Hej rette vedkommende. Mit spørgsmål er: Håber der er nogle der kan hjælpe mig eller sætte mig i kontakt med en der kan hjælpe mig. Mvh. Berthel |
Hej Berthel
Jeg går ud fra, at du stiller dit spørgsmål i forhold til eventuelle skattemæssige konsekvenser af en sådan ordning.
Det korte svar er her, at det er muligt, hvis ordningen skrues sammen på den rigtige måde. Efter praksis skal en række krav være opfyldt før et gode kan stilles til rådighed mod en tilsvarende kontantlønnedgang, dvs. via en såkaldt bruttolønsordning. Betingelserne er som følger (jf. ligningsvejledningens pkt. A.B.1.9.1.):
"Hvis den ansatte "betaler" arbejdsgiveren for det pågældende personalegode ved nedgang i sin kontante løn (ofte misvisende kaldet en bruttotrækordning), stilles der efter praksis en række betingelser for, at skattemyndighederne ikke tilsidesætter en sådan aftale:Der skal foreligge en ændret vederlagsaftale, som indebærer en reel fremadrettet nedgang i den kontante løn.
- Overenskomster som parterne er bundet af, skal kunne rumme den ændrede vederlagsaftale.
- Den aftalte reduktion af den kontante løn skal løbe over én hel lønaftaleperiode. Som hovedregel må perioden ikke være under 12 måneder.
- Et allerede erhvervet krav på kontant løn kan ikke konverteres til en naturalieydelse uden at være i strid med kildeskattelovens § 46, stk. 3.
- Arbejdsgiveren skal have økonomisk risiko i forbindelse med ordningen. Det indebærer, at den ansattes kontante lønnedgang skal være et på forhånd fastsat beløb, der ikke reguleres i takt med den ansattes forbrug af naturaliegodet eller af de løbende omkostninger for arbejdsgiveren ved at stille godet til rådighed.
- Arbejdsgiveren skal rent faktisk stille det pågældende gode til rådighed for den ansatte. Arbejdsgiveren skal således enten være ejer af godet eller være kontraktspart i forhold til den eksterne leverandør af godet."
SKAT har truffet en række afgørelser vedrørende uddannelse af forskellig art, som vil kunne bruges som skabeloner, når din ordning skal udformes.
Du er velkommen til at stille spørgsmål, hvis der er mere, du vil vide.
Mvh.
LegalAdvice
v./Kristian Holte