REGNEARK er ikke en del af min verden - vil det være ok at skrive det i hånden?
Jeg kan lige hurtigt se at jeg de sidste 4 mdr har solgt for 5046.82 kr - skal jeg så skrive ned hvad jeg har givet tilsvarende for de ting der er regnet med heri?
Ja beklager, studerer humaniora så er ikke så ferm til den slags ting..
nej det mener jeg heller ikke - men skal jeg så sortere i hvad der har været brugt og hvad der ikek har?
Du kan sagtens skrive hvad der er købt hvor og til hvad. Problemet er bare hvis ikke du har nogen kvitteringer eller kan dokumentere dine private køb. Et er hvad du hævder, andet er hvad du kan dokumentere..
Så find dine konto udskrifter frem fra banken, hvis ikke du har kvitteringer og find de køb du har lavet (som forhåbentlig er via kreditkort)
Det meste er vist på mit dankort så det må kunne dokumenteres :)
Det der er solgt brugt har jeg ikke kvitteringer på længere da det jo er ret så længe siden det er købt, men tilgengæld kan SKAT vel via ts se at de salgsannoncer der knytter sig til varen er for brugte varer og hermed er det vel dokumentation nok for at det er privat salg.
Overskriften pålyder; har du glemt at selvangive overskud af virksomhed og afregne moms?
Herefter følger en tekst om at skat kan se at jeg har handlet via online markedspladser og at jeg ikke har selvangivet disse handler. Der er vedlagt en selvangivelse for år 2008 (hvorfor 2008?) som bedes udfyldt og indsendt. ydermer skriver de at hvis ikke jeg har afregnet moms anmoder de om at jeg udfylder vedlagte skema om efterangivelse...(ved ikke hvad det er?)
Senere i brevet står der at hvis mine salg udelukkende er private ejendele skal dette kunne dokumenteres.
Overskriften pålyder; har du glemt at selvangive overskud af virksomhed og afregne moms?
Herefter følger en tekst om at skat kan se at jeg har handlet via online markedspladser og at jeg ikke har selvangivet disse handler. Der er vedlagt en selvangivelse for år 2008 (hvorfor 2008?) som bedes udfyldt og indsendt. ydermer skriver de at hvis ikke jeg har afregnet moms anmoder de om at jeg udfylder vedlagte skema om efterangivelse...(ved ikke hvad det er?)
Senere i brevet står der at hvis mine salg udelukkende er private ejendele skal dette kunne dokumenteres.
Hvad tænker du jeg skal gøre?
Jeg forstår slet ikke de vil have du skal afregne moms, når du slet ikke er er momsregistreret. Det skal du jo først.
Jeg ville starte med, at skrive et brev til SKAT, forklare dine handler generelt. Altså kort skrive dit formål og hvor du har varerne fra.
Så skriver du, at du det er dit eget indbo du sælger, og derfor ikke mener du skal beskattes eller betales moms af det du har solgt.
Så vil SKAT nok give et svar ud fra det og så tager du den derfor.
Der er ingen grund til at lave stor dokumentation i første omgang, ville jeg mene - selvom de beder om det. For du har jo ingen virksomhed og derved skal du du heller ikke udfylde en selvangivelse - det giver sig selv.
Det undre mig også en del.. MEN tænker at det nok er fordi jeg samlet set har solgt for ca 50000 kr hvilket så kræver at man er momsregistreret HVIS man anser at Intet har været privatsalg. der er ligeledes vedlagt en ansøgning om momsregistrering.
Jeg vil ikke kunne dokumentere alting fyldestgørende - fx kan jeg ikke dokumenter at de lilla sko jeg kæbte på udsalg i sommer til min datter tiol brug i år (men er for store) - var købt til hende. Men da jeg ikke har tjent penge på at sælge dem videre er det ok for mig at opgive skoene til skat hvis de ønsker det.
Vil gerne gøre det hele så fyldestgørende og korrekt som muligt så det kan komme ud af verden inden alt for længe :)