Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billigt kan være farligt!!!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra KBH
Tilmeldt 2. Sep 09
Indlæg ialt: 304
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har valgt at offentliggøre hele sagen omkring Armatribes i håb om at det kan hjælpe andre iværksættere til IKKE at gøre samme fejltagelse. (Indlæget handler om virtuel server, hosting og udbyder af de to ting)

Mit staff og jeg har alt i alt brugt 2 år på at udvikle Armatribes som er et dansk browserspil. Da vi var færdige med at udvikle var pengene løbet op og der var ikke råd til markedsføring. Dette er desværre set hos mange virksomheder. Men det var selvfølgelig også grunden til at der ikke kom så mange brugere som først ventet. 

Uden brugere bliver man selvfølgelig nød til at spare på de udgifter man har og der var blandt andet vores virtuelle server som vi på daværende tidspunkt kostede os 1875 plus moms om måneden.

Vi fandt en ny udbyder i USA der hed VPSLAND som kunne give nøjagtig samme service for blot 400 kr om måneden. Det skulle vise sig at være en skandale at flytte vores spil derover på.

Serveren gik ned gang på gang og det betød at spillet blev nedlagt. Hver gang serveren gik ned skrev jeg med det samme til support som først svarede efter 24 - 48 timer hvilket betød at hele min virksomhed var nede i 1-2 dage.

Spillet nåede at gå ned 24 gange før de pludselig sagde "Det kan være der er fejl på serveren" de skrev så at de ville give mig en splinter ny server. Jeg svarede at det var i orden hvis de enten tog en backup og restored den på den nye, eller gav os noget tid til at hente alt data ned så vi kunne uploade. Valgte de nummer 2 løsning ønskede jeg at få 300$ fra dem da det er hvad det vil koste at få min teknikker til at sidde og ordne dette.

Der kom svar dagen efter hvor de skrev at nu havde vi fået den nye server. Jeg loggede ind og så de havde slettet ALT. De havde givet os en splinterny server uden at udføre backup. 

Jeg måtte give alle mine spillere 500 guld selvom de ikke var berettiget for jeg anede jo ikke hvem der skulle have hvad for VPSLAND havde slettet alle vores dataer. Yderligere måtte brugerne oprette sig IGEN hvilket betød vi mistede 1000 spillere.

Jeg ringer så til advokaten og siger jeg vil sagsøge dem. Svaret var at hvis jeg ønskede at stævne dem så skulle dette ske i USA da jeg har valgt at benytte mig af et udlandsk firma.Jeg var MÅLØS. Jeg er offeret og har lige mistet 1 måneds indtægt og 1000 kunder for ikke at snakke om troværdigheden der nu skulle bygges op igen.

Den nye server crashede stadig i tide og utide og vi rykkede så spillet tilbage til en stabil udbyder som godt kan holde spillet online.

Via dette link kan i læse hele samtalen mellem VPSLAND og jeg. Bliver stadig måløs når jeg læser den.

http://armatribes.com/VPSLand.txt 

Det korte i det lange:

Når du nu skal ud og have en udbyder til din hjemmeside eller hvis du skal have en virtuel server. Så sørg for at handle ved et stabilt firma eller find et dansk firma og betal det ekstra. Er du i tvivl om de er stabille eller ej, så lad være at benytte dem. Lyder det for godt til at være sandt? Så er det for godt.... hop ikke på den.

Det skal lige siges vi havde samme oplevelse hos mocha 

CetaDesign din total leverandør inden for medie.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 10:13

Ærgerligt at høre om jeres uheldig oplevelse.

For mig lyder det dog lidt som om at det værste kunne være undgået hvis I havde sørget for selv at tage en daglig backup af jeres data til en lokal maskine på jeres kontor. 

En god regel hedder, at data eksisterer ikke før det eksisterer minimum 3 steder samtidig. :)

Så kunne I selv have reetableret en ny maskine hos en anden hosting udbyder formodentlig forholdsvist hurtigt.

Det er også en god idé at planlægge hvad man gør i den slags scenarioer for på et eller andet tidspunkt risikerer man at ens produktionsudstyr går komplet i stykker eller lignende og så skulle man gerne kunne komme i luften på noget nyt relativt hurtigt, eller i hvert tilfælde vide hvad proceduren bliver hvis det sker.

Det undskylder selvfølgelig ikke en dårlig service hos en leverandør, men som iværksætter/forretning er det vigtigt at huske på at en leverandør kan også lave fejl eller dumme beslutninger så man bliver nødt til at have en plan hvis det skulle ske. :)

Derudover er jeg dog 100% enig i dig omkring ulempen ved valget af for billig leverandør af service som er primært for driften af ens produkt. Der kan man brænde nallerne gevaldigt hvis man bliver for nærrig.

Man kan jo se på det som at hvis det leverandøren er motiveret for at levere en god service (der er penge og pris altid en god markør), så er risikoen for problemer ofte væsentlig mindre. Hvis alle synes det er sjovt og kan brødføde sig selv og deres ansatte så er der væsentlig større chance for success i et partnerskab mellem firmaer :)

Fra KBH
Tilmeldt 2. Sep 09
Skrevet kl. 10:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Oscar

Giver dig helt ret :) Skylden ligger kun på mine skuldre og backup skulle have fundet sted. Vores første udbyder udførte daglig backup og derfor var det os en selvfølge at disse også gjorde det. Det var bare ikke tilfældet. 

Men vi lærte af vores erfaringer og håber at dette indlæg kan mindske risikoen for at andre iværksættere ryger samme tur.

HUSK Backup!

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:26

Fedt du deler Jonas

Ang.backup tror jeg rigtig mange skal opleve det, før de ser det som en nødvendighed. Det er lidt lige som i min branche, hvor det "altid" sker for naboen og ikke en selv.

Men at dele sine erfaringer ud, tror jeg er med til at få bare nogle til at indse vigtigheden. 

Fra KBH
Tilmeldt 2. Sep 09
Skrevet kl. 10:44

Boysen:

Fedt du deler Jonas

Ang.backup tror jeg rigtig mange skal opleve det, før de ser det som en nødvendighed. Det er lidt lige som i min branche, hvor det "altid" sker for naboen og ikke en selv.

Men at dele sine erfaringer ud, tror jeg er med til at få bare nogle til at indse vigtigheden. 

Problemmet er at det ikke kun er disse to, det er mange forskellige udbydere der tilbyder en rigtig dårlig server eller service og man kan bare ikke degradere sig i forvejen. Men som Oscar siger så husk backup så kommer man ikke galt i byen

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:50

Hej Jonas,

hJeg vil vove at påstår at det oven i købet ikke er nok at jeres leverandør tager en daglig backup. Det er gang på gang set at en leverandørs backupservice ikke har fungeret, og så er i tilbage i samme situation. Det er fint de siger de tager en backup til jer, men gør det også selv for en sikkerhedsskyld :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)