret system op til vedkommende når nu der er en sidebaseret funktion indbygget i frameworket :)

For at opsummere - Det som man gør i Umbraco er at man hyrer en konsulent til at sidde og lave "felterne" klar til en så man kan oprette artikler, eller hvad det nu er, fremover og så har man de felter man ønsker - Dette kan du gøre fuldstændigt identisk i Joomla med nogle af de nævnte udvidelser.

Der er altså _ikke_ tale om retrofitting - men om at bruge frameworket med en udvidelse der giver den funktionalitet man ønsker.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)